Oplatilo sa 40 rokov čakať na pokračovanie? | Doktor Spánok RECENZIA

Doktor Spánok RECENZIA – V roku 1980 navždy poznamenal kinematografiu dnes už kultový film Osvietenie (The Shining). O réžiu sa vtedy postaral vizionár Stanley Kubrick (2001: Vesmírna odysea), ktorý vychádzal z románu od legendárneho spisovateľa hororov Stephena Kinga. Dnes sa tento film považuje za vôbec najlepší horor, ktorý bol v histórii kinematografie natočený.

Paradoxom je, že autorovi príbehu sa vôbec nepáčil vďaka tomu, že sa až príliš odklonil od jeho knihy. Teraz, po takmer 40 rokoch prichádza pokračovanie, ktoré má pred sebou veľmi neľahkú úlohu. Musí totižto naviazať na film Osvietenie a zároveň slúžiť ako pokračovanie knihy. A my si nedokážeme predstaviť nič ťažie, ako ísť v šlapajach režiséra Stanleyho Kubricka.

Ťarchu réžie filmu Doktor Spánok (Doctor Sleep) na seba zobral filmár Mike Flanagan, ktorý sa od začiatku zdal ako dobrá voľba. Ten má predsa bohaté skúsenosti s horormi a dokonca aj s adaptáciou diela od Stephena Kinga. V roku 2017 adaptoval Kingov príbeh Geraldova hra do filmu. Srdcia fanúšikov si však získal až minulý rok, kedy pre Netflix vytvoril strašidelný seriál The Haunting of Hill House.

Doktor Spánok
Zdroj: youtube.com

Vtedy sme si uvedomili, že naozaj dokáže prebrať štafetu aj po režisérovi, akým bol Kubrick. A čo je najdôležitejšie? Jeho film sa okrem fanúšikov páči aj samotnému autorovi Stephenovi Kingovi, ktorému naozaj nie je jednoduché vyhovieť. Poďme teda zistiť, či sa pokračovanie páčilo aj nám.

Doktor Spánok RECENZIA

V prvom rade musím oceniť fakt, že sa film páčil aj divákom, ktorí nikdy nevideli pôvodné Osvietenie. Pokračovanie ponúka dostatok vysvetlenia a retrospektívnych záberov na to, aby sa do príbehu dostal aj človek, ktorý prespal posledných 40 rokov. Pokiaľ však chcete z filmu vyžmýkať úplné maximum, tak si pred návštevou kina nezabudnite pozrieť alebo zopakovať kultovú jednotku.

Čaká na vás nostalgická jazda s množstvom odkazov, ktorým porozumie len zainteresovaný divák. Dôležité je, že sa Doktor Spánok výhradne nevezie na úspechu, scénach a odkazoch z prvého filmu. Tvorí si svoju vlastnú cestu, ktorú dopĺňa nostalgická hodnota a výborne vyvážené spojenie s pôvodným filmom.

Doktor Spánok
Zdroj: yahoo.com

Knihu som bohužiaľ nečítal, takže titul hodnotím skôr ako pokračovanie filmu, než adaptáciu rovnakomennej knihy. Hlavnou postavou príbehu je už dospelý Dan Torrance (Ewan McGregor), ktorý si ako malý chlapec prežil peklo v hoteli Overlook. Jeho liekom na ubolenú dušu je alkohol, v čom sa nápadne podobá na svojho otca. Narozdiel od neho však hodlá svoj život zmeniť k lepšiemu.

Medzitým po Amerike behá nebezpečná Rose the Hat (Rebecca Ferguson) aj so svojou partiou hipisákov, ktorí sa živia žiarením malých detí. Ich cieľom je dievča menom Abra (Kyliegh Curran), ktorej žiarenie ďaleko prevyšuje schopnosti všetkých ostatných. Dokážu sa Dan a Abra spolu vzoprieť týmto zlým silám?

Nemožno porovnávať jablká s hruškami

Spolu s dobou sa značne zmenil aj žáner. Zatiaľ čo Osvietenie bolo psychologickým thrillerom/hororom, tak Doktor Spánok je viac akčným thrillerom/hororom. Akcia je však dávkovaná v zdravých množstvách a milovníkov prvého filmu poteší hlavne posledná tretina. Tá si najviac stavia na odkazoch a nádherne sa prelína so zábermi z Osvietenia.