Posledný raz… do večnej a krásnej oblohy | Strážcovia Galaxie 3 RECENZIA

Strážcovia Galaxie 3 RECENZIAJames Gunn prináša tretí diel Strážcov Galaxie, o ktorom od začiatku hovoril, že bude jeho posledným a tak aj koncom jednej kapitoly. Sľuboval poriadne emotívnu rozlúčku, v ktorej sa pozrieme bližšie aj na minulosť jednej z postáv. Podarilo sa mu to a ponechal pritom aj poriadny komiksový kúsok?

Strážcovia Galaxie 3
Zdroj: wallpapersden.com

Strážcovia Galaxie 3 RECENZIA

Úvod, tak ako aj veľká váha diania, patrí Rocketovi (s hlasom Bradleyho Coopera). Už v prvotných scénach je jasné, že sa dočkáme zobrazenia jeho minulosti, na ktorú sme (ne)pripravení. Zároveň je jeho prechádzanie Knowhere popritom, čo si pospevuje akustickú verziu „Creep“ od Radiohead, presne tým začiatkom, ktoré od tohto režiséra-scenáristu stále chceme.

Netreba dlho čakať na to, aby sa začalo niečo diať. Predsa len, tvorca sľuboval, že sa bude každá minúta zo stopáže 150 minút počítať. A presne tak to je. Na scénu hneď nastupuje Adam Warlock (Will Poulter), ktorý nám prichádza predviesť svoje sily a tak situáciu poriadne skomplikuje. Pripravme sa však na inú jeho verziu, ako sme čakali. Zároveň aj tu vidíme, ako dokážu niektorými zábermi v traileroch poriadne, ale šikovne zavádzať.

Strážcovia Adam Warlock
Zdroj: comicbook.com

Záporák, ktorého budete nenávidieť každou bunkou

Spoznávame nového záporáka, ktorým je High Evolutionary. Herec Chukwudi Iwuji musel v tejto úlohe poriadne zamakať a tlieskam jeho výkonu, keď stvárnil postavu tak nechutne odpornú, že jej neustále prajete, aby sa jej stalo niečo zlé. Najlepší antagonista za poslednú dobu. Ide o samozvaného boha, ktorý je posadnutý vytvorením dokonalých tvorov natoľko, že sa neštíti ničoho.

Práve náš obľúbený mýval prešiel kedysi jeho rukami. A teraz chce svoj pokusný subjekt 89Q13 naspäť. Za každú cenu. Je tak na ostatných Strážcoch, aby sa mu postavili a podnikli niekoľko zdanlivo nemožných misií k jeho záchrane. Opäť sa tak dostávame do veľkolepých a nápaditých vesmírnych lokácií (centrála tvorená organickou hmotou), kde nebude núdza o dávku akcie.

strážcovia galaxie 3
Zdroj: bloomberg.com

Akcia, pri ktorej jásate

Nechce sa mi až veriť tomu, že Gunn dokáže použiť podobný nápad ako v predošlých filmoch, jemne ho zrenovovať a stále dostaneme dych vyrážajúcu sekvenciu. Niektoré zo scén by sa dali svojou dynamickosťou prehrávať neustále dookola a stále by ste nemali dosť (verím tomu, že bojová scéna v chodbe bude tou najviac prehrávanou, keď bude film dostupný na Disney+).

Aj napriek tomu, že tentoraz je hlavným hrdinom príbehu Rocket, dostáva každá jedna z hlavných postáv rovnomerne priestoru. Ukazuje nám opätovný vývoj vodcu Star-Lorda (Chris Pratt) aj jeho snahu o vybudovanie vzťahu nanovo s Gamorou (Zoe Saldana). Tá teraz pôsobí s Ravagermi, ktorých stále vedie Sylvester Stallone.

strážcovia galaxie 3
Zdroj: cnn.com

Každá z postáv má svoj priestor

Dokáže nám ukázať ako veľmi krutou postavou by bola v alternatívnej realite. Zároveň sa však dostávame k tomu, že aj ona si môže hľadať svoje miesto vo vesmíre. Samozrejme sa pozrieme aj na jej vzťah so sestrou Nebulou (Karen Gillain), ktorá si neraz (a nielen svojimi technologickými vychytávkami) kradne šou pre seba.

Viac priestoru dostáva aj Mantis (Pom Klementieff), ktorá sa z krehkej naivky stáva poriadne drsnou členkou. V neposlednom rade sledujeme aj poriadny posun u Draxa, pri ktorom nám vážne začína byť ľúto, že ho Dave Bautista hrá naposledy. Ikonické „Ja som Groot“ bude rezonovať v ušiach ešte lepšie ako kedykoľvek predtým a aj tento hrdina ukáže nejeden nový kúsok (a že sa dokáže rozbehnúť!)

strážcovia galaxie 3

Strážcovia Galaxie 3 RECENZIA – nechýbajú ani cameá

Vynechaný určite nebudú ani Kraglin (Sean Gunn), ktorý sa učí prevziať odkaz (a schopnosti) po Yonduovi (a to, ako to nakoniec dokáže, je krásnym momentom) a rozhodne dobrý pes Cosmo (s hlasom Marie Balakovej). Nebol by to Gunnov film, keby sme nedostali aj niekoľko cameo úloh. Či už je to opäť komicky spracovaný Nathan Fillion (ale jasné, aspoň vidíme jeho tvár) či jeho manželka Jennifer Holland. Z konkurenčného univerza si berie aj Danielu Melchior, ktorá perfektne zvládla ukázať zmätenie, strach a znechutenie (aj z Patricka Swayzeho Petera Quilla).

Tím tak stále dokáže fungovať, zároveň dostávame aj jednotlivé príbehy a posuny. Pohľad do minulosti a na to, čo sa dialo Rocketovi, je však taký emocionálny náklad, že si neviem predstaviť človeka, ktorému pri ňom neujde slza. Ale teda, rozhodne si vreckoviek nachystajte viac, vaše city dostanú poriadnu skúšku (mne dokonca slza uchádza pri písaní týchto riadkov, keď sa k istým scénam vraciam v hlave).

strážcovia galaxie 3

Emócie dostávajú poriadne zabrať

Kým by ste nečakali, že by sme mohli takýto prvok v Strážcoch vidieť, humor tu naopak, očakávate. Stále sa dokáže nevtieravo a nenásilne vybalansovať so zvyškom. Použil niektoré typy vtipov režisér už predtým? Ale áno. Fungujú však znovu? Rozhodne áno! Nepýtajte sa ma, ako to je možné, jednoducho to treba zažiť. Možno sa však stávalo pre diváka už príliš otravným, keď sa opakoval motív toho, kto je väčším idiotom.

Hudobnú stránku zrejme netreba ani vyzdvihovať. Peterove Zune nám dáva možnosť počuť ešte viac skvelých skladieb a už sa teším na to, kedy si budem púšťať celý Awesome Mix Vol. 3. Aj jednotlivé skladby si však nájdu miesto v playliste. Samozrejme, neraz ich dokáže vyuziť na to, aby zvýšil dynamiku scény či kvalitne naplánoval bojovú choreografiu.

Strážcovia Galaxie 3
Zdroj: deadline.com

Strážcovia Galaxie 3 RECENZIA – Zrhnutie

James Gunn je jednoducho filmový mág na vrchole svojich síl, ktorý dokázal spraviť zo skupiny vesmírnych outsiderov poriadne súdržný tím. Nostalgicky nám ukáže aj akú neskutočnú cestu za svoju necelú dekádu na filmových plátnach prešli. Tretia časť je tak koncom jednej éry a poriadne citlivou rozlúčkou s obľúbencami. Navyše, dokáže potešiť nejedného komiskového fanúšika (predlohe verné kostýmy sú skvelou čerešničkou).

Dokáže v sebe spojiť kvalitne vytvorený dej s nemálom nečakaných zvratov, humor Strážcom vlastný, dojímavé príbehy postáv a ešte viac dojímavé momenty. Súboje vás uspokoja tak ako už v Marvel filme dlho nie (a ten s hlavným záporákom mimoriadnu dávku satisfakcie). Prvé recenzie nám sľubovali najlepší film od čias Endgame. Som rád, že je to pravdou. Za mňa určite jedna z najlepších komiksoviek vôbec (ak by som mal teraz zostaviť zoznam Top 3, tak skutočne neviem). Aj s vedomím emocionálnej ujmy by som si ho najradšej pozrel znovu. Odnáša si tak 9,5/10.