Dokážu Česi natočiť štýlovú komédiu o tajných agentoch? | Ten, kto ťa miloval RECENZIA

Dnes sa do kín dostáva ďalší lákavý projekt od našich susedov Čechov. Ako tomu býva pri takmer každom podobnom projekte, nechýba mú skvelé herecké obsadenie všetkých vekových kategórií. Vyzerá to teda sľubne. V posledných rokoch sme sa už však naučili, že pri filmoch z Česka či aj Slovenska sa nemôžeme spoliehať prakticky na nič – nech už sú to reklamné materiály, staromódne postrihaný trailer či prítomnosť známych mien. Bude dobrý alebo zlý? To je ako hod mincou. Ja vám preto dnes prezradím pravdu o tom, či sa vám návšteva kina vyplatí!

Ten, kto ťa miloval RECENZIA
Zdroj: ceskatelevize.cz

Ten, kto ťa miloval RECENZIA

Príbeh je založený na knižnej predlohe Marie Poledňákovej. Priznám sa, že o knihe som jakživ pred premiérou tejto snímky nepočul, no to podľa mňa vôbec nevadí. Film je film a aj keď je niekedy zaujímavé ho porovnávať s jeho predlohou, nie vždy je to prínosné pre objektívny názor z pozerania. Dakde som sa dočítal, že príbeh bol oproti knihe vcelku pozmenený, obzvlášť svojim tónom, ktorý režisér/scenárista Jan Pachl značne odľahčil. Ak je toto pravda, tak si zaslúži obdiv. Bez množstva komediálnych prvkov by totižto tento film ako klasická kriminálka neobstál.

Pýtate sa teda, či sa tieto žánre dajú spojiť tak, aby sme sa nielen zasmiali, ale aj rozmýšľali nad príbehom? Jednoslovná odpoveď znie áno. Nie však bez komplikácií. Čo by to predsa bolo za recenziu, keby sme film ohodnotili len jedným slovom. Poďme si teda snímku Ten, kto ťa miloval rozdeliť na viac častí a zistiť, čo, kedy a kde fungovalo, a zasa naopak robilo neplechu.

Ten, kto ťa miloval RECENZIA
Zdroj: falcon.cz

Plnou parou vpred

Príbeh začína niekoľkominútovým prológom, ak sa to tak dá nazvať. Predstavia sa nám postavy Kapitána Kalinu (Pavel Řezníček) a záhadnej Iriny (Lívia Belovič). Ani sa nenazdáme a po prvom vtipe sa rýchlo zomelie scéna, ktorá by sa dala považovať za akčnú, no nechýba jej ani pobláznený humor. Tú po prvýkrát vidíme spojenie dvoch žánrov v lichotivý štýl, ktorý zaručuje jednu jednoduchú vec: spokojnosť s nedokonalosťou.

Ak sa do jedného celku spoja prvky naozaj vydarenej komédie a nanajvýš priemernej kriminálky, všetky veľké nedostatky sme ochotní prehliadnuť. Aj keď sa príbeh ponesie vážnejším smerom, nikdy nestratí humor, vďaka čomu nás baví aj v menej prepracovaných scénach a príliš sebavedomých odhaleniach. Nepredvídateľné plot-twisty tu nehľadajte, pretože ich nenájdete. Ten, kto ťa miloval vás však príjemne prekvapí ako celok. Opísal by som to takto: na krimi podstate príbehu až tak nezáleží. Tá totižto pôsobí len ako podstavec pre komediálne prvky filmu, ktoré sú v tomto prípade tým hlavným pôžitkom.

Ten, kto ťa miloval RECENZIA
Zdroj: ceskatelevize.cz

Výborne spracované postavy sú základ

Prečítajte si akúkoľvek knihu o písaní príbehu pre film a zakaždým dorazíte k tomu istému záveru: scenár nevytvára postavy, ale to postavy vytvárajú scenár a určujú, kam sa poberie ďalej. Jan Palach veľmi príjemne prekvapil a ukázal, že tomuto ‚pravidlu‘ dokonalo porozumel. Dosiahol toho azda tým najlepším spôsobom – každá z postáv je unikátna a dostatočne rozvinutá. To znamená, že ani v jeden moment vám nepríde, že by jednotlivé charaktery slúžili len ako figúrky scenáristu. Pôsobia skutočne. Sú úprimne vtipné a ľudské.

Dokonalým príkladom je duo policajtov vo vedľajšej úlohe. Aj keď sú v príbehu viac-menej zbytoční a ich úlohou je nás iba rozosmiať, vôbec tak nepôsobia. A to práve preto, lebo sú plne spracovaní. S fantastickým hereckým obsadením je nanajvýš jasné, že príbeh sa bude točiť okolo veľkého množstva postáv, z ktorých som si rýchlo obľúbil ‚nepraktického praktického doktora Holoubka‚ (Hynek Čermák), ktorý v súčasnom prostredí českej kinematografie naozaj osviežil. Až na jednu výnimku sú práve skvelé postavy tou najsilnejšou stránkou filmu Ten, kto ťa miloval.

Ten, kto ťa miloval RECENZIA
Zdroj: kestazeni.turner.cz

Jan Pachl postavil réžiu a scenár tak, aby dokázal skákať medzi žánrami a kombinovať prvky komédie a nudného krimi. Našťastie je humor naozaj rozmanitý, pričom na kreativite mu dodáva často-prítomný duch Kalinu (Pavel Řezníček). Popri tom všetkom žiaľ ničím neprekvapuje, vrátane strany strany príbehových zvratov a dramatických odhalení. Ten, kto ťa miloval je Evou Holubovou oficiálne opísaný ako „Vianoce v ľahkom duchárskom štýle s rodinnou detektívkou.“ Tento kreatívny experiment preto môžeme uzavrieť ako úspešný. Návštevu kina odporúčam každému, kto má náladu na modernú českú komédiu, vďaka čomu si zaslúži hodnotenie 7,5/10.