Nie je všetko zlato, čo sa blyští | Uncharted RECENZIA

Uncharted RECENZIA – Nie je tajomstvom, že adaptácie videohier na strieborné plátna to v priemysle nemajú jednoduché. Nad filmovými adaptáciami visí akási kliatba, ktorú sa naposledy podarilo prelomiť skvelému Ježkovi Sonicovi. Je priam neuveriteľné, že od roku 2008 sa do kinosál pokúšal dostať filmový Uncharted. Snímka na motívy dobrodružnej hernej série na konzoly PlayStation si prešla doslova produkčným peklom.

Vzniku zabraňovali neustále zmeny režisérov ako na bežiacom páse, hľadanie správneho obsadenia či početné odklady dátumu vydania. No dobrodruh Nathan Drake vždy vedel preskakovať polená, ktoré mu boli vhodené pod nohy. Tak si Uncharted nakoniec našiel svoju cestu k pokladu. Avšak nie je všetko zlato, čo sa blyští.

Uncharted RECENZIA
Uncharted RECENZIA; Zdroj: Sony Pictures / PlayStation Productions

Uncharted RECENZIA

Konečné rozhodnutie padlo na režiséra Rubena Fleischera, ktorý má na konte sériu Zombieland i marvelovku Venom. Ohľadom finálneho hereckého ansámblu boli reakcie už viac rozpoltené. Rolu fúzatého mentora Sullyho získal Mark Wahlberg, ktorý bol istý čas v hľadáčiku hlavnej úlohy. Do nej bol nakoniec obsadený Tom Holland, ktorý podobne ako predstaviteľ Harryho Pottera trpí tým, že hrá Spider-Mana.

Fanúšikovia hernej série spočiatku protestovali, pretože Holland je na úlohu Nathana Drakea jednoducho primladý. Štúdio Sony ale rýchlo vysvetlilo, že sa film zameria na jeho začiatky. Takisto nie je priamou adaptáciou jednej zo štyroch hier, skôr mixom toho najlepšieho každej z nich. Tým pádom môže Uncharted mieriť ako na skalných hráčov, tak na úplne novú cieľovku „nehráčov“.

Uncharted RECENZIA

Séria hier je už sama o sebe skvelým „kinematickým“ zážitkom. Latka bola preto nastavená privysoko a mnohí očakávali Indianu Jonesa pre novú generáciu divákov. Bohužiaľ, od Dobyvateľov stratenej archy to má na míle ďaleko. Moje osobné obavy o výsledný produkt nastali v momente, kedy som sedel v kine na filmovej adaptácii Resident Evil: Vitajte v Raccoon City, taktiež od Sony.

Aspoň maličkú nádej mi dával fakt, že v Uncharted bude mať prsty PlayStation Productions, novo vytvorená divízia pre tvorbu filmového a seriálového obsahu. Na začiatku filmu dokonca prekvapili vlastnou otváracou animáciou na štýl Marvel Studios alebo nových Star Wars.

Klasická honba za pokladom

Pokiaľ ste videli Indianu Jonesa alebo Tomb Raider, tak príbeh Uncharted neprináša do dobrodružného žánru žiaden druhý dych. Nate Drake (Tom Holland) je mladý vreckový zlodej, ktorý sa živí ako barman v New Yorku. Má to v krvi. Jeho rodová línia siaha až po bájneho moreplavca a hľadača pokladov Sira Francisa Drakea. Jedného večera ho v bare navštívi Victor „Sully“ Sullivan (Mark Wahlberg), ktorý si hľadá šikovného parťáka na honbu za pokladom.

Niekde vo svete sa totiž ukrýva kopa zlata z pirátskej expedície Magellan. Nevyhnutným kľúčom k nej je zlatý kríž, o ktorého získanie sa pokúša aj zlomyseľný Santiago Moncada (Antonio Banderas). Verí, že on a jeho rodina sú právoplatnými dedičmi strateného pokladu. Tak sa začína celosvetová dobrodružná honba za pokladom, ktorý chce pre seba aj Sullyho známa Chloe Frazerová (Sophia Taylor Ali) či Moncadova pravá ruka Jo Braddocková (Tati Gabrielle).

Uncharted RECENZIA

Ako som už spomenul, príbeh sa vydal vlastnou cestou a kombinuje ikonické prvky viacerých hier. Za spomenutie stojí akčný pád z lietadla v Uncharted 3: Drake’s Deception alebo retrospektívne scény zo sirotčinca s Nateovým bratom Samom (Rudy Pankow), ktoré sme hrali v Uncharted 4: A Thief’s End. Ich kombinácia môže pre hráčov pôsobiť akosi chaoticky, avšak novým divákom to príde úplne prirodzené.

Tvorcovia našťastie nezabudli ani na skalných fanúšikov, ktorých potešia viaceré odkazy na hernú sériu. Na plátno sme ukazovali v momente, kedy si Nate obliekol popruhy na držanie zbraní – aj keď samotnú pištoľ vo filme takmer vôbec nevyužil, čo je presným opakom videohier. Zimomriavky dorazili v momente, keď začala hrať titulná skladba z hier, pretože tá originálna, vytvorená pre film, príliš nevyčnievala.

Kladné postavy skvelé, zatiaľ čo…

To, čo príbeh nedokázal priniesť, muselo dobehnúť herecké obsadenie. Kameň zo srdca opadne vtedy, keď si divák uvedomí, že Tom Holland je vlastne skvelým Nathanom Drakeom. Jeho neoblomná charizma vyplýva v prvom rade z toho, že Holland hrá v každom filme sám seba (podobne ako Dwayne Johnson alebo Ryan Reynolds).

Vtipkuje, predvádza krkolomné atletické výkony hodné herného charakteru a vytvára skvelý základ pre postavu, ktorá sa môže rozvíjať v potenciálnych pokračovaniach. Úplným ideálom by bolo sledovať Hollanda vyrastať spolu s Drakeom, všetko samozrejme závisí od úspešnosti a zárobku filmu. Pokiaľ sa pokračovania dočkáme, chceme vidieť Drakea kosiť hordy nepriateľov v prestrelkách, pretože to je hlavnou esenciou hier, čo vo filme úplne chýbalo.

Tom Holland ako Nathan Drake

Kategóriou samou o sebe je Wahlberg ako Sully, ktorý divákovi prirastie k srdcu až ku koncu snímky. Jeho výkon som mu spočiatku neveril, no časť z toho zapríčinil samotný scenár, ktorý sa odkláňa od klasického „mentora“ s plnofúzom a zapálenou cigárou. Teda opäť niečo, čo môžu tvorcovia napraviť v pokračovaniach.

Vyzdvihnúť treba výkon Sophie Taylor Ali v úlohe Chloe Frazerovej, ktorá trafila klinec po hlavičke a jej herecká chémia s Holladnom fungovala výborne. Výhrady a predsudky ohľadom zle zvoleného kastingu tak môžu pokojne umrieť. Na druhú stranu, záporné postavy v Uncharted nefungovali vôbec.

… záporné postavy príšerné

Nechápte ma zle, Antonio Banderas hrá v rámci možností čo môže, no scenár v tomto bode absolútne zlyhal. Santiago Moncada sa vo filme objaví doslova na pár scén a funguje výhradne ako expozičná pohnútka pre príbehový zvrat. Keď už sme pri zvratoch, tých je vo filme niekoľko a dokonca sú prakticky neočakávané. Ale späť k zloduchom.

Z počiatku druhé husle hrá Tati Gabrielle ako Jo Braddocková, absolútne nemastná, neslaná postava. Divák nedostane akúkoľvek možnosť vytvoriť si k nej vzťah, nepoznáme jej motívy a takmer nič o nej nevieme. Uncharted celkovo neponúka záporným postavám priestor na osobnostný rozvoj, čo je škoda, pretože v hrách sme mali čo dočinenia s hneď niekoľkými zapamätateľnými antagonistami. Tu si ani nespomeniete, že nejakí boli.

Tati Gabrielle ako Jo Braddock

Treba si však pripomenúť, že Uncharted je v prvom rade akčná popcornovka, pri ktorej stačí vypnúť hlavu a zabaviť sa. To sa koniec koncov podarilo. Postavy strieľajú vtipné gagy viac ako guľky (pozerám sa na teba, škótsky bodyguard). Film je samozrejme plný digitálnej akcie a na finálny súboj na lietajúcich pirátskych lodiach sa na IMAX plátne pozerá príjemne.

Chýba jej síce akákoľvek logika alebo fyzika, ale od toho tu dnes nie sme. Fanúšikov nepochybne poteší barový súboj v nočnom klube, ktorý asi najlepšie zachytáva pocit z hier. Už o niečo horšie boli na plátno prevedené logické hádanky a rébusy, ktoré sú takisto základom videohernej mechaniky. Nuž, film sa potreboval páčiť hlavne väčšine divákov, ktorí s hrami nemajú žiadne skúsenosti.

Uncharted RECENZIA

Uncharted RECENZIA – Zhrnutie

Sčítané, podtrhnuté, Uncharted je pre každého, nie len pre hráčov. Do dobrodružného žánru síce neprináša nič nové a namiesto trefnej adaptácie si vytvára svoju vlastnú cestu, ktorá podivuhodne funguje. V prvom rade spĺňa to, o čo sa snaží – zabaví, neurazí. Čo je najhlavnejšie, Tom Holland je hoden nosiť na krku prsteň Francisa Drakea.

Film vytvára solídny základ pre sériu, ktorá ale v pokračovaniach musí vyladiť svoje muchy. Treba priniesť charizmatickejšieho záporáka, Wahlberg musí popracovať na svojom Sullym a nepochybne chceme vidieť viac akčných prestrieliek a náháňačiek. Uncharted je ľahkým nadpriemerom, ktorý odchádza s hodnotením sedem zlatých mincí z desiatich. Správny hľadač pokladov by však najradšej získal všetky…

P.S.: Pokračovanie musíme vidieť, pretože… kde je Elena Fisherová?