Naozaj dokáže nevera vyriešiť manželskú krízu, alebo ide o najhorší nápad všetkých čias? | Večne tvoja neverná RECENZIA

V minulosti sme sa už veľakrát rozprávali o tom, že slovenská kinematografia je na vzostupe. Naši filmári nám v poslednom období priniesli mnoho ocenených filmov, ako napríklad úspešný Únos, Čiaru, Piatu loď, Špinu a mnoho ďalších. Počul som však názor, že v rovnaký čas, kedy začali Slováci vydávať kvalitné snímky, začala upadať kvalita tých českých. Ja osobne tento názor prinajmenšom nezastávam. Je však pravda, že posledné obdobie českí filmári vydávali množstvo neúspešných komédií, ktoré mali niečo spoločné: zaujímavý nápad, zle prevedený príbeh ale zato kvalitné herecké výkony. Spadá do tejto skupiny aj novinka Večne tvoja neverná, alebo nás Milan Cieslar dokázal príjemne prekvapiť?

Zdroj: lidovky.cz

Večne tvoja neverná RECENZIA

Josef (Saša Rašilov najml.) a Miluška (Lenka Vlasáková) sú manželmi snáď už celú večnosť. Miluška je učiteľkou aerobiku a svojho manžela a dospievajúcu dcéru (Sára Sandeva) neúnavne zahŕňa starostlivosťou. Josef svoju ženu samozrejme miluje, ale má slabosť aj pre mladšie ženy, s ktorými Miluške zahýba. Ich manželstvo sa tak spolu s Josefovým krachujúcim nakladateľstvom rútia do záhuby a očividne neexistuje spôsob, ako ani jedno z nich zachrániť.

Tu na scénu prichádza herečka Vilma Cibulková, ktorá si zahrala tetu Martu. Tá dvojici predstaví šialený plán, ktorým by mohli zachrániť nielen Josefovu firmu, ale nakoniec možno aj ich manželstvo. Scenár divákov uisťuje, že aspoň z nejakého nepredstaviteľného uhlu to bude fungovať. Marta je predsa skúsenou psychologičkou, ktorá pracuje v manželskej poradni. A tak sledujeme, ako teta manželom naordinuje neveru. Manželia sa musia navzájom pristihnúť v posteli s niekym iným a blázinec sa môže začať.

Zdroj: lidovky.cz

Zaujímavý, ale absurdný nápad

Príbeh pôsobí bizarne, neprirodzene a až nekompletne. Bez pochýb ide o zápletku, ktorá sa nehodí ako ústredný bod celovečerného filmu, ale skôr vyplňuje očakávania od jednoduchej epizódy seriálu. Scenárista Jan Míka nám ponúkol dej, ktorý je nie len prázdny a bez duše, ale aj nemorálny. Keď sa snímka začala, mal som relatívne dobrú náladu a primerané očakávania – a dokonca som si prvé momenty filmu úprimne užil. Čím ďalej, tým viac však boli zjavné fundamentálne chyby v príbehu, ktoré ako divák jednoducho nedokážete prehliadnuť.

Počas pozerania mi pomaly začalo dochádzať, ako veľmi absurdný dej je centrom komédie Večne tvoja neverná. Manželská kríza sa zhmotní zo dňa na deň, keď postava Milušky na pokyn scenáristu prestane ignorovať očividné znaky. Výsledkom je, že nikto sa nejaví byť vcelku normálnym a prirodzeným človekom. Miesto toho postavám schádza duša či nejaký sympatický aspekt osobnosti, ktorý by nás presvedčil o tom, že ide o reálnych ľudí.

Zdroj: lidovky.cz

Morálnosť bez štipky hanby

Keď už som začal rozoberať postavy a ich sympatickosť, prejdem rovno k ďalšiemu veľkému problému. Film sa nám snaží hlavných hrdinov vyobraziť ako vtipných ľudí, ktorí sa snažia byť na krok vopred oproti tomu druhému. Nech už sa však snímka snaží akokoľvek, tento cieľ nikdy nedosiahne. Titulný Josífek je muž, ktorý je ženatý, má násťročnú dcéru a k tomu ešte dve milenky. Nakoniec však zistíme, že na vine je vlastne Miluška, ktorá sa neoblieka a nespráva tak, ako by sa žena mala obliekať a správať. Scenárista očividne postráda pojem morálnosti a nevie si predstaviť, ako by sa situácia mohla vyvíjať realistickejšie, čo by diváka o niečo viac zaujalo. Navyše si tiež asi nikto neuvedomil, že nečestný a podlý chlap nie je dobrým protagonistom.

Keď sa však zamyslíme, ani Miluška nie je vhodným príkladom sympatickej ženy, ktorá si váži samú seba. Nie len že spočiatku svojmu manželovi toleruje neveru a využíva ju vo svoj prospech pomocou vydierania, ale aj sama je schopná niečoho podobného, ak zájde do tuhého. Ako napríklad „uplatiť“ exekútora sexom.

Zdroj: lidovky.cz

Teta Marta bola mojou obľúbenou postavou z hlavnej trojice, keďže predstavovala najmenšie zlo a ako jediná sa snažila situáciu vyriešiť. Keď si však vypočujete jej radu a uvidíte spôsob, akým sa k nej manželia postavia, môžete sa len chytať za hlavu. No a zo všetkého najviac prekvapivý bol výsledok naordinovanej nevery a chabý pokus o dejový zvrat, ktoré spolu so záverom príbehu predstavovali najnižší bod filmu – čo sa kvality týka. Je mi to pritom tak ľúto, pretože dej mal obrovský potenciál a samotný nápad je skvelý.

Vilma Cibulková (teta Marta), najlepšia časť filmu; Zdroj: bioscop.cz

Bez humoru by bol na smiech

Kamera Mareka Jíchu bola úprimne odfláknutá a ničím zaujímavá, pričom ani titulná pieseň od speváka Xindl X či originálny soundtrack od Alexiusa Tschallenera nikoho neohromili. Samozrejme však po tom všetkom nezabúdam na fakt, že ide o komédiu. No a musím uznať, že keď už nie je žiadna z hlavných postáv úprimná a príjemná, aspoň humor taký je. Vo filme bolo mnoho momentov, na ktorých som sa spolu s celou sálou z chuti zasmial. Fyzická komédia síce nefungovala tak, ako si tvorcovia predstavovali, no Jan Míka dokázal napísať aspoň zopár skvelých vtipov.

Humor, spolu so samotnými hercami, sú jedinými záchranami režiséra Milana Cieslara. Absolútne neprirodzené postavy na šťastie dostali na starosť skúsení umelci, mladé a krásne herečky či legendy ako Jiří Lábus. So svojimi úlohami sa herci dokázali aspoň trochu pohrať a priniesť nám zopár uspokojivých scén s prirodzenou dynamikou. Veľkými podperami boli postarší a skúsenejší herci, ktorí dokázali aj z nekvalitného scenára vyčarovať úsmev na tvári. Na pozitívnej tónine s kritikou skončím, pretože ako vo filme povedal amatérsky spisovateľ, ktorého stvárnil Lábus, „všechno už bylo napsáno.“

Zdroj: lidovky.cz

Novinka Večne tvoja neverná sa žiaľ vlastne ničím neodlišuje od množstva neúspešných komédií, ktoré majú niečo spoločné: zaujímavý nápad, zle prevedený príbeh ale zato kvalitné herecké výkony. Ak by som chcel škatuľkovať, povedal by som, že rovnaký recept zdanlivo nasleduje každý druhý český film posledného obdobia. Je ale pravda, že aj napriek mnohým chybám som sa zopár krát úprimne zasmial, čo je pre mňa pri komédii najdôležitejšie. Kvôli veľkému množstvu nedostatkov ale dostáva Večne tvoja neverná hodnotenie 3,5/10.