Napínavá hra o čas vo víre hudby a tanca | Vivo RECENZIA

Štefan Bielik
Štefan Bielik
Oddaný služobník kinematografického, herného a zábavného priemyslu. Lebo život je len jeden, ale svetov tisíc.

Vivo RECENZIA

Vivo RECENZIA – Kvalitná hudba, latinskoamerické rytmy a nespútaný tanec. To je asi tak všetko, čo k životu potrebuje skladateľ, herec a režisér Lin-Manuel Miranda. Vychádzajúca hviezda, ktorú si už stihol všimnúť aj Hollywood, vnáša do svojich filmov veľa lásky a obrovskú dávku energie. Práve na jeho vzostup sa viaže aj produkcia jeho najnovšieho filmu Vivo, ktorý zažíva svoj premiérový týždeň na Netflixe.

Miranda sa snažil nápad na film pretlačiť štúdiu DreamWorks Animation už v roku 2010. V tej dobe si však pre verejnosť neznámy umelec nemohol ani škrtnúť, až pokiaľ o 6 rokov neskôr neodkúpili práva na film v Sony Pictures Animation. Po úspechoch s muzikálovými hitmi Hamilton, Život v Heights, VaianaNávrat Mary Poppins si tak Miranda konečne mohol splniť dlhoročný sen. Film, pre ktorý napísal hudbu a zahral si v ňom hlavnú úlohu, zrežíroval Kirk DeMicco (Krúdovci). Postavám svoje hlasy prepožičali Zoe Saldana (Strážcovia galaxie), Michael Rooker (Strážcovia galaxie), či Gloria Estefan (Hudba môjho srdca).

Vivo RECENZIA

Dobrodružstvo medviedika kynkažu

Každý deň si obyvatelia Havany chodievajú na námestie vypočuť nerozlučnú dvojicu priateľov hudobníkov – starého pána Andrésa a jeho medviedika kynkažu Viva. Medviedik kynkažu je skutočné zviera. Je to potos, príbuzný medviedika čistotného, ktorý žije v krajinách Latinskej Ameriky. Jedného dňa však Andrésovi príde pozvánka na výnimočnú udalosť.

Vo svojich mladých rokoch bol totiž zaľúbený do dievčaťa, s ktorým v tých časoch spieval, nikdy mu to však nepovedal. Marta preto odišla do USA za kariérou, kde sa z nej stala svetoznáma speváčka. Teraz ho po rokoch pozýva na svoj posledný koncert do Miami. Andrés má tak konečne príležitosť zaspievať jej pieseň, ktorú pre ňu zložil. Deň pred odchodom však umrie a preto je teraz na vystrašenom Vivovi, aby splnil priateľovo posledné želanie.

Andrés a Vivo
Zdroj: hollywoodreporter.com

Otvorená náruč kubánskeho ľudu

Konečne si Hollywood uvedomil – na poli animovaného filmu – akú pestrosť a dynamiku ponúka snímkam ich zasadenie do exotického prostredia. Coco, Luca, Kniha života, či chystaný Encanto, sú toho jasným dôkazom. Prvý akt filmu vás správne „nakopne“ a predstaví poetiku filmu, ktorý strieda strihové muzikálové čísla s komornými dialógmi medzi dvoma priateľmi. Spoznávame prostredie, v ktorom žijú, ich susedov a priateľov, s ktorými prichádzajú do styku, a nám sa pred očami vytvára svet plný porozumenia a humoru.

Preto, keď sa dej presunie do USA do Miami, na snímke to výrazne poznať. Je jasné, že to bol zámer tvorcov, aby sa Vivo mohol dostať do kontrastného prostredia, film tým ale trochu stráca na atraktivite. Po tom, ako Vivo spozná svoju novú kamošku Gabi, dej je sústredený viac-menej okolo scenáristicky rutinných situácií, ktoré nastanú, keď sa neznámy „votrelec“ ocitne v neznámom prostredí. Animácia sa snaží zostať pri latino atmosfére hudbou a farebnosťou, predsa to len medzi autami a mrakodrapmi ide ťažšie.

V širšom kontexte je pochopiteľné, prečo poslal scenárista Viva do USA. Zo spoločensko-politického hľadiska Florida prežíva napäté časy plné rasových nepokojov a pomôcť zjemniť ich dopady môže pokojne aj medviedik kynkažu. Ide však o produkčné rozhodnutie, ktoré deti pri pozeraní určite nezaujíma.

Vivo RECENZIA
Zdroj: mashable,com

Je skvelé byť iný!

Sony Pictures Animation si za posledné roky ide svoje. Po filme Spider-Man: Paralelné svety si asi povedali, že menšie, či väčšie experimenty s animáciou nemôžu byť na škodu. Podobný prístup zvolili aj pri snímke The Mitchells vs. the Machines a isté náznaky vidieť aj vo Vivo. Kreslenou rozpohybovanou animáciou sa podarilo tvorcom odlíšiť scény, ktoré sa v skutočnosti nedejú, resp. si ich Vivo predstavuje (a o to viac sú dojemnejšie).

Podobným spôsobom sa s ňou pohrali aj pri sólovom muzikálovom vystúpení Gabi. Tá, ako postava, nemá žiadnych kamarátov, vyžíva sa vo svojom jedinečnom štýle a z toho dôvodu je jej spevácke číslo naanimované spôsobom ako vystrihnutým z The Mitchells. A funguje to. Som rád, že existuje mainstreamové štúdio (okrem Pixaru), ktoré sa nejakým spôsobom snaží na veľké plátna prinášať aj ojedinelé, prípadne vlastné postupy.

Vivo RECENZIA
Zdroj: distractify.com

Priestor na trápno, priestor na slzy

Samotný príbeh, ktorý Vivo ponúka, sme videli mnohokrát. So vzťahom Viva a Andrésa však pracuje tak veľmi láskavo a citlivo, že ich dejový oblúk je najvýraznejšou a teda aj najlepšou črtou snímky. Finále v koncertnej sále v Miami precítime spolu s postavami, nezostáva však len pri tom. Scenáristicky sú postavy vhodne prepojené pod témou celého filmu, ktorá je jasná: Nikdy v živote nič neodkladať, lebo to nemusíme stihnúť.

Cesta Viva a Gabi do finále je však prešpikovaná niekoľkými momentami, pri ktorých som sa cítil až trápne. Tri dievčatá, náramné aktivistky, ktorých scenár tlačí do úlohy záporáčok filmu, sú nepremyslené a vo výsledku zbytočné. Ich zmena motivácie behom jednej scény nedáva zmysel a pôsobia neuveriteľne nasilu. Navyše samotný scenár si cez ne robí žarty z ľudí, ktorí nejakým spôsobom lobujú za „lepšiu budúcnosť“. Vo výsledku preto pre najmenších divákov môže ochrana prírody vyznieť v tomto filme ako zľahčovanie zbytočného problému.

Vivo RECENZIA
Zdroj: marijuanapy.com

Vivo RECENZIA – Zhrnutie

Vivo je príjemný rodinný film, ktorý do produkcie Netflixu veľmi dobre pasuje. Nenáročná snímka s veľkým srdcom, ktorá sa miestami vezie po hrboľatej ceste, našťastie na jej konci šťastne dôjde do cieľa. Výborná hudba a rôznorodá animácia dodávajú filmu potrebnú energiu a medviedik kynkažu je dostatočne zlatý na to, aby si ho zamilovali menší, i väčší. 7/10.