Príbeh o tom, ako béčkový akčný film nepriláka divákov späť do kín | Ava: Bez súcitu RECENZIA

Ava: Bez súcitu RECENZIA – Kiná potrebujú kvalitné filmy ako soľ. Postpandemické kinosály zívajú prázdnotou, veľké masy divákov prilákajú jedine hollywoodske veľkofilmy, české romantické komédie alebo slovenské politické drámy. Škoda, že akčná novinka Ava: Bez súcitu nespĺňa ani jedno z týchto kritérií.

Aj napriek tomu sú príbehy o nájomných vrahoch veľmi obľúbené. Každá časť John Wicka vypredala kinosály a jeho ženská verzia Atomic Blonde tiež potešila nejedno mužské očko. Ava, teda herečka Jessica Chastain síce disponuje sexepílom, no problém bude na strane scenáru alebo réžie. Poďme sa pozrieť na to, prečo sa tomuto béčkovému akčnému filmu nepodarí prilákať divákov späť do kín.

Ava: Bez súcitu
Zdroj: moviesandmania.com

Ava: Bez súcitu RECENZIA

Ako naznačuje samotný názov, Ava je neúprosná nájomná vrahyňa bez súcitu. A vlastne ani názov nie je správny, keďže sa v nej hŕstka súcitu nepochybne nachádza. V minulosti mala problém s alkoholom a drogami, dnes má problém so sestrou, matkou, zamestnávateľom a vlastne úplne so všetkým. Toto dokonale zhŕňa celý príbeh, keďže sa skôr jedná o drámu ako o akčný film. A to je len dobre, pretože na rozmazané akčné scény sa chce pozerať málokto.

Režisér Tate Taylor prichádza s ďalším zásahom vedľa, pretože jeho posledným filmom s ako takou kvalitou bolo Dievča vo vlaku (2016) s Emily Blunt. Minulý rok prišiel s hororom Mama, ktorý bol jeho prvým klincom do hrobu. Žánre teda strieda ako ponožky, pričom jednoznačne zisťujeme, že akcia nebude jeho šálkou kávy. Scenár z pera Matthewa Newtona má svoje svetlé chvíle, nad dialógmi si určite búchať hlavu o stenu nebudete.

Väčším problémom je samotný koncept celého príbehu, ktorý je rozdelený na niekoľko dejových línií. Jedna z nich by mala byť hlavná, no ani za Boha som nedokázal zistiť, že ktorá z nich to je. V jednej scéne chcú hlavnú postavu zabiť, v druhej si prechádza rodinnou drámou a v tretej bojuje so závislosťami. V konečnom dôsledku ide o nepodarený mix niekoľkých príbehov namiesto toho, aby sa film zameral na cestu z bodu A do bodu B. Tu si precvičíme rovno celú abecedu.

ava farrell
Zdroj: thetimeshub.com

Zachránia to herecké mená?

Ava: Bez súcitu je tuctovým filmom, ktorý na trh neprichádza s ničím originálnym. Nejedná sa o ten tip akčného filmu, na ktorý prídete v piatok večer vypnúť. Akčné scény dokážem spočítať na prstoch jednej ruky, čo nie je úplne na škodu. Sú totiž neprehľadné, ich choreografia ničím neohúrila a posledný súboj by som najradšej vymazal zo svojej pamäte. V žánrovej konkurencii toho, čo nám kinematografia za posledné roky ponúkla, je snímka iba desným priemerom.

Plagát hlása herecký ansámbel zložený z mien ako Jessica Chastain, Colin Farrell, John Malkovich alebo raper Common. Na papieri to síce znie dobre, no v praxi všetko závisí od scenáru. A ani hviezda partička z toho nedokázala vyčarovať kvalitný zážitok. Stále nádherná Jessica Chastain bola nemastná-neslaná a všetok potenciál Colina Farrella bol nájomne zavraždený scenáristom.

Svetlým bodom bol legendárny John Malkovich, ktorého otcovská dejová línia bola jednou z tých zaujímavých. Keby nám jej tvorcovia chceli naservírovať o niečo viac, vôbec by som sa nesťažoval. Každopádne, absolútne nevyužitie potenciálu takto nabitého hereckého obsadenia by malo byť nelegálne. Svoj skutočný talent nepredviedol ani hudobný skladateľ Bear McCreary (Godzilla II: Kráľ monštier, God of War), čo dokáže naozaj sklamať.

Ava: Bez súcitu
Zdroj: theplaylist.net

Treba uznať, že film Ava: Bez súcitu nepochybne dopláca na vyššie spomenutú konkurenciu. Filmy ako John Wick alebo Atomic Blonde nastavili latku tak vysoko, že v porovnaní s nimi je film tesným podpriemerom. Je generický, v akčnom žánri nefunguje takmer vôbec a ako dráma tiež nestojí za povšimnutie. Počet rozpovedaných dejových línií je priveľký, tvorcovia sa radšej mohli zamerať na jednu a poriadne.

Záchranou neboli ani zvučné herecké mená, s výnimkou Johna Malkovicha, ktorý ma naozaj bavil. A to, že v kinách aktuálne nehrajú nič iné, by objektívne filmu na hodnotení pridávať nemalo. Sčítané, podtrhnuté, film visí tesne na kvalite priemeru, takže nemôže odísť s vyšším hodnotením ako 4/10. Do kina predsa nechodíme na to, aby sme sa hodinu a 40 minút nudili. Snáď sa to režisérovi nabudúce podarí.