Predstavujem vám jediný film na svete, ktorý je až príliš dobrý (recenzia)

Recenzia na film Blažine lekcie

Všetci sme už počuli tie bizarné príbehy o babkách, ktoré vyhadzujú peniaze z okna či do koša a zdanlivo vlastnou chybou sa nechajú okradnúť o horibilné sumy peňazí. Asi krútite hlavou nad tým, ako dokáže niekto svoje celoživotné úspory len tak odovzdať podvodníkovi. Čo ak by to však celé bolo inak, ako si myslíte? Realitu týchto podvodov aj s poriadnym prekvapením sa pokúsil predstaviť film Blažine lekcie. Ja vám prezradím, prečo sa to tvorcom podarilo až príliš dobre a v čom to prehnali.

Zaujímavosťou je, že Blažine lekcie je bulharský film, ktorý vyhral Medzinárodný filmový festival Karlovy Vary (KVIFF). V Česku sa však nepremieta, pretože žiadny distribútor oňho neprejavil záujem. Našťastie pre nás, divákov, na Slovensku po ňom pokukovali rovno dve organizácie – Asociácia slovenských filmových klubov (ASFK), ktorá aktuálne rieši distribúciu, a taktiež operátor Slovak Telekom.

blazine lekcie
Zdroj: jip film & verleih

Čo s tým má Telekom? Spoločnosť sa už nejaký ten čas venuje tematike bezpečnosti nielen na internete a všeobecnej osvete, čo sa týka phishingu a podvodov. Do tejto sféry spadajú aj čoraz častejšie prípady e-mailových alebo telefonických podvodov na seniorov a iné ohrozené skupiny, a práve preto sa Telekom spojil sily s ASFK, aby priniesli Blažine lekcie do slovenských kín.

Nie je to len lekcia o bezpečnosti seniorov

Príbeh režiséra a producenta Stephana Komandareva, na ktorom sa podieľal aj Simeon Ventsislavov, nás zavedie do Šumenu. Toto mesto na východe Bulharska je zaujímavé len jednou vecou, a to Pamätníkom 1300 rokov Bulharska – veľkolepým monumentom, ktorý sa nachádza nad mestom plným komunistických panelákov. Je dôležitý, ešte sa k nemu vrátime.

Samotný dej nám predstavuje protagonistku, ktorou je 70-ročná Blaga. Táto učiteľka na dôchodku si privyrába doučovaním bulharčiny, pričom všetky svoje úspory sa chystá minúť na hrob pre svojho zosnulého manžela. Blaga sa však stane obeťou telefonického podvodu a o všetky peniaze príde. Život sa jej obráti hore nohami, keď si uvedomí, že neexistuje spôsob, ako získať svoje peniaze späť, až kým nedostane lákavú, no podozrivú ponuku na prácu.

Film nám od začiatku podsúva dôležitý odkaz, a to aby sme nezosmiešňovali ľudí, ktorí podľahnú podobnému podvodu. Ešte predtým, než sa „to“ udeje, nám tvorcovia dajú najavo, že Blaga je naozaj inteligentná žena. Jej lekcie bulharčiny dávajú zabrať študentke, ktorú stvárnila Rozalia Abgarian. Blaga si vo voľnom čase taktiež rada užije koncert klasickej hudby a nenechá so sebou zametať.

Blazeine_lekcie
Zdroj: jip film & verleih

Oneshot podvod, ktorý vám vyrazí dych

Lenže keď dvihne telefón a dostane osudný telefonát, hlavná postava je pod psychickým nátlakom, z ktorého sa aj vám začnú zvierať žily – cez filmové plátno. Celá niekoľko-minútová scéna je natočená na jeden záber a fantastický herecký výkon titulnej Eli Skorčevej vám nedá dýchať. Skutočne si táto herečka zaslúži obdiv, svojou prácou s chvejúcim sa hlasom a nepatrnými pohybmi tváre dokázala neuveriteľne realisticky podať situácie, v ktorých sa Blaga ocitá.

A keďže film nie je len o podvodoch na senioroch, uvidíte aj nepriamu kritiku na stav post-sovietského Bulharska a chamtivú spoločnosť, ktorá normalizovala podvody a vydieranie aj v bežných obchodných vzťahoch. Napríklad pri kúpe hrobu, ktorý Blaga tak veľmi túži zaobstarať pre svojho manžela.

Protagonistka sa však nestane obeťou bez zadosťučinenia, keďže okamžite nájde spôsob, ako situáciu využiť vo svoj prospech. Bude však pritom musieť zahodiť svoje morálne zásady a zájsť tam, kam by v živote nečakala, že sa dostane. V tomto ohľade treba opäť pochváliť tvorcov príbehu. Samotný námet sa po prvej tretine začne uberať smerom, ktorý určite nečaká žiaden divák a cesta Blagy začne byť skôr o vytrvalosti, sebavedomí a hraniciach ľudskosti.

Rovnako ako sa počas filmu protagonistka snaží vyjsť 1300 schodov vedúcich zo Šumenu k veľkolepému monumentu, tak sa aj v príbehu snaží dopracovať k svojmu cieľu. Tým sa však, ako ukáže samotný záver, nestane zohnanie peňazí na hrob a jeho kúpa, ale niečo omnoho temnejšie. Blaga sa zmieri s krutou realitou, ktorá sa stala jej novým životom.

schody
Zdroj: jip film & verleih

Festivalovka, ktorá nie je pre každého

Blažine lekcie sú výborne natočeným festivalovým filmom, mám však trochu obavy o jeho mainstreamový úspech. Pravdepodobne aj preto distribútori v Čechách váhajú s jeho uvedením do kín a ani na Slovensko to nebolo hneď pri prvej príležitosti. Námet je skvelý, v príbehu sa objavujú pozoruhodne kvalitné herecké výkony, množstvo symboliky a aj sociálno-politickej kritiky. Jednoducho Blažine lekcie majú všetky aspekty výhercu filmového festivalu. A práve to sa môže stať jeho Achilovou pätou.

Ako správna festivalovka, aj tu nájdete mnoho zaujímavých kreatívnych rozhodnutí, ktoré možno budú proti srsti bežného diváka. Napríklad zámerne namixovaný zvuk tak, že nepočujete hlas hlavnej postavy, ale len ruch Šumenu. Dej sa taktiež ťahá pomerne pomalým tempom, no s dĺžkou 114 minút sa to dá zvládnuť aj pre menej trpezlivých divákov.

Otázne je však, ako to bude so záujmom skupiny divákov, ktorá by mala zo zhliadnutia najväčší úžitok – samotných seniorov. Blažine lekciekrutá konverzačná dráma, ktorá nemusí byť pre každého úplne ľahko pozerateľná a žiaľ to môže znamenať, že film nebude mať až taký úspech a osvetový účel len preto, že je až príliš kvalitný.

blazine lekcie film
Zdroj: jip film & verleih

Zhrnutie recenzie na film Blažine lekcie

Blažine lekcieskvelou drámou o aktuálnej téme, ktorá je v jednej veci zavádzajúca. Nejde o nudnú prednášku o bezpečnosti pre seniorov, ale o krutú ságu jednej osoby, ktorá sa pokúsi vysporiadať s ťažkou situáciou.

Príbeh skúma pochybné morálne rozhodnutia a etiku toho, keď sa človek zaujíma len o svoje prežitie. Tvorcovia vkusne a naozaj kreatívne natočili aj politický komentár a kritiku chamtivej spoločnosti, ktorá zapríčinila, že náš každodenný život ovládajú peniaze. To všetko doklepne úžasný herecký výkon protagonistky. Jediným mínusom je ťažšie stráviteľné pomalé tempo. Z tohto dôvodu dostáva film Blažine lekcie hodnotenie 9/10.