Ako sa prvá feministka sveta vyrovná so smrťou Ježiša v spornom biblickom príbehu? | Mária Magdaléna RECENZIA

Dopredu chcem podotknúť, že nemám záujem dnes diskutovať na tému viery či zmyslu náboženstva. Miesto toho sme sa tu zišli preto, aby sme spoločne zistili, či sa vám oplatí na novinku zájsť do kina. Samozrejme nehľadiac na nikoho vierovyznanie. Jedno však ostáva pravdou: Biblia je plná príbehov a pasáží, ktoré sa nedajú nazvať inak, ako sporné. Ani po dlhom čase sa niektorí ľudia nie a nie dohodnúť na tom, kde leží pravda. Konkrétne nás dnes bude zaujímať Mária Magdaléna, osoba, ktorá mala k Ježišovi pred jeho ukrižovaním najbližšie.

Zdroj: youtube.com

Nie je tajomstvom, že stredovek nebol obzvlášť tolerantným časovým úsekom našich dejín. Aj napriek tomu, že Magdaléna je v evenjeliách spomenutá viackrát, než väčšina apoštolov, ju Pápež v šiestom storočí prehlásil za prostitútku a všeobecne povedané ľahkú ženu. Po 1500 rokoch sa však niečo zmenilo. Názory začali vrieť a niektorí ľudia nevedeli, čo považovať za pravdu – vďaka čomu vznikol film Mária Magdaléna. Dokáže nová snímka obhájiť nepochopenú ženu, alebo by mala byť naveky zatratená?

Mária Magdaléna RECENZIA

Mária Magdaléna bola odjakživa zahalená rúškou tajomstva. To nám mimochodom nevraví nič o jej osobnosti, ale skôr o dávno zakorenených predsudkoch. Žiaľ, väčšinu histórie ľudia za pravdivý považovali názor Pápeža Gregora I. – ten v roku 591 „rozhodol“ o tom, že Magdaléna bola ultimátny hriešnik. Predtým, ako stretla Ježiša, to vraj bola obyčajná pobehlica. Najhoršie je na tom to, že Pápež mal vtedy moc toto prehlásenie spečatiť bez akýchkoľvek dôkazov. Vyzerá to tak, že Gregorovi sa jednoducho zdalo, že na ženu bola v biblickom príbehu až priveľmi dôležitá – musel ju tak svojim spôsobom uzemniť. No a práve toto je hlavná tematika, ktorou sa nový film Mária Magdaléna zapodieva.

Zdroj: battleroyalewithcheese.com

Príbeh, ako ho vidíme vo filme

Nie je tajomstvom, že scenár britského dua Helen Edmundson a Philippa Gosletta sa snaží o zmenu pozície Márie Magdalény. Príbeh, ako sa vyvíja na filmovom plátne, nám nepredstavuje prostitútku, ktorú kedysi opisovala cirkev – ale niečo ako radikálnu a vyspelú voľnú dušu. Starovekú aktivistku. Prvú feministku?

Po prvýkrát ju vidíme, ako pomáha pri pôrode dieťaťa, z čoho je nadšená celá dedinka menom Magdala. Vidíme však, že aj napriek prirodzenému daru krásy a schopnosti upokojovať ľudí Máriu niečo trápi. Na povrch onedlho vyjde svadba s cudzím mužom, ktorú pre ňu plánuje jej prísny otec (Denis Menochet). Mária si však nenechá rozkazovať, teda aspoň v láske nie. Ženícha odmieta, čo jej otca a bratov dovedie do šialenstva a spôsobí rozhorčený pokus o vypudenie diabla z jej tela, ktorý ju vraj ovláda. Zúfalá Mária nevie, ako ďalej pokračovať. Má však šťastie. Z dediny vtedy odchádza rabín so svojimi nasledovníkmi, ktorí súhlasili, že Máriu vezmú medzi seba – tvrdia totiž, že láska k Bohu je dôležitejšia, než poslúchať svojho otca. Mladá žena tak opúšťa svoju rodinu a vydá sa na cestu poznania s Ježišom a jeho apoštolmi.

Zdroj: marymagdalene.com.au

Film naznačuje, že práve tieto udalosti viedli k odsudzovaniu Magdalény v dávnejších časoch. Predsa len, Mária bola mladou ženou, ktorá sa vzoprela patriarchálnej kontrole. Miesto toho sa vydala na vlastnú cestu, za čo ju starší, ktorých mala poslúchať, znenávideli.

Bola Mária Magdaléna prvá feministka?

Po veľkej myšlienke nasleduje veľká otázka. Dá sa vôbec biblická postava, ktorá žila pred 2000 rokmi prekonvertovať na feministickú ikonu? Minimálne musím uznať, že nie je ťažké si ju tak predstaviť. Rooney Mara hrá chvejúcu sa, krehko pôsobiacu ženu, ktorej chcete odôvodnene venovať všetku svoju empatiu. Po niekoľkých pôsobivých prvých scénach si na ňu jednoducho zvyknete ako na hlavnú postavu príbehu, z čoho vzišla zatiaľ najzmysluplnejšia Mária Magdaléna celej kinematografie. Obzvlášť je taktiež zaujímavé, že sa do nej vieme vcítiť a pomätené udalosti vnímať spolu s ňou.

Vo verzii, ako nám túto ženu predstavuje práve tento film, nepredstavuje Mária nič, čo sme v nej doteraz videli. Neukazuje sa tu ako prefíkaná ľahká žena, ani prostitútka, ba dokonca ani manipulátor či rozvratiteľ apoštolov. Magdaléna, ktorú tu vidíme, je jednoducho trápenou dievčinou, ktorá túži po spasiteľovi – len zhodou okolností je tým spasiteľom práve Ježiš.

Zdorj: dw.com

Bol Ježiš Kristus idealista?

Film na mňa zapôsobil tým, že značne riskoval. Riskoval nielen tým, že biblický príbeh podával akosi vágne, ale hlavne tým, ako predstavil samotného Ježiša (Joaquin Phoenix). V prvom rade bolo veľmi zaujímavé sa s Ježišom stretnúť zvonka – hlavnou postavou je predsa Magdaléna. Aj práve preto nevieme, čo Ježiš zasa stvára, ak po jeho boku práve nie je samotná Mária. V druhom rade ma však viac zaujalo to, že (verte tomu, alebo nie) v tomto filme sa Kristus nejaví ako stopercentne vyrovnaný spasiteľ a dokonca ho s ostatnými postavami chvíľami spochybňujete. Ježiš tu pôsobí zraniteľne a nie všemocne. V poslednom rade, a s týmto som sa naozaj zatiaľ nestretol, na mňa Judáš (Tahar Ramin) pôsobil sympaticky. Na kresťanský film odvážne.

Joaquin Phoenix v roli vyzerá skvelo a je „plne vybavený.“ Tým myslím, že mú nechýbajú pokrútené vlasy takmer po plecia, neupravená a špinavá brada, prorocké monológy, nehygienicky vyzerajúce oblečenie či pulzujúci výraz tváre. Z očí mu jednoducho niečo žiari, čo je konkrétne pri Márii Magdaléne dôležité. Tento film má síce obyčajne vyzerajúcu dĺžku 2 hodiny, je však neuveriteľne pomalý. Väčšina času je venovaná práve záberom na tváre hercov, ukazovaniu cesty cez kinematograficky pôsobiacu krajinu a váhavému dialógu. S dávkou trpezlivosti za pomoci krásnej hudby si však užijete aj dlhé tiché momenty. Každá jedna scéna je totižto majstrovsky natočená, pričom jemná farebnosť a práca so svetlom a tieňmi ma „hladí na duši.“

Zdroj: timeout.com

Najväčším negatívom pre mňa teda bol príbeh. Uznávam, že hodnotiť biblický príbeh a dokonca jeho revolučnú re-imagináciu je vcelku zvláštne. Nie je to však o nič zvláštnejšie, ako práve tento dej. Popravde by bolo správne povedať, že sa mi úplne nepáčilo, akým spôsobom presne scenáristi túto myšlienku chceli podať. Minimálne odvahu však treba ceniť. Videli sme totižto konečne niečo nové, a v žiadnom prípade sa nedá povedať, že by to zlyhalo v znovu-otváraní otázok ohľadom základných pilierov Biblie.

Režisér Garth Davis a vedúci kamery Greig Fraser sa naozaj vyšvihli, čo sa vizuálneho spracovania filmu týka. Práve pekný vzhľad považujem za najlepšiu stránku tejto snímky. Len o niečo menej uspokojí boli hlavní herci Rooney Mara, Joaquin PhoenixChiwetel Ejiofor, Tahar Rahim a ďalší. Nezaostávala ani nádherná hudba, ktorá sa vás zmocní hneď na začiatku premietania. Za zmienku obzvlášť stojí fakt, že Mária Magdaléna je posledným filmom, na ktorom pracoval zosnulý skladateľ Jóhann Jóhannsson, pričom kompozície dokončil Hildur Guðnadóttir. Keďže bez hriechu pýchy sa považujem za trpezlivého a otvoreného človeka, film Mária Magdaléna dostáva hodnotenie 7,5/10.