Neuveríte, keď vám poviem smutnú pravdu o filme Perinbaba 2 (RECENZIA)

Recenzia na film Perinbaba 2 (Perinbaba a Dva svety)

Nestarnúca klasika Perinbaba nám robí spoločnosť nielen na Vianoce už od roku 1985. Legendárny rozprávkový príbeh o Jakubkovi, Alžbetke a tete Perinbabe si získal srdcia Slovákov vďaka nádhernému posolstvu o láske, kreatívnemu vizuálu a skvelej výprave. Aj s obávanou Zubatou ide o jeden z najznámejších a najviac zbožňovaných slovenských filmov vôbec. Preto sa všetci veľmi tešili, keď bolo oznámené pokračovanie. Ako však dopadla Perinbaba 2 (Perinbaba a Dva svety), na ktorú sme čakali takmer 40 rokov? Naša recenzia vám to prezradí.

Už zosnulý režisér a scenárista Juraj Jakubisko vytvoril v roku 1985 azda najznámejšiu slovenskú filmovú rozprávku. Film bol významný aj vďaka medzinárodnej spolupráci, napríklad titulnú Perinbabu si zahrala talianska herečka Giulietta Masina. Hlavný hrdina Jakub zasa získal dospelú podobu od herca nemeckého pôvodu Tobiasa Hoesla. Alžbetku stvárnila Petra Kolevská – Vančíková.

Nový hrdina, nové problémy

Postavy Jakuba a Alžbety už nie sú centrom deja Perinbaby 2. Hneď v prvých minútach príbehu sa dozvedáme, že ich vo filme neuvidíme (až na prvú scénu), keďže novým hlavným hrdinom je ich syn Lukáš (Lukáš Frlajs). Ten až doteraz žil so svojou matkou v mlyne, ktorý postavil Jakub, no všetko sa zmení, keď sa Perinbaba rozhodne zafúkať tak silno, že zničí Lukášov domov – na žiadosť jeho matky. Lukášovi tak neostáva nič iné ako vydať sa do sveta, priučiť sa zopár lekcií a objaviť vlastnú doživotnú lásku.

Už od tohto momentu som vedel, že dvojka sa nebude chytať na prvý diel. Otázne je, či je fér porovnávať Perinbabu 2 so svojím predchodcom, jednou z najlepších filmových rozprávok v histórii Slovenska. Ja si myslím že áno, a to hlavne kvôli tomu, že neexistuje žiadny dôvod, prečo by tento film mal byť zasadený do sveta Perinbaby. Vidno v tom iba príležitosť využiť známe meno, značku, ktorú ľudia poznajú.

Perinbaba 2
Zdroj: Bontonfilm

V skutočnosti totiž príbeh Perinbaby 2 až na pár odkazov v dialógoch viac-menej nijak nesúvisí s faktom, že ide o pokračovanie tohto príbehu. Po nemilosrdnom odkrágľovaní pôvodných postáv nás Jakubisko poslal na nemotivovanú vandrovku Lukáša, ktorý sa len tak začne túlať svetom. Bezcieľne a bez motivácie, to sú presne slová, ktoré nechcete mať spojené s hlavným hrdinom rozprávky.

Lukáš sa túla príbehom, až zakopne o šťastný koniec

Jakubov príbeh v Perinbabe bol krásne ucelený od začiatku, kedy „unikol“ od cirkusantov a a chytil Zubatú za nos, cez srdcervúce rozhodnutie, že bez Alžbetky nechce ďalej žiť, až po zaslúžený šťastný koniec. Lukáš nám ako hlavný hrdina novej rozprávky neukazuje, že si šťastný koniec zaslúži. V prvej tretine príbehu je Lukáš akýmsi darebákom, ktorý zneužíva ľudí pre jedlo a strechu nad hlavou zadarmo. Scenáristi sa snažili na toto poukázať pri prerode postavy, no u diváka to už zanechá trpkú pachuť a hlavného hrdinu sa nedá vnímať sympaticky.

Počas vandrovania Lukáš započuje legendu o svete, kde na stromoch rastú koláče a v rieke tečie mlieko. Rozhodne sa ju nájsť, no vtedy ho konečne dobehnú jeho činy a zavrú ho do väzenia. Vtedy mu pomôže Perinbaba utiecť, no pri úteku sa zhodou okolností ocitne v onej čarovnej krajine, o ktorej pred chvíľou počul. Niekto bude hovoriť, že v rozprávke netreba hľadať logiku, no tento argument vyvracia pôvodný film z 1985, ktorej príbeh mal logiku od začiatku až do konca a aj tak pôsobil omnoho rozprávkovejšie ako novodobá verzia.

Perinbaba a dva svety
Zdroj: Bontonfilm

V čarovnej krajine sa konečne odhaľuje Lukášove hrdinstvo. Tu taktiež stretne Luciu (Valéria Frištik), s ktorou si okamžite padnú do oka – len tak, lebo sa stretli. Je nám jasné, že skončia spolu a láska zvíťazí, ešte predtým však príde klasická poučka o tom, že láska je dôležitejšia ako peniaze a moc. Príbeh sa končí pekne, po z dejového hľadiska pomerne chabo, bez razantného vývoja. V porovnaní s pôvodnou Perinbabou je plytký.

V istých momentoch presakuje čaro Perinbaby

Sled udalostí pôsobí neusporiadane a scény idú jedna za druhou úplne náhodne, bez následnosti. Zážitok z vývoja celého deja je chaotický, nechýba ani poriadna nádielka klišé, ktoré však kvôli žánru môžeme tvorcom odpustiť. Mierna záchrana prichádza v podobe niektorých kreatívnych sekvencií a hudobných podkladov, v ktorých sa prejavil Jakubiskov umelecký nádych. Niektoré trápne scény striedajú aj pomerne vtipné situácie, určite teda nevyjdete z kina bez toho, aby ste sa aspoň trochu zasmiali.

Neúsmevné sú žiaľ herecké výkony ústrednej dvojice Lukáša Frlajsa a Valérie Frištik. Nemôžem si pomôcť, ale nedokážem sa striasť pocitu, že ich obsadenie bol omyl. Určite sú schopní so správnym scenárom podať lepšie výkony, no na svoje rozprávkové role sa žiaľ ani jeden z nich nehodil.

cirkus perinbaba
Zdroj: Bontonfilm

Zhrnutie recenzie na film Perinbaba 2

Perinbaba 2 je chabý pokus zopakovať čaro spred takmer 40 rokov. Jej príbeh je plytký a nepresvedčivý hlavný hrdina nedokáže utiahnuť dej, ktorý je postavený na hŕstke klišé bez nejakého kreatívnejšieho úmyslu. V niektorých scénach je cítiť Jakubiskovu chuť prinášať umenie na filmové plátno, no zväčša pôsobí film nedokončene a odfláknuto. Trápne až bizarné momenty našťastie striedajú humorné scény, ktoré dokážu pobaviť aj občas zaujať svojou kreativitou. Žiaľ, pôvodnej rozprávke tá nová nesiaha ani po členky, a preto snímke Perinbaba a Dva svety udeľujeme hodnotenie 5/10.