Hororová rozprávka bez štipky mágie | Nightbooks RECENZIA

Štefan Bielik
Štefan Bielik
Oddaný služobník kinematografického, herného a zábavného priemyslu. Lebo život je len jeden, ale svetov tisíc.

Nightbooks RECENZIA

Nightbooks RECENZIANetflix je maratónsky bežec. Keď sa raz rozbehne, nedá sa zastaviť. V dobe, kedy sa reálne diskutuje o budúcnosti, prevádzke a dramaturgii kín, svojím divákom ponúka neuveriteľné množstvo obsahu, ktorý nenechá jedno pero filmového kritika nevypísané.

Ešte niekoľko rokov dozadu bolo možné sledovať viac-menej všetok zaujímavý audiovizuálny obsah rad za radom ako vychádzal, dnes sme nútení si vyberať. A preto keď režisér a producent Sam Raimi ohlásil spoluprácu so streamovacím gigantom, vedel som, že si tento titul nenechám ujsť. Čaká vás teda moja recenzia na film Nightbooks.

nightbooks
Zdroj: rottentomatoes.com

Sam Raimi, známy hororovou sériou Evil Dead, či trilógiou Spider-Man, si už v 80. rokoch vyslúžil status kultového režiséra. Strach a napätie sú jeho doménou a vo filme Nightbooks ich chce z pozície producenta posunúť bližšie k detskému divákovi. Snímka vychádza z knižnej predlohy z roku 2018 od spisovateľa J. A. Whitea. Hlavnú úlohu čarodejnice Natachy si privlastnila Krysten Ritter (Jessica Jones, Breaking Bad), zatiaľ čo tváre detských predstaviteľov Winslowa Fegleyho a Lidyi Jewett ako diváci nepoznáme.

Obavy však vo mne vzbudili iné mená. Režisér filmu David Yarovesky sa pred dvoma rokmi stihol popáliť na sci-fi horore Syn temnoty. Prvý scenárista Mikki Daughtry nezvládol svoju úlohu pri katastrofálnom horore Kliatba kvíliacej ženy a druhý scenárista Tobias Iaconis sa trúfalo podpísal pod film Za nepriateľskou líniou 3: Kolumbia. Boli teda v závere títo páni dostatočne kompetentní na to, aby vytvorili pre Netflix základ rodinnej fantasy série?

nightbooks recenzia
Zdroj: mashable.com

Ťažký život ambiciózneho spisovateľa

V nasledujúcich riadkoch je mojou milou povinnosťou načrtnúť čitateľovi dej filmu. Na to, že snímka vôbec nejaký dej má, som si spomenul až tesne pred jej koncom, takže budem stručný. Chlapec Alex prežíva ťažké obdobie. Zatiaľ, čo nadovšetko miluje hororové príbehy a sám rád vymýšľa nové, jeho priatelia a rodičia ho v tom vôbec nepodporujú, a tak sa rozhodne všetky svoje zošity spáliť.

Po ceste do práčovne v bytovke mu však výťah zastane na inom poschodí a práve tam sa usídlila čarodejnica Natacha, ktorá veľmi rada väzní malé deti. Od Alexa vyžaduje, aby jej verne slúžil a každý večer pre ňu vymyslel nový príbeh. Alex v byte čarodejnice spoznáva Yasmin, ktorá je v jej zajatí už niekoľko rokov. Alex sa pokúsi získať jej dôveru a snaží sa vymyslieť spôsob ako by mohli zo zlého miesta ujsť.

nightbooks recenzia
Zdroj: geektyrant.com

Prvý akt je najdôležitejší

Už dávno som nevidel rozpačitejší začiatok filmu ako v prípade Nightbooks. Pokiaľ sa na film pozeráme z pohľadu trojaktovej štruktúry, prvý akt je vždy najdôležitejší – o to viac v prípade fantasy žánru. Musí divákovi predstaviť postavy, prostredie, načrtnúť zápletku a nastaviť si vlastné tempo. O postave Alexa toho zo začiatku veľa nevieme. Nepoznáme jeho túžby, ciele, charakter, rodinné zázemie,… Pracujeme iba s faktom, že má rád horory.

Iba pár minút na to padne do zajatia a je vydesený, takže opäť sa jeho postava nemá ako prejaviť. Rozumiem, že tvorcovia si chceli „veľké odhalenie“ z jeho života nechať na záver filmu, ale v podstate sa pozeráte na neznámeho chlapca v neznámom prostredí, ktorého traumatizuje neviditeľná mačka.

Zároveň nachádzame Alexa v negatívnom prostredí (z jeho pohľadu doma s rodičmi), dostáva sa do druhého negatívneho prostredia (byt čarodejnice) a spoznáva Yasmin, ktorá si od neho drží odstup. To znamená – žiadna polarita. Divák si svoje sympatie a náklonnosť k postavám vytvára prostredníctvom ich správania sa v rôznych situáciách a v rôznych prostrediach. Pokiaľ film túto možnosť divákovi neponúkne, prichádza o to.

nightbooks recenzia
Zdroj: nytimes.com

Denné menu alebo drahá večera?

Oblúkom sa vraciam späť k distribúcii Netflixu. Na jednej strane má spoločnosť hromadu peňazí, ktorú investuje. Na druhej strane má však toľko obsahu, že musí veľmi dobre s investíciami narábať. V prípade Nightbooks vidno, že sa rozhodli si poriadne utiahnuť vrecká.

Interiér bytu čarodejnice, v ktorom strávime najviac času, pôsobí, ako by výtvarníci vytiahli niekoľko funkčných rekvizít zo skladu a nejako ich umiestnili v priestore. A kostýmami sa film tak isto nevyhral. Čarodejnica na sebe strieda dva typy oblečení – halloweenske kostýmy vyrobené na stredoškolskú párty a šatočky z filmu pre dospelých.

Vizuálne efekty, ktoré patria medzi tie jednoduchšie, fungujú. Vertikálne vytiahnutý priestor knižnice, či moja obľúbená príšerka shredder, sú funkčné. Pri prechodoch kamery okolo bytovky, alebo pri snahe strčiť mačku čarodejnice skoro do každého záberu, však vidno nízky rozpočet. Netflix dokáže naservírovať kvalitnú drahú večeru v podobe filmov ako The Irishman, či Mank. Pokiaľ však chcete od neho ochutnať fast foodové denné menu typu Nightbooks, idete na vlastné riziko.

nightbooks recenzia
Zdroj: in.mashable.com

Abrakadabra Leviosa Fireball!

Kritika, ktorú adresujem filmu, čiastočne vychádza aj zo samotnej knižnej predlohy. Nudný a neinvenčný príbeh, ktorý navyše vychádza z jednej celosvetovo známej rozprávky, neponúka nič, čo by sme už nevideli. Scenár v tomto smere knihu podporuje a rutinne sa snaží aspoň ako-tak udržať film pokope.

To, čo so snímkou robí réžia, to už je však na smiech. Z nemastného-neslaného bytu prechádzajú postavy do knižnice, ktorá by sa po vizuálnej stránke pokojne uplatnila v Harrym Potterovi. Odtiaľ prechádzame do sklenníka (?), ktorý svojou farebnou vizualizáciou podporuje všetky ostatné netflixovské „neónové“ produkcie (Stranger Things, Fear Street).

Nightbooks
Zdroj: netflixlife.com

Totálny miš-maš nastáva aj v hudobnej produkcii, ktorá nezmyselne strieda orchestrálne party, so syntetizátorovými zvukmi, aby vzápätí naservírovala nejakú nevýraznú popovú blbosť. Aj keď film nesie v sebe hororový nádych, všetky ľakačky a napínavé scény tvorcovia dostatočne včas ustrihli, aby film čo najviac vyhovel detskému divákovi. Z dejového hľadiska je využitie mágie v tomto svete nevysvetlené a zmätočné a drzosť produkcie nechať film s otvoreným koncom ma postavila na nohy.

Mimo tohto kolosálneho bordelu však má film aj svoje pozitívne stránky. Krysten Ritter je ako čarodejnica famózna a bola najväčší dôvod, prečo som film dopozeral. Niektoré scény boli zaujímavé a potešili (Shredder prepichujúci okuliare a mieriaci na oko). A to je asi tak všetko…

nightbooks recenzia
Zdroj: wallpapercave.com

Nightbooks RECENZIA – Zhrnutie

Nightbooks už v knižnej predlohe ponúka nudný príbeh, ktorý je vo filme spracovaný rutinne, neinvenčne, strihovo a nevýrazne. Snímka je jeden veľký tvorivý chaos, ktorý medzi všetkými ostatnými podobnými produkciami nemá vôbec čo ponúknuť. Skvelá Krysten Ritter, niekoľko dobrých (ale recyklovaných) nápadov a deti, ktoré majú veľký herecký potenciál, ale mali by prestať chodiť na herecké kurzy, ktoré im štúdio pred natáčaním zaplatilo. Z produkcie Sama Raimiho pre mňa jedno veľké sklamanie. 3/10.