S láskou až za hranice zabudnutia | Supernova RECENZIA

David Zahradníček
David Zahradníček
Volám sa David, mám 23 rokov a aktuálne študujem žurnalistiku v Bratislave. Obľubujem šport a kultúru v akejkoľvek podobe.

Supernova RECENZIA

Supernova RECENZIA – Druhý filmový počin z rúk režiséra Harryho Macqueena (Hinterland) Supernova je romantickou drámou o partneroch s nemilým osudom. Život jedného z nich zasiahne vážna choroba – demencia. Treba pripomenúť, že demencia je jedna z najzávažnejších duševných chorôb, pri ktorej človek pomaly zabúda vykonávať každodenné úkony a prestáva si pamätať tváre a mená ľudí.

V posledných rokoch sme mohli vidieť filmy s podobnou tematikou. Oscarový Otec (Father) ako aj Stále som to ja (Still Alice) nám popisujú dianie z pohľadu osoby, ktorá demenciou trpí. Aký rozmer nám ale ponúka Supernova a ako sa s touto problematikou pasuje?

Supernova RECENZIA
Zdroj: variety.com

Sentiment

Sam – koncertný pianista s končiacou kariérou, a Tusker – novelista a spisovateľ, sa vybrali na dovolenku v karavane naprieč anglickou krajinkou. Spoločne chcú navštíviť priateľov, rodinu a miesta, ktoré majú pre nich nevyčísliteľnú hodnotu. Tuskerovi lekári pred pár rokmi diagnostikovali demenciu a jeho stav sa pomaly zhoršuje. Začína cítiť, že stráca kontrolu nad svojim telom a nedobrovoľne sa stáva pasažierom. Sam si všíma komplikujúci sa stav svojho spoločníka a aj napriek tomu, že mu pomáha, ako len najlepšie môže, stále odmieta akceptovať skutočnosť.

Umierajúca hviezda svieti najjasnejšie

Téma vesmíru a hviezd vo filme napomáha Tuskerovi prejaviť jeho krásne a veľakrát smutné myšlienky. Práve jeho slová pomáhajú Samovi vyrovnať sa s nezmeniteľnou pravdou. Spoločne strávený čas nadobúda pre oboch cenu zlata, každý moment sa stáva vzácnym. Zažívajú príjemné chvíle, no nie je tomu vždy tak. Keď to medzi nimi vrie, Sam sa po ich horlivých rozhovoroch pozerá na Tuskera inak. V očiach mu prebýva súcit, smútok a vidina prichádzajúceho konca.

Colin Firth a Stanley Tucci
Zdroj: nytimes.com

Film Supernova vykresľuje príbeh o šťastnej láske poznačenej nešťastnými okolnosťami. Vyžaruje z neho krása, krehkosť a intimita. Skutočnosť, že sa sústredí skôr na vzťah ovplyvnený demenciou a nie na samotnú chorobu, dodáva filmu osviežujúci nádych, ktorý od neho nečakáte.

Na plátno neprináša prelomový scenár a ani niečo, čo sme predtým v kinematografii nevideli. Myšlienky spracováva zaužívanou formou, no v tomto prípade je v jednoduchosti krása. Komornú atmosféru filmu láme svojim humorom Tusker, čo len napomáha dynamike filmu. Na niekoho môže snímka pôsobiť dojmom, že sa v nej príliš veľa nedeje a zrazu sa v poslednej tretine na neho všetko vyvalí. Kúzlo je však ukryté v detailoch, v rozhovoroch a v správaní hlavných postáv.

Colin Firth a Stanley Tucci

Maličkosti si taktiež všimla BAFTA (Britská akadémia filmového a televízneho umenia) a Supernova si vyslúžila nomináciu v kategóriách najlepší britský film a najlepší herec vo vedľajšej úlohe (Tucci).

Supernova RECENZIA
Zdroj: themarysue.com

Colin Firth spoločne so Stanleym Tuccim pôsobia na plátne prirodzene. Môže za to aj fakt, že priateľstvo medzi nimi trvá už vyše 20 rokov, no ich dialógy sú nesilené a autentické. Dôveryhodné zobrazenie hnevu, vášne a bolesti, hlavne v podaní Colina, ide ruka v ruke s emóciou filmu a dopĺňa jeho trpký charakter. Skvelá kamera vyzdvihuje herecké výkony a svojimi zábermi tlačí slzy do očí.

Jedinú vec, ktorú by som filmu vytkol, je jeho koniec. Podľa môjho názoru bola posledná scéna trocha zbytočná a radšej by som za koniec filmu považoval predchádzajúcu scénu. Nechala by priestor pre viac otvorený koniec a donútila by diváka viac rozmýšľať nad priebehom celého filmu.

Supernova RECENZIA
Zdroj: bleeckerstreetmedia.com

Supernova RECENZIA – Zhrnutie

Supernova, neobyčajný príbeh o obyčajných ľuďoch, nám odhaľuje pozadie vzťahu dvoch dlhoročných partnerov zasiahnutých vážnou chorobou. Vyvoláva v človeku pocit empatie a úzkosti, núti vás zamyslieť sa nad hodnotou zdravia. Fantastický herecký výkon Colina Firtha a Stanleyho Tucciho dodáva filmu jedinečnú intímnu atmosféru. Treba však dodať, že nie každý bude fanúšikom pomalšieho tempa filmu s náhlym vyvrcholením. Preto tento film hodnotím 7/10.