Vyrovnal sa T2 Trainspotting kultovej klasike o drogách? | Trainspotting 2 (recenzia)

Trainspotting 2 recenzia

Už to je vyše 20 rokov, čo sme mohli vidieť jeden z najzaujímavejších filmov kinematografie, kultový film o drogách a jeho následkoch na mladých ľuďoch, Trainspotting. Prvý krát som videl prvú časť približne päť rokov dozadu, keď som sa snažil pozrieť všetky snímky, ktoré ovplyvnili dobu 90tich rokov. Prvé pocity som nevedel opísať a krútil som hlavou, že „kto preboha môže niečo takéto vypustiť z hlavy?“. Keď som ho ale opakovane pozeral, veľmi sa mi zapáčil a musím povedať, že je to jeden z najlepších filmov aké som kedy videl. A správa, že sa plánuje pokračovanie tohto „výtvoru“ ma veľmi milo prekvapila a tešil som sa ako nikto.

Danny Boyle, filmový díler

Prvý film čerpal námet z knihy od autora Irvina Welsha (mimochodom, autor si dokonca vo filme aj sám zahral) s rovnomerným názvom. Príbeh rozpráva o mladíkovi Rentonovi (Ewan McGregor), ktorý poukazuje na protistránku konzumnej spoločnosti. Renton a jeho kamaráti Spud (Ewen Bremmer), Sick Boy (Jonny Lee Miller) a Begbie (Robert Carlyle) sú narkomani, ktorých jediný problém je, zohnať dávku. Avšak časom zisťujú, hlavne Renton, že takto sa žiť nedá a chce zmenu. Réžie sa ujal vtedy pomerne mladý britský režisér Danny Boyle, ktorý slávil úspech po filme Plytký hrob. Spoločnosť mu robili, tak ako pri jeho prvom úspechu, scenárista John Hodge a producent Andrew MacDonald. Spolu tak vytvorili dielo, na ktoré budú generácie zhliadať a učiť sa, že drogy sú fakt svinstvo.

Legendárna partia
Legendárna partia, Zdroj: comingsoon.net

Zaujímavosťou je, že Danny Boyle nikdy nenatočil pokračovanie pre svoj film. Ale keď prišla myšlienka na Trainspotting 2, neodolal a vrátil sa ku klasike ktorú vytvoril. A ako inak, pozval si na pomoc starú dvojicu na scenár a produkciu. Námet čerpal od Irvina Welsha, ktorý napísal knihu, pokračovanie na pôvodný Trainspotting. Danny Boyle ale nechcel meniť názov a tak jednoducho pomenoval svoj film T2, či Trainspotting 2.

Je dobré pokračovať v niečom legendárnom?

Úprimne, dosť som sa bál pokračovania na tak dobrý film. Väčšinou sa stáva, že keď sa tvorcovia pokúšajú spraviť kvalitný snímok po xy rokoch, nedopadne to veľmi dobre. Ale to sa nedá povedať o T2. Aspoň ja si to myslím. Upozorňujem, že ak ste nevideli prvú časť, tak budete mať zo začiatku mierny guláš v tom, o čo sa vlastne jedná!

Renton a Spud
Renton a Spud, Zdroj: thespectator.com

Prvá časť skončila pohľadom na Rentona, ktorý odchádza s balíkom peňazí, ktoré ukradol svojím kamarátom z ich spoločného obchodu. Heroínom zničený a so spomienkami na zlé časy uteká preč aby začal nový život. Druhá časť sa posunie presne o 20 rokov ďalej. Renton sa vracia na staré známe miesto, čistý a úplne zmenený. Aspoň to tak vyzerá, že za tých 20 rokov sa v jeho živote zmenilo všetko, lebo prichádza domov s pocitom viny, že spôsobil problémy svojím kamarátom. Tým sa životný štýl nijako výrazne nezlepšil, u niektorých to je horšie ako predtým. Renton sa s nimi stretne, splatí dlhy, ospravedlní sa a snaží sa zlepšiť ich v životy k lepšiemu, čo sa ale otočí a pomaly a isto sa vracia k starým koreňom. Jediným vážnym problémom bude starý známy Begbie ktorý sedí vo väzení, ale podarí sa mu utiecť a pokračuje v tom, v čom je najlepší. V robení problémov. Vyhľadá starú partiu a jediné čo ho zaujíma, je pomsta.

Ide o naozaj podarený sequel
Ide o naozaj podarený sequel, Zdroj: kultura.sme.sk

Humor, hudba a hra s kamerou

Klobúk dole pred tvorcami, lebo to zvládli na výbornú. Danny Boyle nenechal nič na náhodu a od začiatku ide film ako hodinky. Niekto bude mať pochybnosti, že dej filmu je plytký, ale režisér sa rozhodol držať starej dobrej formuly a tak dostávame T2 v priam rovnakom kabáte ako jednotku. Cez kameru s naklonenou rovinou alebo strihmi s presekom, hudbou a dialógmi funguje film úžasne. John Hodge, ktorý sa postaral o scenár aj pre prvú časť, napísal vďaka knihe opäť geniálne hlášky, ktoré vás nie jedenkrát rozosmejú.

Mám pocit, že film stavil viac na humor ako pri prvej časti, ale absolútne mi to nevadilo. Celý film je ešte dopĺňaný o prestrihy z minulého filmu, čo vyvolávalo u diváka príjemnú nostalgiu. A hereckým výkonom sa nedá nič vytknúť. Bolo vidieť, že chalani tieto role obľubujú a pri pohľade na nich si zaspomínate na staré dobré scény. K hudobnej stránke nie je čo dodať, pretože tá dodávala filmu šmrnc a perfektne pasovala aj do rôznych pasáží.

T2 stavil na humor viac, ako jednotka
T2 stavil na humor viac, ako jednotka, Zdroj: metro.com

No a ako to teda dopadlo?

Koniec koncov T2 nie je ale žiadnym prelomovým filmom. Nečakajte náročný dej, alebo mimoriadnu zápletku, Boyle presne vedel ako natočiť tento film. Použil azda najľahšiu možnú formu a to spomienky. Film síce nie je taký drsný ako predchodca, ale je viac humorný a emočný. Možno sa fanúšikovia rozdelia na dve časti, niektorí dajú za pravdu režisérovi a iní budú frflať, že len pretočil prvý diel. Ale nie je to tak, pretože každý záber je v niečom zvláštny, každý záber pobaví a srší z neho dávka nadšenia.

Čo dodať. Myslím si, že natočiť pokračovanie po 20tich rokoch je pre každý kultový film samovražda, ale to sa nedá povedať o Trainspotting 2. Ako fanúšik som si film veľmi užil a zaspomínal na celé to šialenstvo. 8/10