Niektoré filmy uvidíme online len 17 dní po premiére v kinách. Ako koronavírus mení filmový priemysel?

Nenechajte si ujsť

Adam Martiš
Adam Martiš
Mám 24 rokov, vyštudoval som mediálnu komunikáciu a som milovníkom filmov, seriálov, hier a popkultúrneho obsahu. Zaujímam sa aj o technológie, hudbu, módu či šport – celkový rozhľad je u mňa na prvom mieste.

Najčítanejšie za 7 dní

Už s príchodom celosvetovej pandémie koronavírusu bolo isté, že navždy zmení filmový priemysel. Kinosály boli zatvorené a produkcie hollywoodskych veľkofilmov boli pozastavené. V Spojených štátoch je situácia stále kritická, čo zapríčiňuje neustály presun premiér filmov na neskoršie dátumy.

Väčšinu tohtoročných filmov uvidíme až v roku 2021 a rovnako sa odložili aj dátumy vydania projektov, ktoré sa aktuálne nachádzajú len v stave produkcie. Aj napriek otvoreným kinám na Slovensku môžeme na letnú filmovú sezónu zabudnúť, keďže vychádzajú len tuzemské snímky, veľké americké blockbustre do distribúcie jednoducho stále neprichádzajú. Štúdia a produkcie stratili milióny na marketingu, kiná nezarábajú kvôli nedostatku obsahu na premietanie.

koronavírus zatvára kiná
Zdroj: Tyrone Siu/Reuters/theguardian.com

Koronavírus mení filmový priemysel

Všetko je hore nohami, filmový priemysel utrpel veľkú ujmu na zdraví. Bolo jasné, že sa skôr či neskôr musia všetky články priemyslu adaptovať na túto neočakávanú situáciu. Štúdio Universal Pictures bolo jedným z prvých, ktoré otestovalo novú stratégiu prispôsobenú zatvoreným kinám.

Pokiaľ si dobre pamätáte, animovaná novinka Trollovia: Svetové turné vyšla na digitálnych platformách v rovnaký deň, ako aj v hŕstke ešte stále otvorených kín. Toto konanie zapríčinilo nepeknú odozvu od americkej siete kín AMC, ktoré rozhodlo, že už naďalej nebude premietať filmy od štúdia Universal. Tradičná lehota medzi premiérou v kinách a vydaním na digitálnych platformách totiž činila minimálne 75 dní.

Štúdio si ale uvedomilo, že rozprávke Trollovia: Svetové turné sa digitálne veľmi darilo, počas prvého víkendu dominovala týmto platformám. Na VOD (video-on-demand) platformách ako Amazon, Apple, Google a mnohých ďalších bol dopyt po filme naozaj veľký. Rovnaký spôsob potom zvolili aj ostatné štúdiá, za zmienku stojí napríklad Sony Pictures a ich vydanie Bloodshot, poprípade Warner Bros. a ich SCOOB!.

Tieto filmy preskočili premiéru v kinách a vyšli priamo digitálne. A práve toto je jedna z ciest, akými globálna pandémia navždy zmení filmový priemysel. Štúdia zistili, že ich menšie tituly ani nepotrebujú premiéru v kinách, preto ihneď poputujú na internet. A potom je tu Universal, ktorý novou dohodou zmení vydávanie filmov tak, ako sme ho doposiaľ poznali.

universal-share
Zdroj: universalpictures.com

Filmy online iba 17 dní po premiére

Universal a sieť kín AMC totiž dospeli k spoločnej dohode, ktorá samozrejme ruší zákaz premietania ich titulov v týchto kinách. Veľkou zmenou bude, že všetky tituly od Universal Pictures a Focus Features budú mať nastavenú exkluzivitu pre kiná len na tri víkendy, teda 17 dní.

To znamená, že po uplynutí tejto lehoty má štúdio možnosť vydať svoje filmy na digitálnych platformách. Jedná sa o služby ako napríklad iTunes alebo Amazon Video, ktoré prenajímajú filmy na pár dní za cenu, ktorá sa dokáže vyšplhať na 20 amerických dolárov. Znamená to teda, že filmy ako napríklad Rýchlo a Zbesilo 9, Jurassic World: Dominion, Halloween Kills alebo Mimoni: Zloduch prichádza možno uvidíme online len 17 dní po ich premiére v kinách.

trailer na rýchlo a zbesilo 9
Zdroj: pinkvilla.com

Výkonný riaditeľ AMC Adam Aron poznamenal, že práve počas prvých troch víkendov od vydania je zarobená veľká väčšina príjmov filmu z kín. Hneď potom budú filmy dostupné digitálne pre divákov po celom svete. Štúdio samozrejme musí počítať s tým, že v ten moment, ako sa ich film dostane na internet, sa na pirátskych stránkach objavia ich ilegálne kópie.

Pokiaľ by na tento spôsob pristúpilo aj viac veľkých štúdií a divákom sa to zapáči, kinársky priemysel bude bojovať ešte s väčšími problémami. Väčšina bežných divákov si totiž filmovú novinku radšej pozrie v pohodlí svojho gauča, niektorí navštevujú kiná len párkrát ročne. Uvidíme teda, ako sa situácia v najbližších mesiacoch, možno až rokoch vyvinie. Zatiaľ to však vyzerá ako ďalší krok pre úplnú záhubu navštevovania kín a riadneho zážitku zo sledovania filmov.

Ste radi, že si nové filmy pozriete online iba 17 dní po premiére v kinách? O vaše názory na túto tému sa s nami nezabudnite podeliť v sekcii komentárov.

Zdroj: cnet.com

Mohlo by sa ti páčiť

Pridaj komentár

- REKLAMA -

Najnovší obsah

- REKLAMA -