Sme svedkami jednej z najlepších filmových trilógií, alebo je tretí diel opäť sklamaním? | Vojna o Planétu Opíc (recenzia)

Dokázal nám posledný Ceasarov príbeh, že sa táto trilógia zapíše ako jedna z najlepších?

Mať dobrú trilógiu je niečo, čo sa podarí málokedy. Sledujeme dve perfektné diela, ktoré však svoj príbeh, (alebo teda ich „veľkoleposť“) tretím filmom pokašlú. Patria medzi ne Spider-Man, Votrelec, Krstný Otec, X-Men a mnoho ďalších. Výnimok sa nájde ozaj len pár. Medzi ne nepochybne patria pôvodné Star Wars, Indiana Jones, Toy Story, Bourne, Pán Prsteňov, Dollars trilogy, no a naposledy aj Temný Rytier Christophera Nolana. Tieto série sa môžu pýšiť skvelými troma časťami, či už od najlepšej po najhoršiu alebo naopak. Nová Planéta Opíc mala teda rozbehnuté všetky karty. Prvým filmom všetkých prekvapila, druhým posunula svoj žáner na novú úroveň, a teraz čakáme na rozsudok.

Dvojka jednoznačne ukázala, že táto séria tu nie je len na ukážku efektov. Matt Reeves sa teda vracia, aby Ceasarov príbeh dokončil. Najprv ale trochu z deja. Vojaci, ktorých ľudia zavolali na konci predošlého filmu už veľmi dlho hľadajú Ceasara a jeho rodinu. Bohužiaľ, s príchodom drsného veliteľa Colonela sa opice čoskoro objavia v ich pasci. Pokusmi o útek sa vojna o vládnutie na planéte Zem medzi ľuďmi a opicami môže začať. Absurdný popis ja viem. Môžno to niekomu pripomína tretí diel Hobita, a nebude od toho čakať nič iné ako iba kopu výbuchov. Názov, popis a všetky trailery ale veľmi klamú. Toto nie je žiaden klasický letný blockbuster. Toto je temná emocionálna sci-fi dráma, pri ktorej nebudete veriť, čo práve sledujete.

Koniec Ceasarovho príbehu prišiel vyrozprávať Matt Reeves!
Koniec Ceasarovho príbehu prišiel vyrozprávať Matt Reeves!; Zdroj: screenrant.com

Reevesova špeciálna vízia

To čo nám Matt Reeves tentokrát ukázal ma šokovalo. Po prvej minúte ste prikovaní k sedadlu a vtiahnutí do atmosféry. Nádherná kamera vás so zvukom pohltí a vy zrazu príbeh prežívate na vlastnej koži. Reeves si ale povedal, že tento filmík nám ukáže na troch miestach, a tak nám ich aj špeciálne ukázal. Prvú tretinu nám zobrazuje štýlom natáčania starých filmov, neskôr sa presunie k veľmi blízkym záberom na tváre opíc, no a na konci nám servíruje drámu a akciu, natočenú masívne a zdiaľky.

Každá scéna na mňa jednoducho pôsobila výnimočne a tento pocit sa zrazu presunul aj do deja. Ako som povedal, nenechajte sa oklamať ukážkami a názvom filmu. Toto nie je žiadna vojna. Toto je Ceasarov príbeh, tak ako v predošlých dvoch filmoch. No a po zhliadnutí tohto filmu môžem v kľude povedať, že Ceasar je jedna z najlepšie rozvinutých postáv v histórii filmu.

Herecké výkony

No a to ide pochvala okrem scenára a réžie hercovi. Andy Serkis totižto opäť dokazuje, že je herec veľkého kalibru. Akadémia ho ignorovala pri Gollumovi aj pri dvojke opíc, dúfam teda, že na poslednýkrát už mu tú nomináciu dajú. Pretože tu si ju priam žiada. Prekvapivo však vyčnievala ešte jedna postava, nováčik Bad Ape, ktorého si strihol Steve Zahn. Nikdy nie je dobré mať komickú postavu v tak temnom príbehu, no Zahn to spolu s réžiou trafil ako mal. Pasuje tam a žiaden Jar Jar Bings 2 sa nekoná.

Špeciálne sci-fi, ktoré sa dnes už nerobia
Špeciálne sci-fi, aké sa dnes už nerobí; Zdroj: bostonglobe.com

O Woodym Harrelsonovi moc povedať nemôžem, bez toho aby som išiel do detailov, no funguje veľmi dobre. Nie je to žiaden vynikajúci záporák, no myslím, že to ani nebola priorita tohto filmu. Herecky je teda film zvládnutý veľmi dobre, ťahák je teda opäť Andy Serkis, ktorý dúfam svoju nomináciu už čoskoro dostane.

Poctivá filmová dráma

Emócie sú v tomto filme vysoké. Zasiahnu každého. Či už fanúšika pôvodných filmov, alebo milovníka týchto nových. Musím dokonca povedať, že som prekvapený, ako dobre sa film pripája k originálu z roku 1968. No o tom viac už inokedy. Takýto druh sci-fi filmu sa však už nerobí, čo je veľká škoda. V poslednej dobe na to tvorcovia akoby zabudli, a miesto atmosféry a príbehu idú po efektoch. Matt Reeves k nim však nepatrí. Ani neviete aký som šťastný, že tento chlap robí Batmana. Žeby sa Temný Rytier konečne dočkal riadnej konkurencie? Uvidíme, predpoklady na to určite budú.

Sledovať tento príbeh bolo však niečo vskutku výnimočné. Reeves nás obklopil hlboko-rozvitými postavami, ktorým iba hádzal vynikajúce vety zo scenára. Ukazuje nám odrazy dnešného sveta, rozmýšľať necháva Ceasara. No a ak je tu nejaký fanúšik, čo fandí ľuďom a nie opiciam, báť sa nemusí. Nad rozhodnutiami v tomto filme bude každý z vás premýšľať ešte dlho po videní filmu.

Od klasického letného blockbustru má ďaleko
Od klasického letného blockbustru má ďaleko; Zdroj: fastcompany.com

Filmové kúzlo teda vzniká dokonalým spojením príbehu, kamery a hudby. Tento film to všetko spĺňa. Kamera je perfektná ako som už vravel na začiatku. Hudbu má pod palcom Michael Giacchino, ktorý za toto získava asi najväčšiu pochvalu. Niekedy bola jeho hudba návratom k starým filmom, inokedy zase mohutná epika so srdcervúcimi melódiami. Giacchino môže opäť rozmýšľať nad zlatým plešavcom, spolu so Serkisom, Reevesom, kameramanom Michaelom Seresinom a tímom od špeciálnych efektov. Verte mi, tento film sa tam objaví.

Je teda naozaj veľká škoda, že marketing sa hrá na niečo úplne iné, keďže vám z filmu nechcem nič prezradiť. Vedzte však, že toto je jednoducho špeciálne dielko, ktoré sci-fi žáner vrátilo späť k velikánom. Opice sa stali výnimkou a úprimne, kto by to bol povedal? Takto vyzerá poctivá filmarina, s veľkými emóciami a úžasným príbehom. Ak ste sa opiciam doteraz vyhýbali, zmeňte to. O toto prísť nechcete. Novodobé opičky sa teda u mňa už teraz stavajú medzi vyššie spomínané perfektné trilógie, a Vojna o Planétu Opíc je nepochybne majstrovským dielom v rámci žánru. 10/10