Barbenheimer je tu! Čo to je a ako sa tento fenomén stal najočakávanejším filmovým momentom tohto roka?

Nenechajte si ujsť

Ondrej Kačkoš
Ondrej Kačkoš
Volám sa Ondrej, mám 23 rokov a na vysokej škole študujem marketingovú komunikáciu. Filmy, seriály a knihy ma sprevádzajú mojim životom odmalička. Keď netrávim čas v škole, s kamarátmi alebo s rodinou, určite ma nájdete pri pozeraní filmov.

Barbenheimer

Medzi najsilnejšie obdobia pre vydávanie filmov patrí určite leto. Mnoho ľudí, najmä detí, je doma, nemajú čo robiť a teplo určite dopomáha k tomu, aby sa šli schladiť aj do kina. Tohtoročné leto začalo najakčnejším filmom sezóny, Mission: Impossible Odplata – Prvá časť. Len o týždeň na to ale vyšli dva filmy, ktoré nemôžu byť viac rozdielne. A tak práve dnes vychádza Barbenheimer.

Ide o spojenie dvoch filmov. Barbie, ktorý zrežírovala Greta Gerwig, a Oppenheimer, ktorý zrežíroval Christopher Nolan. Naoko ide o rozdielne filmy – jeden je ružová akčná komédia, druhý temný životopisný film. V skutočnosti ale majú spoločného viac, než by chceli pripustiť. A nejde len o spoločný dátum vydania alebo skvelých, Oscarmi oceňovaných režisérov, ktorí zároveň svoje filmy aj napísali.

Margot Robbie a Cillian Murphy
Zdroj: nytimes.com

Zvonku úplne iné, zvnútra až strašidelne totožné

Môžeme spomenúť napríklad aj to, že oba filmy produkujú spoločnosti, ktoré založili manželia. Barbie produkuje spoločnosť, ktorú založila Margot Robbie s manželom, a Oppenheimera spoločnosť, ktorá patrí Nolanovi a jeho manželke. Za filmami zároveň stoja dve veľké štúdia – Barbie vzniklo pod záštitou štúdia Warner Bros., zatiaľ čo Oppenheimer vznikal v priestoroch štúdia Universal.

Oba filmy majú rovnako aj silné obsadenie. V Barbie sa nám predvedú okrem Margot Robbie aj Ryan Gosling, Will Ferrell, Emma Mackey, John Cena, Issa Rae, Dua Lipa či Michael Cera. Oppenheimer bude zas plný hereckých hviezd ako Cillian Murphy, Emily Blunt, Robert Downey Jr., Florence Pugh, Matt Damon, Rami Malek, Jack Quaid alebo Casey Affleck.

Barbie a Oppenheimer
Zdroj: kottke.org

Nečakaný marketing, ktorému dopomohli sociálne siete a fanúšikovia

Je bežné, že štúdia vydávajú počas silných termínov rozdielne filmy. No žánrovo sú tieto dva až príliš rozdielne, čo si hneď všimli fanúšikovia a začali o tom žartovať. Tento trend teda nemal plánovaný začiatok zo strán štúdii či ich marketingových tímov. Vznikol ako internetový vtip, ktorý prerástol do nečakanej virálnej kampane. Vzniku určite ale napomohla aj veľká fanúšikovská základňa Nolana a Gerwigovej.

Za celý fenomén ale môže aktivita na sociálnych sieťach a vznik vtipných obrázkov porovnávajúcich či spájajúcich filmy. Zakaždým, keď jeden z filmov vydal niečo nové na sociálnych sieťach (trailer, obrázok, interview,…), aktivita vzrástla aj na profile druhého filmu. Netrvalo dlho a začali vznikať aj neoficiálne merche v podobe tričiek, napríklad rozdelených presne v polovici na ružové a čierne.

Barbenheimer sociálne siete
Zdroj: gva.be

Filmy tak navzájom tomu druhému robili nevedomky reklamu a zvyšovali povedomie medzi rozdielnymi fanúšikovskými základňami. Niektorí si dokonca myslia, že filmy by boli oveľa menej úspešné, ak by vyšli v rozdielny deň. Vidieť to napríklad na trende v USA. Niekoľko tisícok ľudí si tam nekupuje bežné, ale zdvojené lístky. Oba filmy si teda plánujú pozrieť za sebou v jeden deň.

Vznikol Barbenheimer vďaka zlému rozchodu Nolana a Warner Bros.?

Filmy si navzájom podporujú aj tvorcovia a herci, ktorí s radosťou pôjdu do kina na „konkurenciu“. Dá sa teda očakávať, že filmy budú mať minimálne silný zárobkový úspech, čo určite podporil tento nečakaný marketing. „Už 30 rokov sa venujem sledovaniu a analýze kasových trendov a filmov a nikdy som nič podobné nevidel,“ prezradil jeden mediálny analytik a my mu musíme dať za pravdu.

Greta Gerwig, Margot Robbie a Oppenheimer
Greta Gerwig, Margot Robbie a Oppenheimer; Zdroj: people.com

Ide o niečo unikátne, pričom to podľa niektorých zdrojov vzniklo z ťažkého rozchodu. Máme na mysli rozchod Nolana so štúdiom Warner Bros., pre ktoré točil filmy 20 rokov. No štúdio sa nedávno rozhodlo filmy dávať príliš skoro po vydaní na streamovacie siete. Nolan s tým nesúhlasil a od štúdia odišiel. Našiel si nové miestečko pod krídlami štúdia Universal, ktoré mu viac než rado splnilo všetky požiadavky, ktoré mal.

Ako pomstu Nolanovi preto vraj Warner Bros. stanovilo dátum premiéry Barbie na rovnaký deň s Oppenheimerom. Tieto chýry ale nepotvrdila ani nevyvrátila žiadna strana. V každom prípade, toto rozhodnutie obom filmom pomohlo, aj keď to nutne nepotrebovali. Obe majú totiž už teraz skvelé hodnotenia. Barbie má na Rotten Tomatoes momentálne hodnotenie 89 % a Oppenheimer len o čosi vyššie – 93 %.

Čo hovoríte na tento internetový fenomén Barbenheimer? Plánujete si aj vy pozrieť oba filmy, možno dokonca aj v jeden deň?

Zdroj: cbsnews.com, ign.com

Mohlo by sa ti páčiť

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- REKLAMA -

Najnovší obsah

- REKLAMA -