Mláti ľudí za peniaze. Videli sme dokument Karlos, dokázal poraziť Attilu mimo klietky?

Recenzia na dokumentárny film Karlos

Zmiešané bojové umenia, alebo MMA, patria v našich končinách medzi stále obľúbenejšie športy. O jeho popularizáciu sa v Česku a na Slovensku postaral najmä OKTAGON, ktorý priniesol i zápas storočia medzi Attilom Véghom a Karlosom Vémolom. Práve tento súboj dvoch titánov domáceho MMA otvoril dokumentárny film Karlos, ktorý debutuje v slovenských kinách.

Attila (rež. Petr Větrovský) už svoj dokument v roku 2020 dostal, teraz prichádza rad na historicky prvého Čecha v najvyššej svetovej organizácii UFC. Režisér Michal Samir (Iveta) nazbieral cez šesťsto hodín materiálu naprieč pätnástimi rokmi produkcie. Nejde len o marketingový ťah – naozaj sledujeme archívne zábery z Vémolových začiatkov, až po jeho prehru v zápase storočia.

Film Karlos recenzia
Zdroj: BONTONFILM

Ruku k dielu pridal i druhý režisér Šimon Šafránek, ktorý má na konte životopisný dokument Meky či skvele hodnotený King Skate. Dvojica sa ponorila hlboko do kariéry, osobného života a pádov kontroverzného zápasníka. Karlos je povinnou jazdou pre jeho fanúšikov a milovníkov zápasenia. Jeho „hejteri“ naň názor pravdepodobne nezmenia, no rešpekt voči Vémolovi získa hádam každý, kto si ho pozrie.

Viac pádov ako vzostupov

Režisérske duo Vémolu nevykresľuje ako megahviezdu, či najlepšieho zápasníka v dejinách Česka. Práve to je na dokumente tak atraktívne. Vzhľadom na jeho vystupovanie by divák čakal obrovskú reklamu na Karlosove ego – namiesto toho sledujeme jeho zlyhania, ktoré ho motivujú bojovať ďalej. Vystupuje pokorne a uvedomuje si, že s vekom stráca silu a pomaly prichádza koniec jeho profesionálnej kariéry. Ten máme vidieť až po odvete s Attilom Véghom.

Film Karlos recenzia
Zdroj: BONTONFILM

Najväčším pozitívom sú zábery spred pätnástich rokov, kedy autenticky sledujeme Karlosove začiatky vo Veľkej Británii. Už ako vyhadzovač v klube mieril k tomu, čo ho baví najviac – mlátiť ľudí za peniaze. Aj z tohto obdobia sledujeme osobné zábery z domácnosti. Vtipne opisuje svoju lásku k ženám, ktoré sú typovo podobné „bohyni“ Pamele Anderson. Tiež dostávame náhľad na jeho vzťah s diametrálne odlišným bratom.

Bulvárne frašky s Lelou namiesto rodinných vzťahov

Bohužiaľ, hlbšie do rodinných vzťahov, ktoré formovali jeho život, sa nedostaneme. Otec a matka sú spomenutí a ukázaní iba povrchovo a pretnutie kontaktu s bratom je vybavené pár vetami napísanými na plátne. Namiesto toho sa, možno na pokyn hlavnej hviezdy, dokument viac zameral na bulvárnu frašku s jeho manželkou Lelou. Rozchody, zmierenia, svadby – jednoducho všetko, o čom bulvár písal už stovky krát.

Film Karlos recenzia
Zdroj: BONTONFILM

Aj z týchto udalostí však dostávame naozaj „intímne“ zábery. Režisér Michal Samir bol s kamerou hosťom na svadbe, ktorej sa zúčastnilo maximálne päť ľudí. Neskôr, keď začal Karlos zarábať zo zápasenia veľké peniaze, navštevujeme jeho luxusné sídlo plné exotických zvierat. Škoda, že práve jeho láska k zvieratám bola predstavená iba vizuálne a k svojej osobnej zoo nepovedal nič viac.

Skvelá remeselná robota

Uznanie patrí hlavne dvojici režisérov a strihačovi Šimonovi Hájekovi (BANGER.) za skvele odvedenú remeselnú robotu. Vybrať a zostrihať 87 minút zo stoviek hodín záberov tak, aby bol dokument zaujímavý, odsýpal a mal naratív, nebola jednoduchá úloha. A nápad na hovoriacu GPS s komentárom „zadajte ďalší životný cieľ“ je úsmevným prídavkom. Karlos je tak kvalitným dokumentom odhliadnuc od toho, či jeho kontroverznú personu máte alebo nemáte radi.

Film Karlos recenzia
Zdroj: BONTONFILM

Recenzia na dokumentárny film Karlos – Zhrnutie

Ak ho už radi nemáte, Karlos buduje rešpekt za to, čo vo svetovom MMA dokázal. Od kulturistiky a vyhadzovača v klube, cez pôsobenie v zámorskom UFC, až po Terminátora na domácej scéne. Jeho kariérnu stránku opísal dostatočne, naopak v tej osobnej sa zameral na menej zaujímavé momenty. Prvá polovica filmu preto funguje najlepšie – krátky štart zo zápasu storočia a následne jeho začiatky v Anglicku.

Skalným fanúšikom bojových športov môže prekážať prílišné zameranie na vzťah s Lelou a jeho bulvárne prehrešky. Ale nemôžeme uprieť, že práve toto je súčasťou jeho excentrickej povahy a vystupovania. Názor na Vémolu vám dokument nezmení, iba vás utvrdí v tom, čo si o ňom myslíte – či už to dobré, alebo zlé. Po technickej stránke vrátane strihu sa ale je na čo pozerať.