Pr├şbeh o kr├í─żovi rock and rollu ÔÇô slasti a strasti ┼żivota v ┼íoubiznise | Elvis RECENZIA

Nenechajte si ujs┼ą

Betka Múcsková
Betka Múcsková
Vol├ím sa Betka, m├ím 23 rokov a som ┼ítudentkou ┼żurnalistiky a soci├ílnej antropol├│gie v Brne. Denne pozer├ím filmy a seri├íly. Okrem nich ma bav├ş umenie v r├┤znych podob├ích: rada kresl├şm, ma─żujem, ─Ź├ştam, vyr├íbam, p├ş┼íem,... Ver├şm, ┼że kreativita a tvorenie dok├í┼że ─Źloveku d├íva┼ą viac, ne┼ż ─Źoko─żvek in├ę.

Elvis RECENZIA

Elvis RECENZIA ÔÇô Do k├şn zav├ştal nov├Ż ┼żivotopisn├Ż film o jednej z najv├Ą─Ź┼í├şch spev├íckych hviezd hist├│rie menom Elvis Presley. M├┤┼żete ho pozna┼ą aj pod─ża titulu, ktor├Ż si svoj├şm talentom a nad┼íen├şm pre spev a vystupovanie vysl├║┼żil ÔÇô kr├í─ż rock and rollu. Na americkej sc├ęne p├┤sobil po─Źas ┼íes┼ądesiatych a sedemdesiatych rokov. Jeho hudba si z├şskala mnoho fan├║┼íikov, no z├írove┼ł vyvolala ve─żk├║ kontroverziu vo vtedy konzervat├şvnych Spojen├Żch ┼ít├ítoch.

Re┼żis├ęrom tohto filmu je svetozn├ímy Baz Luhrmann a pod kr├şdla si ho vzalo ┼ít├║dio Warner Bros. Pictures. Pre Luhrmanna je Elvis dev├Ątn├ístym re┼żis├ęrskym po─Źinom. V minulosti sa zhostil viacer├Żch zn├ímych sn├şmok, medzi ktor├ę patr├ş napr├şklad Moulin Rouge! z roku 2001 ─Źi Ve─żk├Ż Gatsby z roku 2013. Hlavn├ę postavy si zahrali herci ako Austin Butler v ├║lohe Elvisa, Tom Hanks v ├║lohe mana┼ż├ęra Toma Parkera a Olivia DeJonge v ├║lohe Elvisovej man┼żelky Priscilly. Ako ale tento po─Źin dopadol? To v├ím prezrad├ş recenzia na film Elvis.

Vzostup a p├íd kr├í─ża rock and rollu

Pr├şbehom n├ís sprev├ídza rozpr├íva─Ź v podan├ş mana┼ż├ęra Elvisa Presleyho ÔÇô Tom Parker. Po Elvisovej smrti vy┼ílo najavo, ┼że spev├íka vykoris┼ąoval a ne─żudsky profitoval z jeho sl├ívy. Filmov├Ż Tom Parker n├ís chcel presved─Źi┼ą o svojej nevine pomocou vyrozpr├ívania pr├şbehu o kr├í─żovi rock and rollu od za─Źiatku a┼ż po koniec. Cel├Ż film n├ís v┼íak len utvrdil v tom, ┼że sa mana┼ż├ęr o spev├íka v├┤bec nestaral tak, ako by mal.

Elvis
Zdroj: Continental film

Po─Źas filmu si prejdeme v┼íetk├Żmi podstatn├Żmi m├ş─żnikmi Elvisovho ┼żivota. Pr├şbeh sa za─Ź├şna v ┼ít├íte Mississippi v meste─Źku Tupelo, kde mlad├Ż Elvis vyrast├í v ─Źerno┼ískej komunite a v chudobe. Zamiluje si spev a tanec predv├ídzan├Ż ─Źernochmi a zrod├ş sa v ┼łom sen dosta┼ą sa na p├│dium a vystupova┼ą pred stovkami ─żud├ş.

Tom Parker riadi ko─Źovn├Ż cirkus s hlavnou spev├íckou hviezdou Hankom Snowom. Na jednej z ciest v┼íak zapo─Źuje Elvisa v r├ídiu a zad├í si ├║lohu zlan├íri┼ą ho pod svoje kr├şdla. Na jednom z koncertov ho vid├ş prv├Żkr├ít aj vystupova┼ą. Elvisove vyst├║penia ale neboli iba o hudbe, ktor├║ predv├ídzal. Fan├║┼íikov, teda hlavne fan├║┼íi─Źky, si z├şskal v─Ćaka svojim energetick├Żm a jemne erotick├Żm pohybom, ktor├ę po─Źas pesni─Źiek predv├ídzal. Parker v ┼łom hne─Ć videl hviezdu, ke─Ć sledoval, ako pri jeho vyst├║pen├ş ┼żeny ja─Źali a str├ícali kontrolu.

Elvis Presley a Tom Parker

Netrvalo dlho, a u┼ż sa dvojica dala dohromady s pl├ínmi dobi┼ą svet ┼íoubiznisu. Napriek starostiam Elvisovej mami Gladys sa spev├ík pon├íral ─Źoraz viac do vidiny pe┼łaz├ş a svetiel reflektorov, a t├Żm nad n├şm Parker z├şskal pln├║ kontrolu. Do biznisu dokonca zapojil aj Elvisovho otca Vernona. Popularita r├ístla, koncerty sa hromadili, peniaze sa valili… Tom Parker dokonca pri┼íiel s ideou merchandise-u, teda produktov s menom ─Źi tv├írou spev├íka.

Ako v┼íak narastala Elvisova sl├íva, dostal sa do povedomia aj vplyvn├Żch americk├Żch politikov, ktor├ş jeho hudbu a vystupovanie pova┼żovali za vulg├írne a a┼ż pr├şli┼í sa podobaj├║ce ─Źerno┼ískej kult├║re. V tom ─Źase bola e┼íte rasov├í diverzifik├ícia v USA siln├í. ─îernosi a belosi sa nesmeli mie┼ía┼ą, a tak beloch Elvis predv├ídzaj├║ci ─Źerno┼ísk├ę pohyby vyvolal obrovsk├║ kontroverziu. Hrozilo mu, ┼że ho dokonca za to zatvoria do v├Ązenia.

Elvis
Zdroj: Continental film

Tom Parker odmietal pr├şs┼ą o svoju ÔÇ×dojn├║ kravu“ kv├┤li kontroverzn├ęmu verejn├ęmu vystupovaniu. Aby sa vyhol bud├║cim probl├ęmom s pr├ívom, premenil Elvisa na ├║plne in├ęho spev├íka vo fraku a so slu┼ín├Żm vystupovan├şm. To sa v┼íak nikomu okrem pr├ívnych zlo┼żiek nep├í─Źilo. V┼íetci chceli sp├Ą┼ą star├ęho Elvisa. Tento spor rozp├║tal medzi spev├íkom a mana┼ż├ęrom ve─żk├ę nezhody a viedol k tomu, ┼że Elvis odi┼íiel sl├║┼żi┼ą na vojnu, kde spoznal svoju bud├║cu man┼żelku a matku jeho dc├ęry Priscillu. Nasledoval obrovsk├Ż stres a ─Ćal┼íie vyst├║penia, ktor├ę postupne spev├íka priviedli a┼ż na smrte─żn├║ poste─ż, a to vo veku len 42 rokov.

Vykreslenie reality

Film prin├í┼ía vierohodn├ę a emot├şvne vykreslenie vtedaj┼íieho obdobia, a to hlavne po str├ínke rasovej diverzifik├ície. Pre mnoh├Żch div├íkov sa m├┤┼że tak├Ż o─Źividn├Ż a podporovan├Ż rasizmus zda┼ą a┼ż nere├ílny, no opak je skuto─Źnos┼ąou. V ┼íes┼ądesiatych rokoch sa v USA ┼í├şrila ideol├│gia nadvl├ídy belochov vo v┼íetk├Żch sf├ęrach. Toto zobrazenie prin├í┼ía v dvadsiatom prvom storo─Ź├ş ve─żk├Ż kontrast medzi verejn├Żmi n├ízormi a politickou korektnos┼ąou vtedy a dnes. Historicky d├┤verne zobrazuje aj v├Żznamn├ę dejinn├ę udalosti a ich vplyv na Ameri─Źanov, konkr├ętne smr┼ą Martina Luthera Kinga Jr. a ministra spravodlivosti Roberta Kennedyho.

Okrem toho v├Żborne predstavuje aj svet americk├ęho ┼íoubiznisu. V ┼łom sa ─Źlovek v─Ćaka sl├íve a popularite men├ş z osobnosti na zna─Źku. Pre jej zachovanie s├║ n├ísledne agenti ─Źi mana┼ż├ęri ochotn├ş ├║plne zni─Źi┼ą dan├║ sl├ívnu osobnos┼ą a v├┤bec nemyslia jeho fyzick├ę ─Źi psychick├ę zdravie. Hlavn├ę je, ┼że s├║ ich pe┼ła┼żenky pln├ę. To bohu┼żia─ż platilo vtedy a je tomu tak dodnes.

Elvis
Zdroj: Continental film

D├┤sledkom sl├ívy je n├ísledne aj strata s├║kromn├ęho ┼żivota, ktor├║ najlep┼íie vo filme vid├şme v sc├ęne s pohrebom, po─Źas ktor├ęho sa mus├ş Elvis a jeho otec napriek sm├║tku a traume postavi┼ą pred kamery a mikrof├│ny. V┼íetko v ┼żivote hviezdy sa stalo verejn├Żm.

Postava Elvisa

Herec Austin Butler dokonalo zahral postavu Elvisa Presleyho. A to nielen v├Żzorom ÔÇô sl├ívnym ├║─Źesom, bokombradami a kost├Żmami, ale aj povahou a vystupovan├şm. Skvelo napodobnil Elvisove tane─Źn├ę pohyby a podarene pou┼ż├şval ju┼żansk├ę n├íre─Źie a sp├┤sob rozpravy. Pr├şjemn├Żm prekvapen├şm je aj hercov spev├ícky talent. V├Ą─Ź┼íinu piesn├ş, ktor├ę maj├║ div├íci mo┼żnos┼ą vo filme po─Źu┼ą, Butler prespieval s├ím.

Napriek hercovmu skvel├ęmu v├Żkonu Elvisova postava nie je a┼ż tak dobre nap├şsan├í. Ch├Żba jej h─║bka a o spev├íkovom pre┼ż├şvan├ş a my┼ílienkov├Żch pochodoch sa nedozved├íme ni─Ź. Sledujeme jeho ┼żivot a udalosti, ktor├ę pre┼żil, no v skuto─Źnosti ani po sledovan├ş filmu nevieme, ─Źo je to za ─Źloveka. Pri silnej┼íom zamyslen├ş m├┤┼żeme toto vyobrazenie prepoji┼ą s t├Żm, ┼że bol iba b├íbkou na ┼ípag├ítikoch, ktor├ę ovl├ídal Parker, av┼íak nie je zn├íme, ─Źi to tvorcovia filmu takto zam├Ż┼í─żali, alebo sa na Elvisov charakter jednoducho vyka┼í─żali.

Elvis
Zdroj: Continental film

Ku koncu filmu dokonca str├ícame dva posledn├ę roky jeho ┼żivota. Je pravda, ┼że film je naozaj dlh├Ż, av┼íak skr├ítenie konca jeho kari├ęry a ┼żivotnej cesty nebola t├í spr├ívna vo─żba na zachovanie akceptovate─żnej minut├í┼że sn├şmky. Namiesto toho je film prepchat├Ż dlh├Żmi sc├ęnami koncertov. V├┤bec by mi nevadilo, keby ich bolo menej na ├║kor plynul├ęho dokon─Źenia pr├şbehu. Av┼íak dostali sme len preskok po roku na jednu sc├ęnu na letisku a n├ísledn├ę viacer├ę sn├şmky s textom, ktor├Ż uzatvoril Elvisov pr├şbeh. To bolo pre m┼ła ve─żk├Żm sklaman├şm.

Elvis RECENZIA ÔÇô Zhrnutie

Film Elvis m├í mnoho siln├Żch str├ínok. Zobrazenie USA minulosti a ┼żivota v ┼íoubiznise je naozaj vierohodn├ę a dobre spracovan├ę. V├Żborn├í je taktie┼ż pr├íca s kamerou a strih. Samozrejmos┼ąou je skvel├í hudba a Elvisove vyst├║penia. Herci predviedli ve─żmi dobr├ę v├Żkony.

Objavilo sa v┼íak aj nieko─żko nedostatkov, ktor├ę boli kvalitou pred t├Żm zmienen├Żch siln├Żch str├ínok o to viac vidite─żn├ę. Ch├Żbaj├║ca h─║bka postavy Elvisa a plynul├ę dokon─Źenie filmu mi naozaj vad├ş a po pr├şbehovej str├ínke┬áfilmu ch├Żbaj├║ podstatn├ę body. Osobne by som priv├ştala aj viac dobov├Żch z├íberov dop─║┼łaj├║cich atmosf├ęru koncertov a podstatn├Żch udalost├ş. Tie sme mali mo┼żnos┼ą vidie┼ą ale iba na za─Źiatku a na konci filmu. Niesli teda ├║lohu doplnkov├Żch z├íberov, aj ke─Ć mali potenci├íl obohati┼ą pr├şbehov├ę sc├ęny.

Elvis recenzia
Elvis recenzia; Zdroj: Continental film

Za jeden z najv├Ą─Ź┼í├şch pre┼í─żapov v tomto filme v┼íak pova┼żujem hudbu. Hudobn├í str├ínka Elvisovho ┼żivota, koncerty a vyst├║penia nemali chybu. Av┼íak akon├íhle film zobrazoval ─Źerno┼ísk├║ komunitu a kult├║ru, v pozad├ş hral modern├Ż rap ─Źi dokonca elektronick├í hudba. Netu┼í├şm, koho to bol n├ípad, av┼íak pesni─Źka od Diplo sa ku zobrazeniu ┼íes┼ądesiatych rokov v├┤bec nehodila. Jedin├í vsuvka modernej hudby do filmu, ktor├í bola na mieste, bola Eminemova skladba po─Źas z├ívere─Źn├Żch titulkov, ktor├í dok├ízala podtrhn├║┼ą podobnos┼ą medzi n├şm a Elvisom v predstaven├ş belocha, ktor├Ż tvor├ş ÔÇ×─Źiernu“ hudbu. Film si preto pod─ża m┼ła zasl├║┼żi hodnotenie 8,5/10.