Dokázal nový Willy Wonka tromfnúť legendárneho Johnny Deppa? (RECENZIA)

Recenzia na nový Willy Wonka film

Magický svet spisovateľa Roalda Dahla opäť raz ožil na filmovom plátne. Po dvoch úspešných adaptáciách sa ďalší tvorcovia rozhodli priniesť v poradí už tretí film s excentrickým čokolatierom Willym Wonkom. Vytvorený na motívy knihy Charlie a továreň na čokoládu, Wonka vás zaujme svojou energiou a mladý Timothée Chalamet od prvých momentov omámi divákov svojím šarmom. Dokázal však nový film dostihnúť legendárneho Tima Burtona a jeho adaptáciu spred 18 rokov? Naša recenzia vám to odhalí.

Poďme najprv na rýchlu lekciu histórie tejto franšízy. Pôvodný knižný príbeh sa na stránky v sprievode ikonických ilustrácií dostal v roku 1964. Nasledovalo aj priame pokračovanie Charlie a veľký sklenený výťah (1972), ktorý sa na plátno zatiaľ nedostal. Roald Dahl začal pracovať aj na tretej knihe, no nikdy ju nedokončil.

Prvá filmová adaptácia s názvom Willy Wonka a továreň na čokoládu sa dostala na filmové plátna ešte v roku 1971, pričom o scenár sa postaral samotný spisovateľ knižnej predlohy. Príbeh nám v úlohe najlepšieho čokolatiera na svete predviedol herca Gene Wildera, vďaka ktorému sa z neho stala kultová záležitosť. Aj keď prvá adaptácia nebola finančným hitom, divákom sa páčil a mnohí ho zbožňujú aj dodnes.

Druhá filmová adaptácia má rovnaký príbeh, totožný s knihou, v ktorej Charlie nájde zlatý kupón v jednej z čokolád, a tým sa zaslúži o exkurziu Wonkovej výrobne. Ikonický film Charlie a továreň na čokoládu (2005) režíroval samotný Tim Burton, Wonku stvárnil nezameniteľný Johnny Depp a o hudbu sa postaral Danny Elfman. Snímka zožala pozitívne reakcie divákov aj kritikov a stal sa z nej komerčný trhák.

wonka timothee chalamet
Zdroj: TMDB

Nová adaptácia, nový smer

Teraz prichádza už tretí film na motívy známeho príbehu, no tvorcovia sa vydali iným smerom. V hlavnej úlohe Willyho Wonku sa predstavuje Timothée Chalamet a príbeh sa odohráva ešte predtým, než si čokolatier otvorí svoj prvý obchod s cukrovinkami. Ako sa filmu Wonka mu podarilo nadviazať na legendu a prečo by sme ho možno nemali porovnávať s predchádzajúcimi filmami?

Režisér Paul King (Paddington) vložil do novej adaptácie všetku svoju fantáziu, a je to poznať. Svet Wonku je magický a plný kreativity. Príbeh nám ukazuje mladého rojka plného nádeje, ktorý sa nevie dočkať momentu, kedy svetu predstaví svoju čokoládu. Už od prvých scén dali tvorcovia divákom najavo, že majú očakávať nasledovné tri veci: magické muzikálové čísla, ľahko stráviteľný príbeh a vizuálne majstrovské dielo.

Príbeh srší nádejou a plynie z neho jednoduché posolstvo, a to, že vždy treba snívať a nikdy sa nesmiete vzdať svojich snov. Nádherná je aj lekcia na konci filmu, ktorá sa k Wonkovi nesmierne hodila – a to fakt, že skutočným receptom na najlepšiu čokoládu na svete nie je tajný recept, ale sú to ľudia, s ktorými ju zdieľate. Krásne.

key postavy
Zdroj: TMDB

Vo Wonkovi sú tieto posolstvá spracované tak dospelo a vkusne, že nemáte na výber nič iné než sa celý čas usmievať a jednoducho mať dobrú náladu. Novinka je dokonalým príkladom kvalitného „feel good filmu, čo jednoznačne vnímam ako pozitívum. V príbehu sú dramatické prvky a samozrejme aj chvíle, kedy sa zdá, že všetko je stratené – tvorcovia ich však zámerne neprehnali a vytvorili tak, že postavy sa prakticky vôbec nenachádzajú na dne.

Občas treba byť slepý optimista

Titulný charakter sa nevzdáva ani keď sa po rokoch na lodi vráti do mesta, v ktorom si chce plniť svoje čokoládové sny, no prakticky okamžite príde o svoje úspory, je zosmiešnený svojimi idolmi a nechá sa podviesť tak, že príde o svoju slobodu. Wonka drží hlavu hore a vždy od ľudí očakáva len to najlepšie a ukazuje nám, že občas treba byť slepý optimista.

S tým hlavnej postave dopomáha aj celý rad vedľajších postáv, s ktorými sa stretne v práčovni, ktorá sa stane jeho väzením. Každá z nich je unikátna a vo filme má tak akurát priestoru, až na Nudlu (Calah Lane), ktorej sekundárna dejová linka hltá až príliš veľa času. Mladé dievča síce slúži ako zrkadlo Wonku – titulná postava jej pomáha nájsť svoju rodinu po tom, čo on o ňu prišiel – no miesto toho by som ako divák túžiaci po príbehu najlepšieho čokolatiera na svete rád videl viac o výrobe rôznych druhov čokolády.

S nevyváženým hlavným a vedľajším dejom súvisí aj problém s tempom filmu, ktoré je v niektorých chvíľach trochu uponáhľané. Snímke by sa zišlo venovať ešte viac času prvým krokom Wonku k otvoreniu svojho obchodu s čokoládou. Vedľajšie postavy – super. Ubrať trochu Nudle, pridať ešte viac Wonku a bolo by to geniálne.

nudla
Zdroj: YouTube / Warner Bros.

Film, pri ktorom sa neprestanete usmievať (ani po ňom)

Cestu Willyho Wonku za svojím snom mu neustále komplikuje trojica konkurenčných čokolatierov (Matt Lucas, Matthew Baynton, Patersib Joseph), ktorí uplácajú miestneho policajta (Keegan-Michael Key), aby sa vyhrážal mladému rojkovi. Úplatky mu dávajú, samozrejme, v čokoláde, pričom nesmierne pobaví stále narastajúce telo policajta kvôli tomu, ako konzumuje svoju plácu.

Všeobecne je humor vo Wonkovi špičkový a na dnešnú dobu až prekvapivo necitlivý (v dobrom význame) – nebojí sa robiť si srandu z nadváhy, náboženstva alebo dokonca aj smrti. Je to spravené však tak vkusne, že nikto sa naň nemôže uraziť. A smiať sa budete až-až.

Celkovo je svet Wonku magicky realistický. Dáva logiku a nie je prehnane nadprirodzený, no popustiť uzdu fantázii nerobí najmenší problém. Automatický prací stroj poháňaný psom? Nie je problém. A čo tak nadnášajúci tanec na streche s héliovými balónmi? Taktiež bez komplikácií. Všetky tie kreatívne prvky a fyzické kulisy v kombinácii s digitálnymi efektami vytvárajú úžasnú ilúziu fantastického sveta, ktorý by som v tom najlepšom slova zmysle prirovnal ku tomu, ako sa to podarilo Grete Gerwig v Barbie (2023).

wonka
Zdroj: YouTube / Warner Bros.

Netreba zabúdať ani na fakt, že tento film je taktiež muzikál. Hudobné vystúpenia striedajú bežné scény v akurátnom množstve, nie je ich príliš veľa ani málo. Samotné čísla sa vždy pekne týkajú príbehu a sú nesmierne chytľavé, niektoré z nich budú dozaista hrať v slúchadlách divákov aj týždne po prvom pozretí filmu. Prakticky každé číslo, podobne ako to je so samotným filmom, ovládol Timothée Chalamet.

Absolútne „šmakózny“ kasting

Mladý herec sa v tejto úlohe nesmierne blysol. Môže si k už tak bohatému portfóliu pripísať ďalší divácky úspešný film, v ktorom podal bravúrny herecký výkon. Nepochybne sa z neho v budúcnosti stane legenda Hollywoodu. Vo Wonkovi by som mu vytkol jedinú vec, a to že hlavnú postavu nestvárnil s ešte väčšou šialenosťou, no ide skôr o chybu tvorcov za kamerou.

Absolútne špičkovo sa predviedol aj Hugh Grant, ktorý dodal nový nádych mystérii ohľadom Oompa-Loompov. Malý oranžový mužík bavil v každej jednej scéne. Neuveriteľný súlad scenára a hereckých schopností si pred kamerou užil aj Rowan Atkinson a jeho čokoholickí mnísi, už spomínané trio zloduchov (zvracanie pri započutí slova „chudobný“ viacnásobne rozosmialo celú kinosálu) a dvojica podvodníkov v podaní Olivie Colman a Toma Davisa. Všetky vedľajšie postavy sú rovnako ucelené, dôležité a vtipné ako titulný Willy Wonka, čo je naozaj pozoruhodné. Šéfka castingu Nina Gold si zaslúži zmienku za skvele odvedenú prácu.

hugh grant
Zdroj: YouTube / Warner Bros.

Recenzia na film Wonka – Zhrnutie

Wonka (2023) je úchvatným vizuálnym dielom s čarovným a krásnym príbehom. Počas celého filmu sa budete usmievať, občas vás pribrzdia natiahnuté scény v sekundárnej dejovej linke, no všetkému opäť vdýchne život vkusný vtip alebo nádherné muzikálové číslo. Hercovi Timothéemu Chalametovi chýbala ešte štipka šialenosti k dokonalosti, no celé obsadenie podalo bravúrny výkon. Režisér Paul King vám vyrazí dych svojou fantáziou a kreatívnymi nápadmi a aj keď si neviem predstaviť, že film o pár rokov bude tak ikonický ako predchádzajúca adaptácia Tima Burtona, jednoznačne sa zaradí medzi tie príbehy, ktoré si s radosťou pozriete viackrát. Z týchto dôvodov si od nás Wonka odnáša hodnotenie 8,5/10.