Keď sa Paranormal Activity snúbi so Slnovratom | Paranormal Activity: Next of Kin RECENZIA

Paranormal Activity: Next of Kin RECENZIA – Keď sa spomenie hororový subžáner found footage, aká filmová séria vám ihneď zíde na um? Pre niekoho to môže byť Záhada Blair Witch, ktorá v roku 1999 definovala tento pojem. Prípadne skvelá španielska séria [Rec]. Avšak iba málokto nepozná franšízu Paranormal Activity, kvôli ktorej si od roku 2007 hryzieme nechty na prstoch. Vďaka jednoduchému konceptu veľmi lacná na výrobu, čím ako celok zarobila viac ako tridsaťnásobok celkového rozpočtu.

Otázkou bolo, či dokáže dookola omieľaný koncept zaujať aj po siedmykrát. Posledný vstup do série totiž predstavoval Paranormal Activity: The Ghost Dimension (2015), odkedy ostali ručné kamery vypnuté. O šesť rokov neskôr prichádza Paranormal Activity: Next of Kin, ktorý preskakuje vydanie v kinách a mieri priamo na streamovaciu službu Paramount+. Tvorcovia si našťastie uvedomujú, že franšíza nutne potrebovala facelift. Dostávame tak jemný reštart série, ktorý si síce zachoval hlavnú ideu, no prináša úplne nový príbeh.

Emily Bader (Margot)
Zdroj: Paramount

Paranormal Activity: Next of Kin RECENZIA

Margot (Emily Bader) bola adoptovaná po tom, čo ju biologická matka opustila. Po rokoch hľadá svoju pokrvnú rodinu a dopátra sa k Samovi (Henry Ayres-Brown), členovi izolovanej komunity Amišov. Margot a jej priatelia Chris (Roland Buck III) a Dale (Dan Lippert) sa tak vydajú na odľahlú amišskú farmu nakrúcať dokument a zároveň zisťovať pravdu o jej minulosti. Samozrejme, pre komunitu sa akoby zastavil čas, odmietajú moderné technológie, či elektrinu.

Bodaj by to bolo to najdivnejšie, čo sa trojica o izolovanej populácii dozvedá. Margot pomaly odhaľuje pravdu o svojom pôvode a matke Sarah, ktorá opustila skupinu po tom, čo čakala nemanželské dieťa s outsiderom. Nikomu sa nepozdáva ani líder komunity Jacob (Tom Nowicki). Otázok je veľa, odpovedí málo. Prečo Sarah opustila svoje dieťa? Kto sa po nociach zakráda do mrazivého lesa? A čo sa nachádza v odľahlom kostole, do ktorého majú vstup zakázaný?

Paranormal Activity: Next of Kin recenzia
Zdroj: Paramount

Pokus o znovuzrodenie?

Podstata Paranormal Activity ostala nezmenená. Found footage a démoni. Avšak režisér William Eubank (Pod vodou) a dlhoročný scenárista série Christopher Landon sa jej pokúsili vdýchnuť nový život. Namiesto priemyselných a nastražených kamier v rodinnom dome sa zlo presúva po celej dedine. Takže nakrúcanie dokumentu je najjednoduchšia zámienka pre to mať stále zapnutú kameru. V niektorých nelogických momentoch tak budete mať pocit, že kameru drží duch, poprípade priamo démonická sila z filmu. Alebo si Margot priniesla celý štáb kameramanov, ktorých nám zabudli predstaviť…

Príbeh samotný nijako nenadväzuje na predchádzajúcich šesť filmov, takže skryté spojenia hľadať nemusíte. Už ukážky nám naznačovali, že budeme mať dočinenia s úplne novým démonom. Pomalé odkrývanie pravdy síce pridáva na stupňovaní napätia, no budete sa musieť premáhať, aby ste prvú trištvrte hodinu neprespali. Ono to síce naberie veľmi rýchly spád, ktorý si divák užije, avšak príliš neskoro. Poslednú polhodinku si už potom užije snáď každý fanúšik hororového žánru. Aj keď to čím ďalej, tým menej, pripomína Paranormal Activity. Bol to naozaj autorský zámer?

Siedma časť s podtitulom Next of Kin viac funguje ako náhodný found footage horor s nálepkou Paranormal Activity, len aby ďalej podojili finančne úspešnú sériu. Skôr to pripomína spojenie Záhady Blair Witch (found footage aspekt), Slnovratu (izolovaná skupina prepnutých ľudí na farme) a Resident Evil (akčná pasáž posledných 20 minút). Keď si odmyslíme spojenie s Paranormal Activity, tak máme dočinenia s ďalším priemerným hororom nakrúteným na ručnú kameru. Found footage sa tento rok zjavne vracia do trendov, keďže vyšiel aj štvrtý diel V/H/S/94.

Zdroj: Paramount

Pár nenormálnych aktivít

Next of Kin sa pokúša budovať ako-takú strašidelnú atmosféru, no prevažne stavia na klasických ľakačkách, ktorým nepridáva nič originálne. Postavy robia hlúpe rozhodnutia (viem, je to horor) a opäť sa musím vrátiť k príšernej kamere. Vidíme spomalené zábery ako z filmov Zacka Snydera, len preto, lebo kamera má takú funkciu dostupnú. Neznámi herci nedostanú príliš priestor preukázať svoj talent, teda až na Emily Bader (Margot), ktorá si posledných 20 minút prejde peklom a naspäť. Ale musím uznať, ten koniec som si náramne užil.

Pýtate sa, či sa kvôli poslednej tretine oplatí pozerať snímka, ktorá trvá 98 minút? Nuž, prečo nie. Eubank a Landon sa aspoň snažia priniesť do série niečo nové. Aj keď Christopher Landon by mal radšej ostať pri tom, čo mu ide najlepšie. Hororové komédie alá Všetko najhoršie, Všetko najhoršie 2, či minuloročný zárez Freaky. Prostredníctvom postavy Dalea sa tento humor snaží pretlačiť aj sem, čo na podiv funguje. Na druhú stranu, už aspoň vieme, že Paranormal Activity je nadobro mŕtve. S hodnotením 15 % na Rotten Tomatoes sa žiadne znovuzrodenie série konať nebude.

Zdroj: Paramount

Paranormal Activity: Next of Kin RECENZIA – Zhrnutie

Next of Kin sa ani zďaleka nechytá na skvelú prvú alebo tretiu časť franšízy. No vychádza práve včas, na Halloween, takže šancu mu dať môžete. Príbeh, aj jeho zauzlenie síce zaujímavé je (zásluhou scenáristu Landona), no praktická exekutíva režiséra zaostáva. Teda až na ten akčnejší koniec, kde sa konečne dokázal odviazať. Paranormal Activity: Next of Kin je také previnilé potešenie, ktoré si môžete dopriať ako jednohubku na halloweensky večer. Už nikdy sa k tomu nevrátite, ale doplniť si sériu nikdy nie je na škodu. 5/10