Statočné srdce po seversky. Bastard je surové a nemilosrdné prekvapenie (Recenzia)

David Zahradníček
David Zahradníček
Volám sa David, mám 23 rokov a aktuálne študujem žurnalistiku v Bratislave. Obľubujem šport a kultúru v akejkoľvek podobe.

Recenzia filmu Bastard

Čo všetko dokážeme obetovať, aby sme splnili stanovené ciele? A za akú cenu? Bývalý vojnový kapitán Ludvig Kahlen si zaumieni, že zúrodní nehostinné vresoviská dánskeho severu a privedie do tohto kraja prvých osadníkov. Ešte nikto predtým podobnú úlohu splniť nedokázal. Žiaden predchodca ale nemal Kahlenovu húževnatosť a tajomnú plodinu v zaprášených drevených debnách.

Bastard je surová novinka dánskeho režiséra Nikolaja Arcela (Kráľovská aféra, Temná veža). Historická dráma s prvkami westernu je adaptáciou úspešného románu The Captain and Ann Barbara od spisovateľky Idy Jessen. Hlavného hrdinu príbehu stvárnil momentálne najznámejší dánsky herec Mads Mikkelsen. Obľúbený hollywoodsky záporák dostal v domácej snímke vyše dvojhodinový priestor na to, aby naplno rozbalil svoje herecké umenie.

trailer the promised land
Zdroj: themoviedb.org

Boj o neúrodnú pôdu

Po nekončiacich vybavovačkách s kráľovou šľachtou sa vyslúžený kapitán Ludvig Kahlen (Mads Mikkelsen) ocitá na vytúženej zamrznutej pôde. S vidinou sľúbeného barónskeho titulu prevŕtava pustatinu a hľadá adekvátne miesto na sadenie. Rukami premelie hŕby prašnej zeminy, až kým neobjaví kyprú, živototvornú hlinu. Pri nádejnom mieste sa usadí. S výstavbou domu mu pomáhajú miestni vyhnanci, Ann Barbara (Amanda Collin) a Johannes, ktorí sa skrývajú pred krutým Frederikom de Schinkelom (Simon Bennebjerg).

Lokálnemu zemepánovi sa nepozdáva Ludvigova návšteva na „jeho“ pôde a obáva sa straty moci v regióne. Prizve si ho na svoje panstvo a po krátkom rozhovore mu ponúkne ľstivú zmluvu. Kapitán tento zdrap so stoickým pokojom odmietne, čo De Schinkela nemilo prekvapí. Začína sa zápas dvoch kohútov na nevľúdnom smetisku.

Ludvig postupuje pomaly, ale stabilne. Po úprave poľa môže konečne začať sadiť rastlinu, ktorá prežije aj tie najdrsnejšie podmienky. Všedné zemiaky. Prichádzajú prvé výhonky úspechu. Na vresovisko zavíta prvá várka osadníkov, ktorí Kahlenov postup majú urýchliť. De Schinkel sa dopočuje o kapitánových úspechoch a pritvrdzuje vo svojej hre, hanlivé slová vymieňa za krvilačné činy. Ich osobný spor nadobro vyriešia až Ann Barbara a Ludvigova sesternica, Edel Helene (Kristine Kujath Thorp).

film the promised land
Zdroj: themoviedb.org

Úchvatné herecké výkony

Mads Mikkelsen prináša do Bastarda presne to, čo by ste od neho očakávali. Jeho prísny pohľad prepaľuje plátno a jemnou mimikou dokáže povedať viac než replikami. Ludvig Kahlen je v Madsovom podaní prísny, tvrdohlavý a až bezohľadne si ide za stanoveným cieľom. Mikkelsenov podmanivý výkon neunikol ani porote Európskych filmových cien a tá mu po piatykrát udelila ocenenie v hlavnej hereckej kategórii.

Príjemným prekvapením boli výkony jeho hereckých kolegov a kolegýň. Amanda Collin a Kristine Kujath Thorp priniesli do chladného westernu štipku citov a obe hodnoverne zobrazili zúfalosť a smútok ich postáv. Ohavnosť a zvrátenosť aristokrata Frederika de Schinkela bola v Bennebjergovom podaní taká dokonalá, že ste si priali, aby za svoje činy zamrzol na dánskej tundre. De Schinkel sa poľahky stal jedným z ikonických zlosynov tohtoročnej filmovej sezóny.

Takmer bezchybné technické spracovanie

Od úvodných scén vás nadchne širokouhlá kamera. Rasmus Videbæk predstavuje prenádhernú dánsku scenériu v tom najlepšom možnom spektre, zábery divočiny strieda s detailnými obrazmi hereckého ansámblu. V Bastardovi vám preto neunikne jediný pohyb vresu, ani špina za nechtami. Obraz delikátne dopĺňa hudba od Dana Romera, ktorá pridáva vybičovaným scénam zrnká napätia a hladí uši pri pohľade na neskrotný Jutský polostrov.

Snímka Bastard ponúka aj prepracovaný scenár. Tvorcovia gradujú spor medzi Ludvigom a Frederikom postupne po malých dávkach, až nastane predpokladaný výbuch. Konverzácie medzi postavami posúvajú príbeh svižne dopredu, prirodzene narážajú na dobové problémy, no scenáristi sa neboja načrtnúť aj tému rasizmu. Dobre zasadená je aj romantická linka medzi kapitánom a Ann Barbarou, ale druhá, medzi Kahlenom a Edel, nefunguje podľa predstáv. Pôsobí skôr pateticky a zbytočne nafukuje minutáž filmu.

trailer the promised land
Zdroj: themoviedb.org

Zhrnutie recenzie na film Bastard

Nicolaj Arcel sa po nevydarenej adaptácii Temnej veže od Stephena Kinga vracia v plnej paráde. Po vyše desiatich rokoch opäť nadviazal spoluprácu s Madsom Mikkelsenom a tento dánsky tandem priniesol aj tentokrát svoje ovocie. Bastard je vydareným počinom po hereckej, aj po technickej stránke.

Úrodu plodného scenára zberá najmä viackrát spomínaný Mads Mikkelsen, s ktorým všetko funguje ako dobre naolejovaný stroj. Známe meno ale dopĺňa hŕstka menej známych kolegov a kolegýň. Tí odvádzajú poctivú hereckú robotu, najmä Simon Bennebjerg, ktorého instantne znenávidíte.

Rovnako poctivá je aj práca za kamerou. Nehostinné vresovisko ožíva na záberoch od Rasmusa Videbæka, atmosféru dotvára aj skvelo skomponovaná hudba Dana Romera a v neposlednom rade nejde prehliadnuť ani drinu scenáristov a pevnú ruku režiséra. Zhrnuté, podčiarknuté. Zemiakový trhák s Madsom Mikkelsenom si od nás odnáša 8/10.