Recenzia na Rebel Moon: Mohlo to byť nové Star Wars. Výsledok je iný, ako sme čakali

Recenzia na prvú časť Rebel Moon

Zack Snyder je režisérom, ktorého kvalita filmov zvykne kolísať, má však stálu fanúšikovskú základňu. Teraz chcel presvedčiť aj ostatné publikum, keď hovoril, že prinesie svoju vesmírnu operu, ktorá mala byť pôvodne určená pre iné univerzum. Dokonca prináša tak rozsiahly svet, že sa nedal pojať iba jedným filmom. Už po prvej časti zisťujeme, či bolo predošlé odmietnutie jeho projektu oprávnené alebo sme doteraz prichádzali o veľký klenot sci-fi sveta.

Tvorca filmu nám predstavuje svet, v ktorom chce jedna centrálna moc ovládať celú galaxiu. Takzvaný Motherworld je tyraniou, ktorá nepozná zľutovanie a vyjednávanie, a to nám príbeh komunikuje od samého začiatku. Musím jednoznačne pochváliť ich stvárnenie (ktoré boli zjavne inšpirované Warhammerom, ale vôbec nie na škodu) či kostýmy.

rebel moon atticus ed skrein
Zdroj: themoviedb.org

Typické Snyderove obrazy a úchvatné vizuály

Vizuálne ide o pôsobivé dielo plné typicky snyderovských obrazov. Tu sa však v rozsiahlom vesmíre s nimi ešte viac vyhral a moje tínedžerské ja by malo problém s rozhodovaním, ktorý chcem mať na pozadí monitora. Ak niekto nie je zvyknutý na až divadelné stvárnenie pozadia, môže byť prekvapený, časom to však začne lahodiť aj takémuto divákovi. Nepotešia nás však len veľkolepé vesmírne scenérie, ale aj jemné detaily a nuansy. Napríklad barokové vzory na zbraniach a zariadeniach Realmu tiež boli veľmi príjemným motívom.

Budovanie sveta je naozaj na encyklopédiu, ako autor avizoval. Obrovská galaxia v sebe skrýva rozličné kultúry, každá z planét je niečím špecifická a rád by som sa o nich dozvedel niečo viac. Bohužiaľ k tomu nepríde, pretože medzi nimi skáčeme akosi prirýchlo.

rebel moon
Zdroj: themoviedb.org

Generické prevedenie hlavnej postavy

Pôvodne budovanie deja a okolností toho, prečo chcú jednotliví obyvatelia proti ríši zakročiť, dáva perfektný zmysel. Horšie to začne byť, keď sa dostávame bližšie k jednotlivým postavám a špecifickejším miestam. Celé to začína na vzdialenom mesiaci, na ktorom pôsobia akýsi vesmírni vikingskí farmári.

Dôležité však je, že sa tu skrýva Kora v podaní Sofie Boutelly, ktorá utiekla od režimu. Bola vojačkou Motherworldu, dokonca sa jej ujal jej samotný vodca Regent Balisarius (Fra Free). Príbeh jej minulosti je, okrem toho, že sa k nemu dostávame len tak zrazu, aj pomerne generický. Unesená krutým nepriateľom, trénovaná na boj a vymývanie mozgu, až kým sa nestane veľká udalosť. To sme videli už veľakrát.

rebel moon sofia boutella
Zdroj: themoviedb.org

Svetmi sa pohybujeme podľa jednoduchého vzorca

Kora sa skrýva na Mesiaci, kde ju však dobehne jednotka, ktorú vedie Atticus Noble, hrá ho Ed Skrein. Musím povedať, že záporák bol prevedený kvalitne (aj keď jeho účes ma miestami iritoval viac ako jeho správanie) a dokonca aj prehrávanie herca k nemu parádne sedelo. Ohrozenie jednoduchého hladujúceho obyvateľstva je poslednou slamkou, ktorá podnieti Koru k hľadaniu bojovníkov proti tyranii.

Skáčeme tak z planéty na planétu, kde film nasleduje pomerne jednoduchý vzorec. Prídeme za postavou, povieme jej, aby išla bojovať, ale ona nechce. Povieme jej, že ide o hrdosť/pomstu/šancu na lepšiu galaxiu a zrazu ju to presvedčí. V priemere za dve minúty, pri tom, samozrejme, musí prísť ešte nejaká vedľajšia úloha, ktorú treba splniť.

rebel moon bae doona
Zdroj: themoviedb.org

Nesúrodé tempo a dialógy bez emócie

Progresia ústrednej skupiny ide maximálne z rýchlika a radšej by som videl pôsobenie postáv na chvíľu priamo na ich svete (alebo dokonca aj ten svet trochu bližšie) a určite nebudem jediným. Snímka dostala stopáž 2 hodiny a 14 minút a absolútne nevyrovnané tempo. Ponáhľa sa vo chvíľach, ktoré by divák ocenil a následne sa venuje úplne zbytočným dialógom.

Pri nich sa mi tiež dokazuje, že Snyder nevie písať scenáre a repliky. Niektoré pôsobia úplne plocho, iné zase lacne, najviac nedávajú zmysel tie, čo nemajú žiadny predošlý základ alebo motiváciu (napríklad rozhovor Kory na lodi s Kaiom v podaní Charlieho Hunnama). Vyzeralo to, akoby autor zámerne vynechal scény, len aby nám ich mohol priniesť v jeho sľubovanej režisérskej verzii – lebo „SnyderCut“ musí byť.

rebel moon djimon hounsou
Zdroj: themoviedb.org

Najviac emócií prišlo od robota

Chabé dialógy by sa však stále dali zachrániť ich dobrým podaním. Nedostávame tu však ani to. Najviac som nerozumel tomu, prečo tu herci, ktorých som už videl kvalitne či pôsobivo hrať (sklamal hlavne Djimon Hounsou ako generál Titus) vyzerali, ako by si len bez záujmu čítali svoje repliky. Najviac emócie zo skupiny paradoxne poskytol Anthony Hopkins ako robot Jimmy.

Snyder hovoril, že sa pri tvorbe nechal inšpirovať viacerými filmami, spomenul napríklad Sedem samurajov. Lenže tu tých inšpirácií nájdeme naozaj veľké množstvo. Miestami to vyzeralo len akoby skopíroval scénu z iného filmu, upravil ju na svoj obraz a vložil do nej vlastné postavy. Skúsení fanúšikovia sa môžu pri filme zabaviť, ak budú hádať, odkiaľ danú scénu ukradol si požičal nápad.

rebel moon anthony hopkins jimmy
Zdroj: themoviedb.org

Vykrádačky a spomalené zábery

Samozrejmosťou sú aj spomalené zábery, ktorými je režisér tak preslávený. Hneď prvá z nich pôsobí až komicky, keď sa zameriava na vysypané plodiny. Dostávame ich tu niekoľko na každý súboj, pri ktorých je občas problém sa zorientovať, lebo ani kamera sa nevie rozhodnúť, kam skôr upriamiť pozornosť. Môžem však povedať, že sa našli aj také zábery, ktoré pôsobili značne epicky a mali svoje oprávnenie. Celkovo by však bez nich mal film azda len hodinu a pol…

Popri vizuáloch sa dá iste vyzdvihnúť aj soundtrack. V porovnaní s inými veľkolepými sci-fi dielami, ktoré sme dostali v poslednom čase, nemusí znieť najlepšie, ale stále ide o grandiózne skladby. Tie dokážu neraz zachrániť atmosféru, ale aj tak som sa v dvoch scénach nemohol ubrániť tomu, že mi úplne nesedel. Ako napríklad pri nútenej barovej prestrelke.

zack snyder rebel moon
Zdroj: themoviedb.org

Snyderove vlastné Star Wars

Pôvodne režisér priniesol tento príbeh ako nápad na Star Wars film. Bol však zamietnutý štúdiom, a preto sa venoval jeho prerábke. Je zrejmé, že sa venoval viac histórii fiktívneho sveta ako deju jedného samotného filmu, ktorý nakoniec priniesol na Netflix. Možno by fungoval lepšie ako seriál s väčším sústredením na jednotlivé sekvencie, na dvojhodinový celovečerák to nestačí.

Dostávame skôr veľmi obyčajné, až generické sci-fi ako podľa šablóny. Avšak, nemôžem rozhodne povedať, že by si nikde nezachovalo svoju jedinečnosť. K tej sa však dostávame až k samotnému záveru, ku ktorému sa žiaľ už niektorí odradení diváci nedostanú. Práve vtedy sledujeme nečakané zvraty a odhalenia a vidíme, že tvorca si šetril takmer všetku akciu práve na koniec.

rebel moon postavy
Zdroj: themoviedb.org

Recenzia na Rebel Moon: A Child of Fire – Zhrnutie

Režisér tak vytvoril zaujímavý paradox. Priniesol vykrádačku plnú klišé, ale veľkolepé vizuály, ktorú sú pastvou pre oko. Dodal postavy s chabou motiváciou a miestami pochybnými emočnými hodnotami, vynikajúco ich však stvárnil po fyzickej stránke. Nesúrodé tempo a progresia dejových liniek zase bola vyvážená fajn dynamikou a akciou, vďaka ktorej minutáž aspoň ubiehala bez nutného pozerania na hodinky. Pridajme si ešte k tomu naozaj šikovne rozpracovaný svet a určite si uvedomíme, že nejde o najhorší film.

Dokonca v ňom Snyder dokázal naladiť diváka na očakávanie na druhú časť, ktorú vydá v apríli 2024. Ak nie už kvôli ničomu inému, tak aspoň aby sme dostali odpovede na množstvo pálčivých otázok, ktoré sa vyrojili. Chceme sa vrátiť k vládnucej vrstve, chceme dokonca vidieť aj to, odkiaľ pochádza zaujímavá zbraň jedného z nepriateľov. A kým vlastne je? K prvému filmu sa však s najväčšou pravdepodobnosťou vracať nebudeme. Pri ňom skôr ide o všedné sci-fi, ktoré si pozriete v jeden večer, keď chcete oddychovať a rýchlo naň zabudnete. Rebel Moon: A Child of Fire si od nás odnáša hodnotenie 5,5/10.