Režisér Christopher Nolan prináša najväčší film roka | Tenet RECENZIA

Oliver Kohár
Oliver Kohár
Večný študent kinematografie... aj jej obskúrnych zákutí.

Tenet RECENZIA

Tenet RECENZIA – Tak sme sa konečne dočkali. Po niekoľkých odkladoch sa Tenet konečne premieta v kinosálach takmer po celom svete. Najväčší a najočakávanejší film roka je tu a priaznivci pohyblivých obrázkov nešetria nadšením. Produkcia tohto sci-fi špionážneho trileru bola zahalená rúškom tajomstva. Taktika, ktorá vzbudila ešte väčšie očakávania.

Ktorý filmový fanúšik by nepoznal režiséra Christophera Nolana? Máloktoré filmy, ako práve  tie jeho, sa stretávajú s takými veľkými diváckymi očakávaniami. A niet sa čomu diviť. Na poli veľkolepých blockbusterov nemá Nolan konkurenciu. S každým ďalším filmom posúva hranice toho, ako by mal moderný blockbuster vyzerať a jeho najnovší film Tenet nie je výnimkou.

Tenet

Čas čoskoro vyprší

Tenet. Slovo, ktoré slúži ako jediná zbraň pre muža (John David Washington), povereného tou najdôležitejšou misiou. Zachrániť svet. Avšak hrozba tentokrát nečíha v prítomnosti. Budúcnosť posiela varovné signály o osude ľudstva, ktorému treba za každú cenu predísť. Záhadný Protagonista si povolá na pomoc s touto krízovou situáciou spojenca Neila (Robert Pattinson).

Spolu sa vydajú do temného sveta medzinárodnej špionáže plného postáv viacerých tvári, tieňových hier a tajomstiev. Nepriaznivé okolnosti ich dovedú až k Andreiovi Satorovi (Kenneth Branagh), krutému ruskému oligarchovi, ktorý dokáže pomocou záhadnej technológie komunikovať s budúcnosťou a manipulovať čas.

Tenet

Tik, tak…

Hneď prvá, otváracia scéna sľubuje intenzívny filmový zážitok. A Nolan bol schopný po väčšinu stopáže túto intenzitu udržať. Tenet je obrovským filmom, ktorý sa ani na chvíľu nezastaví a nenechá diváka vydýchnuť. Vo svojej podstate sa jedná o Nolanovu variáciu na  Jamesa Bonda, povznesenú jedinečným konceptom. Práve tento koncept, ktorý zahŕňa cestovanie v čase, alebo lepšie povedané „inverziu„, je hlavným motorom filmu.

Postavy sú iba figúrky na šachovnici, podstatná je komplikovaná zápletka a jej ešte komplikovanejšie rozuzlenie. Pri takto komplexnom scenári je vedenie príbehu až príliš rýchle. Film pôsobí akoby Nolan musel vystrihnúť polhodinu stopáže, inak si to neviem vysvetliť. Expozícia je ako z rýchlika a je jej skutočne veľa. Každých 10 minút sa nachádzame na inej časti planéty. Divák môže takýmto spôsobom len ťažko vstrebať každý jeden zvrat, dôležitú informáciu, alebo šokujúce odhalenie.

Avšak Tenet je svojím príbehom a hrou s časom neodolateľnou skladačkou, ktorú je veľmi zábavné dávať dokopy. Príbeh a jeho rozuzlenie až tak komplikovaný nie je. Skôr cesta a jednotlivé momenty, ktoré k tomuto rozuzleniu vedú, divákovi trochu zamotajú hlavu. Otázne je, či je tento „puzzle“ efekt výsledkom rafinovaného scenára a réžie Christophera Nolana, alebo absolútneho rozprávačského zlyhania. Verím, že sa jedná o ten prvý prípad.

Elizabeth Debicki
Zdroj: theplaylist.net

Tak, tik…

Čo sa týka celkovej audiovizuálnej stránky, Tenet je neuveriteľne kvalitne spracovaným filmom, ktorý treba vidieť na čo najväčšom plátne. Ideálne v IMAXe. Kameraman Hoyte van Hoytema odviedol opäť úžasnú prácu. Film vyzerá skutočne famózne a jedinečne aj vďaka netradične zvoleným lokáciám, ako napríklad Dánsko, Estónsko, alebo Nórsko. Celková estetika snímky pôsobí spolu s jedinečným rozprávaním príbehu veľmi autorsky. Čo sa pri Nolanovi očakáva. Jeho najjednoduchšia definícia, aká mi napadá, je autorský režisér, ktorý vie, ako natočiť blockbuster.

Mierne obavy vyvolala neúčasť Nolanovho dvorného hudobného skladateľa Hansa Zimmera, ktorý bol príliš zaneprázdnený prácou na soundtracku k očakávanej Dune. Nahradil ho Ludwig Göransson, ktorého Zimmer Nolanovi sám odporučil. Göransson nesklamal a zložil veľmi zaujímavý soundtrack, ktorý ide rukou v ruke šialeného tempa filmu. Nejedná sa o žiadne melodické motívy, hudba skôr pripomína soundtrack k Dunkirku. Dravý, moderný a občas experimentálny, asi ako film samotný.

Akčné sekvencie filmu, ktoré sú samé o sebe geniálne spracované, povzniesla Göranssonova hudba ešte o level vyššie. Šarm filmu tkvie aj v charizme ústredných postáv. John David Washington bol výbornou voľbou, film nesie spoľahlivo na pleciach. Jeho rola bola fyzicky skutočne náročná, avšak dobre sa s ňou popasoval. Elizabeth Debicki si v príbehu prešla najemocionálnejšou cestou a predviedla najlepší herecký výkon z celého ansámbelu.

Kenneth Branagh je ako ruský, sociopatický tyran zaujímavou voľbou. A v niektorých komornejších scénach vie skutočne nahnať strach. Avšak potom sú tu scény, v ktorých sa premení na záporáka ako z 90. rokov. Pre niekoho to môže byť súčasť šarmu a žánrovej hravosti. Osobne sa mi to bilo so serióznosťou, modernosťou a rafinovanosťou celého filmu. Jeho monológy boli občas na hranici únosnosti. Ale hovorené slovo býva v Nolanových filmoch často krkolomné, takže sme si na to už mohli zvyknúť.

Tenet Kenneth Branagh
Zdroj: amazon.com

Tenet RECENZIA – Zhrnutie

Tenet je moderným, vybrúseným a inteligentným blockbusterom. Režisér Christopher Nolan je Spielbergom pre mladú generáciu filmových fanúšikov. Avšak aj napriek remeselnej stránke, ktorá v súčasnej blockbusterovej tvorbe nemá konkurenciu, a originálnemu konceptu, ktorý je motorom celého príbehu, sa Nolan v niektorých momentoch stráca vo svojej vlastnej vynaliezavosti s časom. To samozrejme môžu napraviť ďalšie projekcie, pretože toto je presne typ filmu, ktorý ich potrebuje. A ja sa ich už nemôžem dočkať. 8,5/10.