Z Bratislavy do Viedne nás mal odviezť za 8 minút. S Hyperloopom je definitívny koniec

Nenechajte si ujsť

Andrej Cvik
Andrej Cvik
Mám 23 rokov a moje 4 najobľúbenejšie veci na svete sú káva a moje dve mačky. A tá štvrtá je tajná.

Definitívny koniec: Hyperloop je len nesplnený sen

Mal navždy zmeniť to, ako cestujeme. Vizionári ako Elon Musk ho prirovnávali ku tak veľkej revolúcii, ako keď začalo byť dostupné komerčné cestovanie lietadlom. Tie mnohonásobne urýchlili akúkoľvek cestu v porovnaní s automobilom, vlakom alebo loďou. Hyperloop sa mal stať najrevolučnejším spôsobom cestovania v 21. storočí, tento ambiciózny sen sa však nakoniec nesplnil, informuje Bloomberg. S revolučným projektom je koniec.

O Hyperloope sa začalo seriózne uvažovať ešte v roku 2013, kedy podnikateľ Elon Musk zverejnil tzv. „alpha paper“, ktorý obsahoval plány na zostrojenie a implementáciu nadzvukového cestovania. Systém sa mal skladať z dvoch častí: mohutnej rúry s vákuom a kapsuly, v ktorých sedia cestujúci.

hyperloop alpha paper
Zdroj: Hyperloop Alpha

Z Bratislavy do Viedne už za 8 minút

Musk teoretizoval, že keď sa inžinierom podarí z rúry odsať väčšinu vzduchu a vytvoriť takmer vákuum, bude možné vo vnútri dosiahnuť extrémnych rýchlostí. Samotné kapsule nemal brzdiť vzduchový odpor a tým presiahli rýchlosť 1220 km/h. Sieť hyperloopových rúr mala byť postavená medzi významnými mestami v USA aj Európe. Ako píše portál Startstop, jedna zo spoločností vyvíjajúca Hyperloop zvažovala aj výstavbu v okolí Bratislavy.

Teoreticky nás mal Hyperloop dostať z Bratislavy do Viedne za neuveriteľne krátky čas 8 minút, respektíve do Budapešti za 10 minút. V roku 2016 sa výkonný riaditeľ spoločnosti Hyperloop Transportation Technologies stretol s vtedajším ministrom hospodárstva, študentmi techniky a dizajnu, podnikateľmi či vedcami a investormi. V prvej fáze mali plánovať konkrétne trasy s ohľadom na budúce rozšírenie infraštruktúry do okolitých európskych krajín. Podľa vyjadrenia spoločnosti mala byť výstavba ukončená už v roku 2020 s cenovkou okolo štvrť miliardy eur. Ako však vidíme, nič také sa nestalo.

Podobne ambiciózne sľuby poskytovali spoločnosti aj v iných krajinách. Musk zaujal svet svojou víziou, vďaka ktorej by sa cestujúci dostali z Los Angeles do San Francisca iba za 30 minút. Táto cesta trvá autom takmer 6 hodín. Aj z tejto myšlienky bolo jasné, že spoločnosť, ktorej sa podarí postaviť prvý Hyperloop, bude nesmierne úspešná a bohatá.

Virgin Hyperloop One
Zdroj: Virgin

Spoločnosti sa predbiehali vo vývoji Hyperloopu

Z vízie Hyperloopu sa zrodilo množstvo start-upov a spoločností, ktoré chceli byť prvé v realizácii tohto projektu. Jednou z najvýznamnejších sa stala Virgin Hyperloop One (pôvodne Hyperloop Technologies), ktorej majiteľom sa v roku 2016 stal miliardár Richard Branson. Ten do kasy nalial milióny dolárov, aby urýchlil vývoj, s plánmi vybudovať sieť Hyperloopu naprieč celým svetom.

Spoločnosť sa dostala ďalej ako väčšina iných start-upov. V americkej Nevade dokonca postavila testovacie zariadenie, v ktorom sa v roku 2020 uskutočnil prvý (a doteraz jediný) test s ľudskými pasažiermi. Hyperloop v ňom dosiahol rýchlosť 160 km/h, teda 13 % zo sľubovanej maximálnej rýchlosti.

Vo vízii sa začali objavovať prasklinky

Počas testovania sa začalo ukazovať, že prevedenie vízie do reality nebude vôbec tak jednoduché. Kritici pripomínali, že aj keby sa niekomu podarilo postaviť funkčný Hyperloop, náklady na výstavbu by boli tak astronomické, že by si nikto nemohol dovoliť cestovať ním. Začali sa objavovať aj obavy o bezpečnosť celého projektu, napríklad pri zemetraseniach alebo potenciálnej sabotáži.

Presne to pochopila aj spoločnosť Virgin Hyperloop One, ktorá počas pandémie COVID-19 prepustila väčšinu zamestnancov upustila od myšlienky ľudských cestujúcich. Svoju pozornosť otočili voči nákladnej preprave, potenciálne za účelom expresnej dopravy hodnotných zásielok. Ani toto nové smerovanie však nemá pozitívny záver, ako totiž informoval Bloomberg, firma definitívne končí.

Jeden z najvýznamnejších start-upov vyvíjajúci Hyperloop predáva všetok svoj majetok a prepúšťa všetkých zamestnancov. Podľa oficiálnych informácií ku formálnemu ukončeniu prevádzky spoločnosti dôjde ku koncu roka 2023. Iné firmy sa za posledných 10 rokov takmer nikam neposunuli a dnes už musí byť každému jasné, že s Hyperloopom je koniec. Tento futuristický spôsob cestovania aj naďalej ostáva len nesplneným snom.

Mohlo by sa ti páčiť

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- REKLAMA -

Najnovší obsah

- REKLAMA -