Veľké dobrodružstvo malých hrdinov | Ant-Man a Wasp: Quantumania RECENZIA

Ant-Man a Wasp: Quantumania RECENZIA – Marvel odpálil 5. fázu MCU vo veľkom štýle. V tej poslednej, ktorá bežala medzi rokmi 2021 a 2022, sa štúdio držalo bližšie pri zemi a zameralo sa na predstavovanie nových postáv. Aj preto sa časť divákov zhodla na tom, že univerzum po snímke Avengers: Endgame už nie je tým, čím kedysi bývalo. Avšak štart do novej fázy nám ponúka svetlo nádeje vďaka tomu, že predstavuje záporáka tejto éry – Kanga. Netreba zabúdať ani na to, že Ant-Man a Wasp: Quantumania zároveň slúži ako koniec jednej, nie príliš obľúbenej, trilógie malých hrdinov.

Dva predchádzajúce filmy boli „heist“ komédiami s odľahčeným tónom. Ich srdcom bol Paul Rudd ako Ant-Man, malý-veľký superhrdina. Tretia časť naopak zvyšuje stávky na úplne nový level, tentoraz ide o záchranu celého sveta, celého mnohovesmíru aj času. Titulný hrdina tak ide do úzadia, hlavným cieľom Quantumanie je predsa zadefinovať zloducha, ktorý má nahradiť Thanosa. To sa úspešne darí, režisér Peyton Reed a scenárista Jeff Loveness (ktorý napíše aj Avengers: The Kang Dynasty) dokázali priniesť film s veľkými stávkami, no zároveň mu nechýba srdce trilógie Ant-Man.

Ant-Man a Wasp: Quantumania RECENZIA
Ant-Man a Wasp: Quantumania RECENZIA, Zdroj: Marvel Studios

Ant-Man a Wasp: Quantumania RECENZIA

Príbehová premisa je jednoduchá. Scott Lang (Rudd) si užíva „avengerský“ dôchodok, dokonca o svojich dobrodružstvách napísal knihu. Žije s Hope Van Dyne (Lilly) a dcérou Cassie (Newton), ktorá po udalostiach lusknutia už nie je malým dievčatkom. Rebelskú – a zlodejskú – pohavu má v krvi po svojom otcovi. So starým Hankom Pymom (Douglas) študovala a vyvíjala prístroj, ktorý má slúžiť ako mapa kvantovej ríše. Janet (Pfeiffer) sa vysielanie signálu do ríše, v ktorej strávila 30 rokov života, samozrejme nepáči. Namiesto jeho vypnutia sa však celá rodinka presúva priamo do dimenzie na molekulárnom leveli.

Janet síce pozná kvantovú ríšu a tvory v nej ako vlastný domov, no zároveň pred ostatnými skrýva veľké tajomstvá. Hľadá ju určitý dobyvateľ, ktorý možno je v ríši uväznený, no spravil si z nej vlastné impérium. Má gigantickú armádu, obyvateľom plieni ich domovy a tí proti nemu spriadajú rebélie. Dobyvateľ sa ale potrebuje dostať preč z kvantovej ríše, aby mohol vytvoriť svoju dynastiu naprieč celým časom a priestorom. Bez pomoci šikovných rúk zlodeja Ant-Mana to ale nepôjde. Týmto dobyvateľom je samozrejme Kang, ktorý má s Janet spoločnú minulosť a na cestovanie mnohovesmírom potrebuje svoj prístroj.

Jonathan Majors ako Kang
Zdroj: Marvel Studios

Star Wars film Marvelu

Počas sledovania tretieho Ant-Mana si len ťažko nevšimnúť príbehové i vizuálne odkazy na ságu Star Wars. Predsa len, Quantumania je čistokrvné sci-fi a od príbehu impéria až po dizajn mimozemšťanov možno cítiť inšpiráciu inou značkou štúdia Disney. Niektoré prvky zas mohli pripomínať Avatara alebo Dunu. Do kvantovej ríše totiž prenikáme takmer ihneď na začiatku príbehu a divákov tak veľmi rýchlo uchváti vizuál tejto dimenzie a rozmanitý dizajn tvorov, ktoré ju obývajú. Emzák, ktorý vyzerá ako brokolica? Máme. Sliz (bez telesných otvorov!) s hlasom Davida Dastmalchiana? Tiež máme.

Na rozdiel od spomenutého Star Wars alebo Avatara tu však rôznorodé rasy nemajú žiadne bližšie vysvetlenie alebo význam. Jednoducho existujú, aby mohli príbeh posunúť ďalej. Quantumania trvá len niečo krátko cez 2 hodiny a tak nestíha ísť kvantovej ríši do hĺbky. Aj keď by možno divákov zaujímalo, odkiaľ sa zobrala Kangova armáda bojovníkov. Niečo ako „worldbuilding“, teda budovanie sveta, tak v novom Ant-Manovi nehľadajte, aj keď by sa to žiadalo. Stopáž filmu je namiesto toho investovaná do budovania základných kameňov nového záporáka. A zároveň rodinnej komédii, ktorá funguje dobre.

Ant-Man a Wasp: Quantumania RECENZIA
Zdroj: Marvel Studios

Veľké dobrodružstvo malých hrdinov

Zatiaľ čo prvé dva filmy boli odľahčené a riešili vlastné príbehy, Ant-Man a Wasp: Quantumania dáva malým hrdinom ich doposiaľ najväčšie dobrodružstvo. Tiež je dôkazom, že temnejší príbeh dokáže mixovať s komediálnymi prvkami, čo sa poslednému Thorovi vôbec nepodarilo. Je dôležité zdôrazniť, že štart 5. fázy posúva udalosti MCU vo veľkom merítku. Dať túto ťarchu na Ant-Man film určite nebolo stávkou na istotu. V priebehu filmu ale začne dávať zmysel, prečo má Kang premiérovať práve tu. Jonathan Majors síce debutoval už v seriáli Loki, no tento variant Kanga tu vidíme po prvýkrát.

S ohľadom na prepojenie k Ant-Manovi si však filmové univerzum muselo prispôsobiť niektoré veci podľa seba. Jednoznačným odklonom od komiksovej predlohy bol MODOK, Kangov nájomný vrah, ktorý je priamo prepojený s pôvodným filmom Ant-Man (2015). Príbeh o jeho pôvode je úplne originálny, naopak jeho bizarný dizajn bol spracovaný skvele, akoby priamo zo stránok komiksov. Ku koncu je ale otázne, či jeho postavu využili správne a určite by si v budúcnosti zaslúžil viac priestoru. Krátku úlohu si strihol aj Bill Murray ako Krylar, ktorý sa síce na plátne neohrial dlho, no ako cameo to stačilo.

Ant-Man a Wasp: Quantumania RECENZIA
Zdroj: Marvel Studios

Jonathan Majors exceluje ako Kang

V rámci hereckých výkonov si na seba všetku pozornosť ukradol Jonathan Majors ako Kang Dobyvateľ. Jeho vnímanie času je nad rámec všetkých ostatných postáv a jeho schopnosti nám krásne načrtli, že v Avengers: The Kang Dynasty (2025) môžeme očakávať hrozbu v omnoho väčšom merítku, než aké priniesol Thanos. Paul Rudd je klasický, vtipný Ant-Man, no tentoraz dostal aj dramatickejšiu rovinu v spojení so záchranou rodiny. Evangeline Lilly a Michael Douglas hrajú druhé husle, väčšieho priestoru sa naopak dočkala Michelle Pfeiffer.

Novou tvárou Marvelu je mladá Kathryn Newton ako dcéra Cassie, ktorej postava bola preobsadená práve kvôli tomu, že tu zohrala dôležitú úlohu. Zohrávať ju bude aj naďalej, ako hrdinku Stinger ju skôr či neskôr uvidíme v tíme Young Avengers.

Quantumania je prešpikovaná sci-fi akciou, ktorej vizuálna stránka neohúri, ani neurazí – takže klasická formulka Marvel filmov. Film disponuje nádhernou škálou farieb, z ktorých, bohužiaľ, potláčali zážitok tmavé 3D okuliare. Núdza nie je ani o epické scény, menovite Scottova snaha získať prístroj na cestovanie mnohovesmírom, ktorá zároveň zahriala pri srdci. A tiež finálny súboj medzi Scottom a Kangom, pri ktorom jasne vidieť, že Jonathan Majors trénoval svoj pravý hák pre film Creed III. No sklamaním bola hudobná stránka, ktorá až na pár prípadov nepriniesla žiadnu výraznú tému.

Jonathan Majors ako Kang

Ant-Man a Wasp: Quantumania RECENZIA – Zhrnutie

Quantumania vo väčšine prípadov funguje. V prvom rade ako silný začiatok novej fázy Marvel Cinematic Universe, ktorá prináša doposiaľ najsilnejšieho zloducha. Do trilógie vnáša úplne nový žáner, teda temnejšie sci-fi, ktoré nenásilne kombinuje s klasickou komediálnou rovinou. Režisér Peyton Reed sa ako fanúšik pôvodných Star Wars nepochybne nechal inšpirovať, čo by som nepovažoval za zlé. Najväčším predmetom pozornosti je výborne stvárnený Kang, na ktorého sa vďaka filmu ešte viac tešíme. Mínusom môžu byť niektoré menej prehľadné bojové scény a absentujúca hudba.

Ant-Man a Wasp: Quantumania posunul príbeh MCU tým správnym smerom. Pri hodnotení sa tak nezhodnem s prevažnou väčšinou kritikov. Na serveri Rotten Tomatoes svieti biedna percentáž 53 %, teda spolu s Eternals (47 %) najslabšia z celého univerza. Eternals, ktorý si od nás svojho času odniesol hodnotenie 9/10 a po filmárskej stránke je jedným z najlepších v sérii… Každopádne, späť k Ant-Manovi, ktorý u nás získava 7,5/10 – a bez tmavého filtra 3D okuliarov by pokojne mohol získať aj 8/10. K hodnoteniu sa tak nepochybne vrátim po druhom zhliadnutí v 2D formáte.

PS: Určite počas titulkov neodchádzajte z kinosály, tentokrát sú OBE potitulkové scény veľmi dôležité pre budúcnosť MCU.