Ohromil nás najočakávanejší film všetkých čias? | Avengers: Endgame RECENZIA

Dámy a páni, do našich kín sa dostáva dosť možno najočakávanejší film všetkých čias! My sme už mali česť ho vidieť, preto vám čo najskôr prinášame recenziu, ktorá je, samozrejme, bez akýchkoľvek spoilerov. Ohromil nás Avengers: Endgame z pohľadu filmového nadšenca a dlhoročného fanúšika komiksoviek? Poďme to spolu zistiť!

Reakcie na Avengers: Endgame
Zdroj: reddit.com

Avengers: Endgame RECENZIA

Je to tu. Dočkali sme sa. Po sľubovanom konci, ktorý mal prísť presne pred rokom, nás Marvel znova nechal čakať – a aj keď to nebolo až tak dlhé čakanie, dalo nám zabrať. Ak ste si Endgame ešte nestihli pozrieť, spravte tak čo najskôr. Zatiaľ vám prezradím len to, že naozaj ide o koniec. Bratia Russovci, Kevin Feige a stovky ďalších tvorcov mali za úlohu jednu vec: uspokojiť nenásytné masy fanúšikov. Z pohľadu jedného z nich (mňa) vám preto poviem, či sa im to podarilo.

Áno, podarilo… Stačí? Môžeme túto recenziu ukončiť? Myslím si, že to by nebolo správne rozhodnutie. Nikdy totižto nie je správne zavádzať ľudí a pripravovať ich na niečo viac, keď im tento sľub zrazu strhnete spod nôh a zrazíte ich na zem. Pokiaľ si to nemôžem dovoliť ani len ja, tak štúdio Marvel muselo spraviť všetko preto, aby sa niečomu takému vyhli. Nemohli to jednoducho len tak všetko ukončiť. Avengers: Endgame nám preto neukázal len to, čo sme vidieť chceli, ale aj nás popritom zaviedol na cestu ako žiadna iná.

avengers: endgame hawkeye ronin clint barton
Zdroj: uhdpaper.com

Očakávané prekvapenie

Po minuloročnom Infinity War sme ostali v šoku, keď sa Thanosovi nakoniec podarilo vykonať svoj cieľ. Farebné a vtipné komiksovky zrazu nabrali úplne nový rozmer – naši obľúbení hrdinovia zistili, že nie sú až tak mocní, ako si mysleli. A čo je najdôležitejšie: podcenili svojho nepriateľa. V tomto ohľade sa však charaktery poučili, a aj keď sa vo filme objavuje naozaj veľa postáv, nie je nimi preplnený. Prišli totižto do štádia, kedy sa naozaj nesprávajú umelo. Miesto toho sa stávajú osobami, ktoré pripomínajú skutočných ľudí.

Čím je filmová postava skutočnejšia, tým viac nám na nej záleží. Preto celý čas budete na kraji svojho sedadla – viete totiž, že hocikedy sa môže stať naozaj čokoľvek. Niektoré z tých vecí sa aj, samozrejme, stanú. Mňa však úprimne zamrzelo, že sa nestalo niečo, o čom sme ani nevedeli, že chceme. To znamená, že skutočnému fanúšikovi už niekedy prebehla hlavou väčšina udalostí Avengers: Endgame.

Prvá zverejnená scéna z Avengers: Endgame
Zdroj: Marvel Entertainment Youtube

Nezloží, ale zamestná

Je veľmi ťažké krúžiť okolo tejto témy bez toho, aby som vám čokoľvek prezradil. Dúfam, že už len to vypovedá o tom, že v príbehu sa udeje naozaj veľa prekvapivých vecí. Ako som ale hovoril v odstavci vyššie, šialené plot-twisty sa nekonali. Stále však myslite na to, že v tomto ohľade sme ako diváci rozmaznaní. Naozaj sa musí stať úplne náhodná a nepredvídateľná vec, aby sme príbeh považovali za zaujímavý? Endgame dokazuje, že to tak naozaj nie je.

Marvel štvrtými Avengermi stavil na zamotaný, ale zato priamočiary príbeh. Má síce cez 3 hodiny, no relatívne skoro sa so superhrdinmi dozvieme, čo je potrebné spraviť. Samotný dej nás pritom drží preto, lebo hrdinovia kráčajú naozaj tŕnistou cestou. Keď sa im teda podarí pokročiť, máme pocit, že svoju maličkú výhru si naozaj poctivo vybojovali. Občas ale spravia zopár krokov naspäť, kedy nám ich príde naozaj ľúto. Stále tu je však hrozba, ktorú sme ešte neprebrali…

avengers
Zdroj: comicbookmovie.com

Thanos je späť

Hlavná postava predchádzajúceho filmu sa vracia v naozaj zmiešanom štýle. Prítomnosť Šialeného Titána je ešte desivejšia ako predtým, no zároveň je bezbranný. Po splnení svojho cieľa dokonal všetko, čo kedy chcel spraviť. Možno sa vám zdá, že Marvel mu tým ešte viac pridal na ľudskosti a spravím tým z neho ešte zaujímavejšieho antagonistu. No žiaľ, ani s ním to tak jednoduché nie je.

Osobne musím povedať, že Thanos z Infinity War sa mi páčil viac. Znova ale narážam na ten istý mantinel – nesmiem vám totižto prezradiť, prečo to tak je. Musíte si jednoducho počkať a zistiť to na vlastné oči. Či už sa potom zhodneme alebo nie, na tom až tak nezáleží, no akonáhle celý Endgame uvidíte, okamžite pochopíte, čo som mal na mysli.

Hulk vo filme Avengers: Infinity War
Zdroj: collider.com

Vojna nekonečne očakávaných filmov

Keď už som zabŕdol do zrovnávania Endgame s jeho minuloročným predchodcom, uvedomil som si, že to bude asi najľahšia cesta, akou vám novinku opíšem. Zatiaľ čo Infinity War bol doslova Thanosov príbeh, Endgame je viac zameraný na samotných Avengerov. Zároveň sa ale, logicky, v mnohom podobajú. Jeden z príkladov je vytvorenie skupiniek medzi hrdinami, z ktorých mala každá vlastnú úlohu. To tvorcom zjednodušilo prácu, keďže natáčať dialógy s miestnosťou plnou postáv je naozaj fuška.

Ďalší rozdiel je však v tom, že v Endgame sa tieto skupinky aj stretávajú a zlučujú svoje sily, zatiaľ čo vy Infinity War sa nestretli ani dvaja najdôležitejší hrdinovia (Iron Man a Captain America). A nebojte sa. Ak vám čokoľvek v predchádzajúcom dieli chýbalo, ten nový vás tým istým nasýti.

captain america steve rogers
Zdroj: esquire.com

Neplač, že sa budeš smiať

Jedna z vágnych vecí, ktoré som od Endgame očakával, bol ťažký tón a hrubá atmosféra. Po tom, čo som film videl, neviem, či mám tento problém ako jediný, ale miešanie humoru a vážnych scén mi naozaj kazí zážitok. Prvých možno 20 minút bolo presne takých, ako som si predstavoval – hrdinovia sú zničení, sklamaní, naštvaní, zúfalí… Dlho to však netrvalo.

Štúdio si musí myslieť, že emocionálna investícia sa dá vyčarovať behom 5 sekúnd, odkedy sa zmení soundtrack z hravého na smutný. Keď sa ale aj do podstatných momentov začnú miešať vtipy, priam až komediálna atmosféra, dej stráca váhu. Nie že by ju stratil úplne, to nie, ale osobne som si neprial, aby bol Endgame jednou z najvtipnejších marveloviek vôbec. Tentokrát sa to jednoducho nehodilo.

avengers: endgame recenzia
Zdroj: space.com

Ako je to s potitulkovými scénami?

Avengers: Endgame RECENZIA – Zhrnutie

Avengers: Endgame nám ukázal veľa z vecí, ktoré sme vidieť chceli, iné strčil bokom, no nepredbiehal svoje vlastné ambície a nesnažil sa nám podstrčiť niečo, čo sme ani nevedeli, že chceme. Znie to komplikovane, čo aj je. Ide o jeden z najdospelejších a najinteligentnejších filmov MCU, no zároveň zachádza do teritória komédie. Postavy sú rovnako presvedčivé ako vždy. Vizuálne efekty sú bezkonkurenčné. Hudba je fantastická. No a hlavne ide o pravý koniec, na ktorý sme čakali 11 rokov. Film Avengers: Endgame si preto zaslúži hodnotenie 9/10.