Dokáže Clint Eastwood previezť cez hranice stovky kíl kokaínu? | Pašerák RECENZIA

Keby ste dostali šancu odčiniť všetky chyby vo svojom živote, siahli by ste po nej, aj keby vás to mohlo stáť váš vlastný krk? Alebo by ste sa zmierili s trpkou pravdou a na udalosti minulosti sa obrátili chrbtom? Tieto silné témy skúma nová dráma legendárneho Clinta Eastwooda. Či nám zodpovedal na tieto otázky, musíte zistiť sami. Spoločne sa však môžeme pozrieť na to, či nás po ceste zaviedol do pocitov napätia a inšpirovaného zločinu!

Pašerák RECENZIA
Zdroj: pageone.ph

Pašerák RECENZIA

Ocenený záhradník menom Earl Stone (Clint Eastwood) je tvrdohlavý vojnový veterán, ktorý prácu a zábavu za barom uprednostňuje pred svadbou svojej dcéry. Je človek, ktorý nikdy nevedel oceniť hodnotu svojej rodiny a šťastie meral len v peniazoch. Keď mu vezmú dom po neplatení hypotéky, zdá sa, že tento 90-ročný muž už nemá žiadnu budúcnosť. Vtom však dostane bizarnú ponuku. Istý človek mu dohodí prácu, pri ktorej si slušne zarobí len šoférovaním. Ako sa vyvinie jeho „kariéra“ pašeráka drog a k akým nemysliteľným činom ho nakoniec dovedie?

Aby som bol úprimný, teraz si uvedomujem, že predchádzajúci odstavec textu bol absolútne zbytočný. Ak rozmýšľate nad návštevou kina, ovplyvní vaše rozhodnutie zopár viet o deji, alebo legendárne meno Clinta Eastwooda? Už by bolo na čase, aby sme ho vyhlásili za večného kráľa Hollywoodu. Pán Herec s veľkým „H“ je aj vo veku 88 rokov jedným z najcharizmatickejších osobností na filmovom plátne. Okrem toho má unikátny štýl réžie, ktorým aj tentokrát dokazuje drsný realizmus.

Pašerák RECENZIA

Čo pred nami Clint Eastwood ukryl

Príbeh inšpirovaný článkom z magazínu New York Times, ktorý spracoval scenárista Sam Dolnick, je, samozrejme, zväčša realistický. Ako kriminálna dráma však niečim vyčnieva. Ťažko opísať, v čom presne spočíva Eastwoodov štýl réžie. Je to všeobecne realistický farebný tón? Len občasné používanie filmovej hudby? Niečo pravdy je na oboch z týchto možností, no podľa mňa je dar tohto herca/filmára omnoho jednoduchší a mocnejší: charizma.

Zvládnuť réžiu aj hlavnú úlohu súčasne je pre mnohých ambicióznych umelcov veľkou výzvou, ktorú nikdy neprekonajú. Pre Eastwooda je však výhodou. Sám dobre vie, čo robí, nielen na plátne, ale aj na režisérskej stoličke, čo mu dovoľuje umiestniť svoju postavu do centra takmer každej jednej scény. Keď sa jeho Earl Stone objavuje hoci aj v zlej situácii, vďaka charizme Eastwooda z neho nevyžarujú veľké obavy – na plátne je vždy pod kontrolou. Dosiahnuť niečoho takéhoto je veľmi obtiažne. V tomto prípade však ide o premárnenú snahu.

Pašerák RECENZIA
Zdroj: vox.com

Žáner v malíčku

Ako sledujem z reakcií ostatných divákov, mnoho ľudí z nedostatku napínavých momentov viní scenáristu. Aj keď je pravda, že aj Sam Dolnick má na svedomí zopár problémov s filmom, Clint Eastwood do Pašeráka dal až príliš veľa Clinta Eastwooda. Ja viem, také niečo znie nemožne. Pravda je však taká, že pokiaľ postava nebude občas vyzerať zraniteľne, jednoducho sa o ňu nebudete báť. Ak sa v dráme nebojíte o osud hlavnej postavy, stáva sa z nej nuda.

Nudným však film Pašerák rozhodne nie je – teda aspoň pre tých, ktorí k zábave nepotrebujú len zbesilú akciu. Milo ma prekvapilo, ako osobne bola riešená minulosť titulnej hlavnej postavy. Minulé akcie Earla Stonea síce neovplyvňujú jeho konanie až do takmer samotného konca, čo sa väčšinou považuje za veľkú scenáristickú chybu, no tento film je riešený inak. Mierny farebný tón nás od začiatku sprevádza dejom, ktorý nie je tak výbušný ako psychologický. Nutná transformácia postavy sa tak nedeje postupne, ale okamžite, prostredníctvom nedoceneného finále.

Pašerák RECENZIA
Zdroj: wallpapercave.com

Tvrdohlavo medzi čiarami

Film Pašerák sa ťažko opisuje bez spoilerov, pretože je jednoduchý. Možno až príliš jednoduchý. Keby bol knihou, dosť možno by sa zaradil medzi psychologickú literatúru, ktorá sa zameriava na človeka s výčitkami, premárnenými šancami, ambíciami a kalným svedomím. Vo filmovom spracovaní to pôsobí bizarne. Konzistentný režisér síce nepredbieha bez dodržania pravidiel, no samotné pravidlá, ktoré si sám nastavil, sú veľmi prízemné. Podobne pôsobí Pašerák ako celok, čo môže mnohých odradiť.

Pašerák RECENZIA
Zdroj: twitter.com

Ako by vám však povedal Earl Stone, toto by ste naozaj nemali vymeškať. Aj keď je film priamočiary a scenáristicky nudný, zachováva si kvalitu nepredvídateľnosti. Dôkazom môže byť aj to, že po vstupe do kina som čakal brutálnu krimi-drámu, no väčšinu času som sa smial na úprimné kvalitných dospelých vtipoch.

Napätie tu nie je vytvárané chaosom, ale jeho pravým opakom. Po stretnutí s charizmatickým mužom, ktorý je schopný dostať sa do kdejakých situácií, naozaj neviete, čo čakať. A to aj napriek prízemnému spracovaniu. Keď sa absurdita stretáva s hyper-realizmom a nenápadne sa ukrýva pod nálepkou žánru, ide o udalosť, ktorú nesmie nikto zmeškať.

Pašerák RECENZIA
Zdroj: vidodoo.com

Clint Eastwood ponúka z hereckej aj režisérskej kvalitu to, čo by sme od neho mohli čakať – kvalitu. Spolu so scenáristom však nevedomky podkopávajú žánrové očakávania od tohto filmu. Aj napriek skvelému obsadeniu, ktoré dopĺňajú Bradley Cooper či Michael Peña, sa Pašerákovi nedarí priškrtiť dych diváka. Vo svojom štýle je však unikátny. Hlavnou postavou skúma hlboké emocionálne stavy, aj keď bez nápadných zmien v charaktere, no prekvapuje aj svojou zábavnou formou. Zo všetkých dôvodov dostáva film Pašerák hodnotenie 7,5/10.