Vyplatilo sa dlhé čakanie na nový animák od Disney? | Ralph búra internet RECENZIA

Ako často v dnešnej dobe vidíme animovaný film, ktorý tento fakt nevyužíva ako žáner, ale len ako formu, ktorou podať príbeh? Nikde nie je prikázané, že animáky musia byť farebné a šialené. Faktom však je, že sú také často – no len málokedy si na to nájdu dôvod. Práve preto medzi tie najlepšie filmy patria tie, ktoré prišli s príbehom, ktorý kvapku tej šialenosti núka na striebornej lyžici. Do ktorej skupiny sa zaradila novinka štúdia Disney, pokračovanie filmu Ralph Rozbi-to?

ralph búra internet recenzia
Zdroj: wallpapersmug.com

Ralph búra internet RECENZIA

Po vyše šiestich rokoch sa na filmové plátna vracia titulný Ralph. Veľa sa toho neudialo, a práve to je jednou z hlavných tém tohto filmu. So svojou kamarátkou Vanellope majú rozdielne názory na každodenný život postavičiek arkádových hier, akými sú oni. Teraz prišiel čas, aby otestovali svoje priateľstvo a zistili, kam naozaj patria. Spoločne sa vydajú na internet, kde sa im otvárajú nové dvere, no zároveň zisťujú, aký je svet šialený…

Prečo podávam príbeh jednoduchého animáku takto abstraktne? Nuž, má to viacero dôvodov. Dej filmu Ralph búra internet je totižto navonok celkom plytký a jednoduchý – aj keď spĺňa všetky požiadavky pre klasickú hrdinskú cestu. Dvojica kamarátov sa vydá na internet, aby cez eBay kúpili náhradnú súčiastku do arkádovej hry, v ktorej býva Vanellope. Naozaj, to je všetko. Dozvieme sa to v prvých minútach filmu. Skutočne záživné časti sú však udalosti a ťažké rozhodnutia, s ktorými sa postavy stretnú. Nuž, práve tie vám špecificky nemôžem prezradiť bez toho, aby som vám neskazil zážitok.

Vytvára svoj vlastný svet

Ralph búra internet dokonalo nadväzuje na koncept z originálu, ktorý sme si v kinách pozreli v roku 2012, teda že herné postavičky sú „živé“ a objavovať sa v arkáde je pre nich prácou. Na internete je to podobné. Keď prehryzneme odporné množstvo product placementu (umiestňovania značky/produktu vo filme), môžeme si užiť situácie, ktoré sršia kreativitou. Tvorcovia sa s týmto nápadom skvelo pohrali.

Pre príbeh dôležitý eBay je tu zobrazený ako fyzické miesto, v ktorom avatary internetových používateľov kupujú produkty. Nástroj na vyhľadávanie je milý vševed, ktorý smúti zakaždým, keď mu niekto nepoďakuje za jeho prácu. Podobne sú tu ukázané aj vyskakovacie reklamy, ktoré vo svete Disney vyzerajú ako chlapík, ktorý okoloidúcich zastavuje a otravuje tabuľou s nápisom.

ralph búra internet recenzia
Zdroj: indiewire.com

Vitajte na internete

Internetové stránky sa nám vo filme predstavujú ako fyzické miesta, medzi ktorými sa používatelia presúvajú. Ralph a Venellope na všetko reagujú s úžasom a viackrát prehlásia, že „internet je super!“ Ako však sami vieme, nie vždy tomu tak je. Osobne som veľmi rád, že štúdio Disney sa rozhodlo neidealizovať rôzne weby, ale ukazuje aj ich negatívnu stránku. Ako s postavami sa tak vo filme stretneme s chamtivými algoritmami, priekupníkmi so zbožím, či dokonca sa dostaneme aj na dark web.

Všetky tieto príležitosti film využíva na to, aby „odhalil“ pravdu o internete. My, diváci, sa spolu s Ralphom a Venellope dozvieme, že sám o sebe nie je zlý – ide však o zlých ľudí, s ktorými sa na ňom môžeme stretnúť. Plytká honba za popularitou, srdiečkami na príspevkoch a odporné správanie ľudí na internete sú témy, ktorými štúdio trafilo do čierneho. Aj preto film búra hranice toho, čo sa dá vo filme pre deti aj dospelých dokázať.

ralph búra internet recenzia
Zdroj: slashfilm.com

Nie je všetko bezfarebné

Samozrejme, negativistický postoj ku chovaniu ľudí na internete nie je nasilnejšou správou príbehu, mňa však tento bod celkom dosť zaujal. Šíri túžbu stať sa lepším. To je obzvlášť dôležité pri animáku, ktorý je nepochybne mierený hlavne na deti. Rodičia sa tak nemusia báť, že by ich ratolesti boli negatívne ovplyvnené. Avšak, len pre deti tento film rozhodne nie je.

Najviac vás rozhodne pobavia referencie, ktoré Disney do snímky vložilo. Keďže má táto spoločnosť pod sebou množstvo intelektuálneho vlastníctva, vo filme Ralph búra internet sa stretneme s desiatkami, možno aj stovkami easter eggov. Priamo do príbehu sú pritom zapletení napríklad stormtrooperi zo Star Wars, zvučka klasického Batmana či prakticky všetky Disney princezné. Okrem toho každého obradostní mnoho referencií na súčasnú popkultúru v podobe memes, virálnych videí a ešte nenápadnejších skrytých vtipov. Tvorcovia týmto všetkým ukázali, že zachytiť prítomnosť mladých ľudí na internete zvládli na perfektnú.

ralph búra internet recenzia
Zdroj: awn.com

Hlbšia podstata

Znie to všetko krásne, no niekomu to môže pripadať ako príliš. Ak sa pozrieme na príbeh, jeho krásne posolstvo by sa dalo vyrozprávať aj omnoho jednoduchšie. Z animáku však vychádza pocit, že dej je nasilu natiahnutý, aby ostal čas na vyššie spomenuté referencie. Aj keď sú teda najvtipnejšími časťami filmu, nepôsobia, ako keby doňho patrili. Keď si odčítame rýchlo využité vtípky, ktoré pôsobia všeobecne len na okrasu, okrem základného posolstva nám skutočne nič nezostane. To však vôbec nevadí.

Ralph a Venellope možno pôsobia ako karikatúry, no ich postavy a osobnosti sa neustále rozvíjajú. Práve priateľstvo a konflikt, ktorí je pre pravých kamarátov skúškou, je hnacím motorom tohto filmu. Bez perfektného vykreslenia tejto dvojice by animák na plnej čiare zlyhal – s ním je však plný dospelých emócií, s ktorými sa stotožní každý divák.

ralph búra internet recenzia
Zdroj: space.ca

Myslím si, že nemá zmysel porovnávať film Ralph búra internet s originálom z roku 2012. Novinka od Disney stojí na vlastných nohách, pričom ponúka omnoho viac ako špičkovú animáciu. Má akčné scény, nezvyčajne, no zmysluplne rozčlenený príbeh a množstvo vtipných a unikátnych referencií na popkultúru. Najsilnejšou stránkou je silné posolstvo o priateľstve, vďaka ktorému sa dá prehliadnuť väčšina príbehových nedostatkov. Z týchto dôvodov dostáva film Ralph búra internet hodnotenie 8/10.