Očaril nás návrat do sveta kúziel? | Fantastické zvery: Grindelwaldove zločiny RECENZIA

Tento film existuje kvôli tomu, aby odpovedal na otázky, na ktoré by sa nikto nepýtal, pokiaľ by nám ich nepovedali. Ako nám dookola dalo vedieť marketingové oddelenie spoločnosti ‚Wizarding World‘, príbeh vychádza zo sérii legendárnych kníh o Harrym Potterovi. Ich dej bol značne ukončený a niekto by bol povedal, že znova-otváranie sveta čarov a kúziel je zbytočné. Popri tom je však tento príbeh zabalený v kabáte pokračovania filmu Fantastické zvery a ich výskyt. Grindelwadove zločiny sú však našou dnešnou témou a ja mám pre vás na konci prichystanú odpoveď na otázku, či sa vám túto snímku oplatí vidieť v kine.

Fantastické zvery: Grindelwaldove zločiny RECENZIA
Eddie Redmayne ako Newt Scamander, Zdroj: pursuenews.com

Do kín sa konečne dostala druhá kapitola série Fantastických zverov. Pri sledovaní prvého filmu nám bolo jasné, že príbeh bol vytvorený tak, aby nás do tohto nového obdobia sveta čarov a kúziel dostatočne zaviedla. Od druhej časti sme preto mali ešte väčšie očakávania, keďže sa to konečne malo „rozbehnúť.“ V novinke uvidíme nielen Albusa Dumbledorea (Jude Law), ale aj mocného Grindelwalda (Johnny Depp), ktorí sa pridávajú ku už tak skvelému obsadeniu zaujímavých postáv. Jedno poviem: som sklamaný. Avšak, je to moja chyba, a ja vám ihneď poviem, prečo.

Dalo by sa povedať, že film Fantastické zvery: Grindelwaldove zločiny dokázal, že z tejto série sa už vyparilo všetko čaro. Nevyvoláva pocit vášnivého príbehu. Miesto toho z neho vyžaruje korporačný prístup filmových štúdií ku sériám so známym menom. Rád by som vám niečo málo povedal o príbehu, ale aj napriek dĺžke 134 minút sa v ňom takmer nič nedeje. Odhaliť malý detail by znamenalo odkryť prakticky celý obraz. Skúsme sa na to teda pozrieť z iného uhla.

Jude Law ako Albus Dumbledore, Zdroj: ew.com

Veľký Grindelwald odložený na neskôr

Hlavným ťahačom tohto filmu bol pre mňa a určite aj pre ostatných samotný Grindelwald. Veľký čarodejník, ktorého zločiny sa stali titulom tohto príbehu. Obzvlášť sme sa tešili na herca Johnnyho Deppa, ktorý nesklamal. Depp znova ukazuje, že na pľaci je ako chameleón (Mlok, oprav ma, ak ku metafore používam zlé zviera). Vybielené vlasy mu dodávajú na bizarnosti, zvláštny outfit podporuje jeho osobu a výraz jeho tváre je najstrašidelnejšou vecou vo filme. Sklamalo ma jedine to, ako málo priestoru získal.

Postavy sa o Grindelwaldovi rozprávajú ako o nezastaviteľnej moci. Je schopný do sveta muklov priniesť hrôzu a smrť a pochopiteľne hlavným smerom príbehu je ho zastaviť. Aj keď nie až tak priamo. K tomu sa však dostanem neskôr. Sľuby však neboli stopercentne naplnené, keďže skutočnú moc tohto čarodejníka sme ešte neokúsili. Na to si budeme musieť počkať do tretej kapitol

Johnny Depp ako Grindelwald, Zdroj: pursuenews.com

O čom je a prečo vlastne vznikol

Aký je význam tohto filmu, ak sa v ňom prakticky nič nedialo? Jednoducho to opisuje slovo, ktoré pochopí každý fanúšik anime: „filler“. Grindelwaldove zločiny slúžia na to, aby nás pripravili na ešte väčšie dobrodružstvo ako to, ktoré nám bolo sľúbené pri tomto filme. Povedzme, že ide o nábeh. Samozrejme, že jeho skutočný význam je zarobiť čo najviac peňazí a zaručiť, aby sme sa do kina vrátili aj pre pokračovanie. To však vôbec neznamená, že nás nemohol baviť. Dosť teda konkrétnych pomenovaní a zbytočne komplikovaných argumentov – to predsa nakoniec nie je až tak dôležité. Aký však z filmu vyžaruje pocit?

Je magický! Aj keď obsahuje masívne chyby v scenári a napĺňajú ho prinajlepšom bizarné dialógy, pozerá sa na neho dobre. Je zábavný, má zopár zapamätateľných momentov a naozaj dobre poskladané scény. Akčné a dobrodružné zasadenie nás zavedie na rôzne ministerstvá mágie, ukážu sa nám nové fantastické bytosti a uvidíme v akcii mnoho, naozaj mnoho všemožných kúziel. Všetko vrcholí veľkolepým stretnutím množstva mocných mágov a prekvapivými odhaleniami, ktoré rozrušia nejedného fanúšika.

Zdroj: pursuenews.com

Zločiny, ktoré sa Grindelwald chystá vykonať

Hlavnou postavou je introvert s láskou pre zvieratá, Mlok Scamander (Eddie Redmayne), s ktorým sa vracajú aj známe tváre z predchádzajúceho filmu. Centrom príbehu o rodinných intrigách a tajomnej minulosti však prekvapivo nie je. Túto úlohu zaujal herec Ezra Miller, ktorého postava Krédusa je akýmsi bodom, ku ktorému smerujú všetky ostatné postavy. Bez toho, aby som vám prezradil chaotickú zápletku, vám nemôžem odhaliť dôvod. Pri konci sa však budete držať sedadla a híkať nad konečným odhalením.

Ako teda v zamotanom príbehu vystupuje titulný Grindelwald? Popravde, vôbec nie tak, ako som očakával. Vo filme pôsobí ako hrozivá prítomnosť na pozadí. Vieme, že sa ho máme obávať, a aj keď svoju moc ukáže len čiastočne, veľmi zásadne tým ovplyvňuje naše chápanie celej histórie sveta čarov a kúziel. Možno sa toho teda v nových Fantastických zveroch veľa nedeje. Tento film však po uvážení ani zďaleka nie je zbytočný. Dostatočne zabaví ako temné fantasy a popri tom nám vyvolá hlad na ďalšiu časť príbehu.

Ezra Miller ako Krédus, Zdroj: pursuenews.com

Magické spracovanie

Príbeh bol vždy najdôležitejším kúzlom série Harry Potter. A aj keď si to však mnohí nepriznajú, milujeme ich aj z iného dôvodu: dokonalé spracovanie. Na čo presne narážam, ak som už stihol zhodiť chaotický scenár? Samozrejme, sú to vizuálne efekty. Atmosférická kamera. No a bez výhrad aj úžasná hudba. Aj keď by som povedal, že príbehom nové Fantastické zvery značne zaostávajú, dokonalé spracovanie im vôbec nechýba.

Rýchlo postrihané scény sú tým, čo vytvára akciu. A aj keď to možno nebolo v pláne, aj bizarné a nezmyselné dialógy podporujú mysteriózny podtón Grindelwaldových zločinov. Hudba vytvára atmosféru a môžem vám zaručiť, že keď sa na plátne po dlhých rokoch objaví Rokfort a ikonická pieseň, po tele vám prebehnú zimomriavky. Možno mu chýba forma a inteligentnejšie napísaný príbeh – to ale prebíja mocný fakt, že sa naň naozaj dobre pozerá.

Zdroj: pursuenews.com

Nová kapitola 5-dielnej série Fantastické zvery prichádza s podtitulom Grindelwaldove zločiny. Čarodejník-záporák sa však objavuje len zriedka a pôsobí skôr ako temná prítomnosť. Popri ňom si užijeme už overené obsadenie skvelých hercov a ich príjemne divných postáv. Príbeh kolabuje vo forme a celkovo sa dá zhodnotiť, že vo filme sa nič nedeje. Nie je však zbytočný. Nechá nás prahnúť po pokračovaní, pričom vsádza na vtipné momenty a epické chvíle (napr. prítomnosť Albusa Dumbledorea). Prekvapia vás veľké zvraty a očaria nádherné efekty a skvelá práca s kamerou. Zo všetkých týchto dôvodov by film Fantastické zvery: Grindelwaldove zločiny nemal zmeškať žiadny fanúšik sveta čarov a kúziel. Z filmového hľadiska si zaslúži hodnotenie 6/10.