Naplnila hororová klasika v modernom šate naše očakávania? | Neviditeľný RECENZIA

Oliver Kohár
Oliver Kohár
Večný študent kinematografie... aj jej obskúrnych zákutí.

Neviditeľný RECENZIA – Dracula, Frankenstein, Múmia, Vlkodlak a Neviditeľný muž, to sú všetko klasické monštrá štúdia Universal. Hororové filmy 30. a 40. rokov, ktoré tvorili základ toho, ako sa na tento žáner dnes pozeráme.

Tieto ikonické postavy tu s nami boli dlhú dobu, či už v mytológii, literatúre, alebo najmä v kinematografii. Pre divákov po celom svete sú tak známe a atraktívne, že sa ich štúdia pravidelne rôznymi spôsobmi snažia modernizovať, vytvoriť z nich nový franchise. Zabúdajú však na to, čo je ich základnou esenciou – horor.

Neviditeľný recenzia

Neviditeľný RECENZIA

Posledné roky sme tu mali viacero pokusov o vzkriesenie týchto hororových klasík. Drakula: Zrod legendy s Lukom Evansom, Ja, Frankenstein s Aaronom Eckhartom alebo Múmiu s Tomom Cruisom. Dôvodom, prečo boli tieto filmy sklamaním, je absolútne nepochopenie predlohy. Štúdiá sa z nich snažia vytvoriť veľkolepé blockbustery s hviezdnym obsadením (mená hercov som nespomenul nadarmo), ktoré začnú nový franchise.

Po niekoľkých neúspechoch sa rozhodli ísť opačným smerom, čo sa značne oplatilo. Skromnejší rozpočet, menej známi herci a režisér, ktorý má za sebou síce iba dva, ale z toho jeden veľmi kvalitný, žánrový film. Týmto režisérom je Leigh Whannell. Po priemernom pokračovaní hororovej série Insidious a výbornom sci-fi trileri Upgrade sa pustil do rebootu tohoto klasického hororu.

Neviditeľný recenzia

Neviditeľný muž 21. storočia

Po niekoľkých rokoch psychického a fyzického týrania sa Cecília (Elisabeth Moss) rozhodne ujsť od jej psychopatického partnera. Keď sa jej podarí z jeho luxusnej vily konečne uniknúť, o pár dní na to sa dozvie, že spáchal samovraždu. Cecília, trpiaca posttraumatickým stresom, je pripravená viesť normálny život až o pár rokov neskôr. Stále cíti, že niečo nie je v poriadku. Začnú sa okolo nej diať veci, ktoré si nedokáže vysvetliť. Prichádza o rozum, alebo ju sleduje niekto, koho nemôže vidieť?

V prvom rade by som chcel vyzdvihnúť absolútne úžasný herecký výkon Elisabeth Moss ako ženy trpiacej posttraumatickým stresom. Aj keď vo filme nevidíme všetky dôsledky, ktoré ju do tohoto stavu dostali, je to veľmi efektívne. Jej psychický stav ustanoví napätie, keďže vieme, že hlavná hrozba filmu je jeho dôvodom. Moss výborne zachytila zúfalosť, v ktorej sa táto postava ocitla. Nikto jej neverí a keď sa k nej otočia chrbtom aj najlepší priatelia, ostáva na tento boj sama.

Neviditeľný recenzia
Zdroj: blogspot.com

Hra na mačku a myš sa začína

Režisér Leigh Whannell zvolil ten najlepší spôsob rozprávania, aký mohol. Neviditeľný je kombináciou hororu a psychologického trileru. Ukazuje, ako môže minulosť človeka prenasledovať a dohnať do šialenstva. Avšak v tomto prípade je táto minulosť nielen metaforická, ale doslovná. Film má takto viac vrstiev a samotný neviditeľný muž nie je len obyčajným strašiakom bez motivácie.

Koncept toho, že Vás prenasleduje niekto, kto je neviditeľný, využil Whannell naplno. Čo je desivejšie ako pocit, že Vás sleduje niekto, koho nemôžete vidieť? V hororových filmoch väčšinou platí, že najväčší strach máme z toho neznámeho. Čo definuje tento film perfektne. Napätie funguje aj v scénach, v ktorých o nič strhujúce nejde. Režisér totižto navodil pocit, že antagonista môže byť stále prítomný.

Neviditeľný recenzia

To je samozrejme aj zásluhou výbornej kamery. Stefan Duscio komponoval zábery tak, aby bolo okolo hlavnej postavy vždy veľa voľného priestoru. Takto nám dáva ako divákom možnosť stále sledovať okolie. Hľadať nápovedy, všímať si drobné detaily. Jednoducho chceme odhaliť prítomnosť neviditeľného muža a to je na tomto filme veľmi zábavné.

Za spomenutie stojí aj úplne fantastický soundtrack, ktorý zložil učeň Hansa Zimmera, Benjamin Wallfisch. V intímnych momentoch používa podmanivé klavírne a husľové motívy, zatiaľ čo v najnapínavejších častiach nás ohromí veľmi agresívnym, elektronickým impulzom. Čo výborne pasuje ku technologickej hrozbe.

Neviditeľný recenzia

Zhrnutie – Neviditeľný RECENZIA

Neviditeľný je ukážkou toho, ako by mal reboot hororovej klasiky vyzerať. Leigh Whannell zobral základný koncept neviditeľného zla a preniesol ho do súčasnej, modernej doby. Strašiakom už nie je šialený vedec, ktorý sa snaží ovládnuť svet, ale narcistický psychopat, ktorý stalkuje svoju ex.

Filmu taktiež pridáva na kvalite aj to, že nie je iba kolážou napätých situácií, ale zaoberá sa problematikou mentálnych chorôb. Ukazuje, aký vplyv môže mať na človeka roky týrania a ponižovania. Nie je to dokonalé, posledná polhodina je veľmi skratkovitá, plná momentov, ktoré nám s odstupom času nedávajú zmysel. No aj napriek tomu sa jedná o výborný horor/triler, ktorý strčí väčšinu súčasnej konkurencie do vrecka. 8/10.