Pod Vodou RECENZIA
Film Pod vodou (Underwater) zrežíroval celkom neznámy režisér William Eubank. Jeho predchádzajúci mysteriózny Signál pojednáva o stretnutí troch netušiacich priateľov s mimozemskou civilizáciou. Oba celovečerné filmy majú spoločnú jednu vec – zaujímavý nápad, ale zlé prevedenie.
Pod vodou malo mať ambíciu stať sa novým Votrelcom dnešnej doby. Bohužiaľ sa toto úsilie premenilo iba na príliš skopírovanú inšpiráciu hororovej klasiky a na snahu uspokojenia väčšinového mainstreamu v podobe zaužívanej šablóny, ktorá skoro všetko vsadila na istotu.
Vo vode nikto nepočuje váš krik
Nachádzame sa v najhlbšom bode Zeme – v Mariánskej priekope. Zoznamujeme sa s našou hlavnou postavou, podmorskou vedkyňou Norah (Kristen Stewart). Pri jej dennej hygienickej rutine dôjde na stanici Kepler ku katastrofe. Podmorské zemetrasenie spôsobí obrovské škody a tie ponorkové sektory, ktoré ešte nevybuchnú, padajú čoraz nižšie a nižšie na morské dno.
Úvod filmu je spravený naozaj umne. Na nič sa nečaká, rozpráva sa iba obrazom a s hlavnou postavou sa vieme rýchlo stotožniť kvôli tomu, že sa snaží iba o jedno – prežiť. Vyzradím vám ale tajomstvo, najlepšiu pasáž filmu máte už za sebou.
V úzkom priestore zničených podmorských základní sa stretnú rôzni členovia posádky, ako napríklad morálny kapitán (Vincent Cassel), otravne vtipný Paul (T.J. Miller), alebo psychicky labilná Emily (Jessica Henwick). Už tu dostávame povedomé archetypy postáv, ktoré majú zaužívané určité správanie pri riešení kritických situácií.
Problém je v tom, že nepoznáme, ako sa vlastne títo ľudia správajú normálne, keď sa nemusia ničoho báť. Prakticky ich vôbec nepoznáme. Nevieme im v tomto ohľade držať palce, alebo ich pochopiť, a kvôli tomu naša sympatia ku všetkým pomaly ale isto klesá. Postupne ako aj k celému filmu.
Nový vesmír pod našimi oceánmi
Celá posádka sa potrebuje dostať k záchrannému modulu, ktorý ich dopraví na hladinu. Iná cesta, ako pešo, však neexistuje. Klaustrofobická atmosféra interiérových priestorov, ako aj tesných skafandrov, je vo filme jedna z vecí, ktorá funguje dobre. Vonku čaká skupinku ale aj iné nepríjemné prekvapenie, než len temné zákutia oceánu.
Ich prítomnosť prebudila nebezpečné podmorské príšery, ktoré sa určite nechcú kamarátiť. V tomto bode Pod vodou dostáva náboj stáleho presúvania postáv z bodu A do bodu B. Treba tiež pochváliť aj pekne vytvorené interiérové lokácie, ktoré nápadne pripomínajú vesmírnu loď Nostromo z Votrelca. Dizajn morského sveta má tiež niečo do seba tým, že naväzuje pocit zmätenia a chaosu, čo dúfam tak autori aj zamýšľali.
Posádka sa postupne dostáva do čoraz väčších problémov a začiatočné plány sa menia iba na intuitívne spôsoby vlastného prežitia pred krvilačným monštrom.
Začína postupná vyvraždovačka, na akú sme v podobnom žánri zvyknutí, a prakticky do konca nás už nečaká žiadne špeciálne prekvapenie alebo zvrat. Keď to zmiešame ešte s tým, že nepoznáme pozadia postáv a sú nám takpovediac ukradnuté, náš zážitok z filmu začína upadať tak hlboko, ako sa Pod vodou len nachádza.
Technická stránka
Audiovizuálna stránka je zvládnutá perfektne. V takomto žánri si ani nechcem predstaviť, že by to dopadlo inak, keďže je tu dôležitý hlavne vzťah medzi ľuďmi a nebezpečnou prírodou. Bohužiaľ, okrem pekných spomaľovačiek a dunivého praskania plechu nám film Pod vodou neprinesie nič nové.
Jedná sa o námet, ktorý by v iných rukách mohol priniesť odlišný, lepší výsledok. Tu dostávame ale iba podpriemerný film, ktorý zabudneme do troch hodín od jeho pozretia. Votrelec fungoval tak dobre nie iba kvôli vesmírnej príšere, ale aj kvôli charakterom, s ktorými sme mohli aj súcítiť.
V tomto filme necítime ani to, že by sme sa chceli tešiť, ako kreatívne ďalší člen z posádky dokáže umrieť. Našťastie sa jedná iba o pomerne krátku stopáž (95 minút) a Pod vodou nám za tú dobu neodplaví z hlavy všetky úvahy o definícií dobrého filmu.
Herečka Kristen Stewart celkom slušne ťahá príbeh a jej polonahé pobehovanie medzi vybuchujúcimi priestormi aspoň nejaký ten efekt predsa len má. Vincet Cassel ako charizmatický kapitán je obstojný a T.J. Miller je otravný ako vždy. Znova aj tu ale nastáva stále opakujúca sa situácia, ako sa profesionálni vedci a výskumníci správajú k niečomu nepoznanému úplne hlúpo a neskúsene.
Na konci sa o kyslík báť nemusíte
Pod vodou má zaujímavý námet, aj keď je už okukaný z každej strany. Taktiež má aj vzrušujúci úvod do tohto hlbokého podmorského sveta. Ale to, čo nastane po tom, sa dá prirovnať iba k šedému priemeru.
Budete skôr zvedaví na to, ako sa autori popasujú s vizuálnym konceptom, než samotným konaním postáv a dejovou líniou. Filmu tiež ublížilo smerovanie pre mladšie obecenstvo, ktoré mala prilákať aj známa upírka Stewart. Prízvukuje to aj úplne nelogicky pridaná konečná medzititulková popová pesnička. Pre bližších záujemcov odporúčam pozrieť aj kvalitný rozbor od kanálu Filmento, s ktorým nadmieru súhlasím.
Dosť ma mrzí, ako tento film dopadol, pretože námet je to použiteľný. Nadšencom tajuplných záhad a neznámych príšer film Pod vodou možno niečo dá a ich aj niečím poteší. Teda pokiaľ ich nebudú zaujímať žiadne ľudské charaktery a dobrý príbeh. Pre ostatných je to iba obyčajná jednohubka, ktorá možno neurazí, ale ani vôbec neprekvapí. Dal by som filmu Pod vodou teda hodnotenie 5/10.