Superrýchly hrdina v špagetovom multiverze | Flash RECENZIA

Erik Košťany
Erik Košťany
Moje meno je Erik (alebo Erino), mám 28, momentálne bývam v Bratislave. Kino navštevujem niekoľkokrát do mesiaca a čo nestihnem tam, doháňam na obrazovkách doma. Vlastním niekoľko konzol, rád si prečítam dobrú knihu či komiks, ale nevyhýbam sa ani pohybu po vonku (či už na nohách alebo bicykli)

Flash RECENZIA – Superrýchly hrdina z DC dostáva po rokoch čakania konečne svoj sólový film. Ten zároveň slúži ako otvorenie multiverza pre tento svet. Dokázal fungovať ako oboje alebo na niektorej strane strácal tempo? Dostali sme aj od Warnerov dychberúcu komiksovku, akú sľubovali?

Recenzia na film Flash

Dej je tu pomerne priamočiary. Barry Allen (Ezra Miller) sa počas prekonávania tragických udalostí v živote dozvedá, že sa vie vďaka svojej rýchlosti vrátiť v čase. Aj napriek varovaniu Brucea Waynea (Ben Affleck) to využije, aby sa pokúsil zabrániť smrti svojej matky. To má na svedomí, že vytvorí úplne novú časovú líniu, kde sú nielen filmy obsadené inými hercami, ale hlavne – na Zemi nie sú metaľudia, čiže superhrdinovia. Ich hľadanie nás však značne pobaví.

Vďaka tomu sa mohol po rokoch (desiatkach) rokov do role Batmana vrátiť aj Michael Keaton. Pre mnohých fanúšikov hlavný ťahúň filmu, ale po jeho pozretí musím povedať, že určite oprávnene. Rolu stále zvláda špičkovo a keď vyslovuje svoje ikonické frázy, nabehnú vám zimomriavky (rovnako aj pri jeho batmobile a znelke). Nemenej príjemnou bola aj Sasha Calle ako Kara Zor-El, teda Supergirl. Bolo mi ľúto, že nedostala viac priestoru a rozhodne dúfam, že sme ju v DC svete nevideli naposledy.

The Flash nový trailer
Zdroj: usatoday.com

Správne multiverzum s cameo rolami

Na druhej strane je tu druhý variant Barryho. Rozumiem tomu, že práve cez neho mala byť vykreslená origin story“, ktorú sme v podobnom filme potrebovali a „pôvodný“ Barry mu mal slúžiť ako mentor. Mal dovtedy arogantné, maximálne nezodpovedné správanie bez štipky rešpektu a mali sme vidieť jeho postupnú cestu. Miestami to však bolo poriadne otravné.

Správne otvorenie multiverza však nesmie byť ani bez viacerých svetov a realít, ktoré pravého fanúšika úplne zahrejú pri srdci. Objavenie niektorých postáv (a verzií postáv) my v kine doslova zdvihlo tep v tom lepšom slova zmysle.

Flash
Zdroj: Continental Film

Balans medzi komickým a serióznym

Boli sme akosi zvyknutí, že DC má mať ten temnejší a serióznejší svet, Marvel je naopak ten vtipnejší a menej vážny. Flash si však akosi ide svojou vlastnou cestou, má prvky z oboch a prekvapivo to dokáže fungovať. Možno si aj niečo požičal z konkurenčného vesmíru, urobil to však vkusne a mohlo by sa zdať, že aj vylepšil – ak Flasha porovnám napríklad s druhým Doctorom Strangeom 2.

Samotná hlavná myšlienka je poriadne emotívna a dokáže zarezonovať. Okamžite ju však tvorcovia dokážu odľahčiť humorom, ktorý do scény však zapadne. Presne balansuje pred hranou toho, čo by už bolo trápne a vyhýba sa tomu, aby ju prekročil.

Potom sú tu akčné scény, ako napríklad jedna hneď v úvode filmu. Tá by sa jednoducho nemohla odohrať nikde inde ako v komikse, a tak dostávame pocit, že naozaj listujeme jeho stranami.

flash barry a barry
Zdroj: slashfilm.com

Špagety sa odvarili

Akcia celkovo dokázala zaujať a mala svoj náboj, ako by sa to od tohto hrdinu čakalo, akosi sa však časom začali jednotlivé scény opakovať. Samotná „speedforce“ sa mi napríklad páčila viac vyobrazená v seriáli, pri takto veľkej produkcii na nej mohli ešte popracovať. A to nehovorím o CGI v scénach, kde bol Barry v stave „medzi časmi“. Videl som lepšie efekty aj vo videohre na PS3.

Režisér Andy Muschietti si však dával pozor, aby stále dokázal zaujať pozornosť diváka. Tak dostávame jednu kreatívnu a napínavú udalosť za druhou a všetko spolu funguje ako dobre namazaný stroj. Vyučovanie o schopnostiach vedie k hľadaniu Batmana, čo zase smeruje k vysvetleniu alternatívnej časovej línie (na špagetách!) a tak ďalej. Jednoducho nedovolí vám odtrhnúť sa od plátna.

flash batman
Zdroj: movieweb.com

Bodka za tímom aj predošlou érou

Zároveň dokázal samostatný Flash veľmi šikovne prepojiť aj dve éry tohto filmového sveta. Vracia nám záporáka zo Snyderverse, tu chce opäť Zod (Michael Shannon) spôsobiť zánik Zeme, čím dáva tomuto „vedeniu“ dôstojnú rozlúčku. Rovnako v tomto príbehu dostávame aj posledné bodky od členov Justice League (aj keď vidíme, že niektorí budú nenahraditeľní) a objavujú sa v podobe ako sme ich poznali posledné roky. Prináša aj nového anti-hrdinu, ktorého síce trochu predpokladáte, ale aj tak vás v konečnej scéne dostane.

Flash bol tak akousi zmesou viacerých prvkov – ako tie špagety s omáčkou – ktorá nám ale v konečnom dôsledku značne chutí. Dokázal si ísť svojou vlastnou cestou a navolil tempo, ktorému divák stíha, ale zároveň nechce prestať pozerať. Poukazuje na tematiku straty, traumy a toho, ako nás tieto jazvy v živote formujú. Ukazuje aj to, že niektoré veci jednoducho zmeniť nejde, aj keď sa snažíme akokoľvek a venujeme veciam poriadnu dávku času.

Flash
Zdroj: latimes.com

Flash RECENZIA – Zhrnutie

Film Flash je plný príjemných pousmiatí a dobrých vtipov. A v neposlednej rade tu máme aj nejedno cameo, ktoré by sme naozaj nečakali, referencie na celé dekády komiksového sveta a aj popkultúrne odkazy – ten na Barbie príde fakt ako blesk. Akciou tiež nešetrí a aj v nej dokáže byť inovatívny. So svojimi chybičkami (a to hlavne krásy) si tak od nás odnáša hodnotenie 7,5/10.

P. S., perlička na záver: Návrat do budúcnosti mal skutočne byť pôvodne s Ericom Stoltzom.