Zmarený potenciál alebo najštýlovejšia komiksovka roka? | Spider-Man: Paralelné svety RECENZIA

Niekto by mohol tvrdiť, že dnešná kinematografia je „presaturovaná“ všetkým možným. Tento názor z časti zastávam, avšak nie z dôvodu, ktorý vám bude okamžite jasný. Povedzme to takto: pre fanúšikov komiksov je veľká kopa filmov (Marvel, DC). Pre fanúšikov animákov sú tu nádherne vytvorené príbehy štúdií Disney, Illumination atď. Pre menších z nás sú tu rozprávky, či už animované alebo hrané. Existuje však film, ktorý by nielen zasiahol, ale aj dokonalo ovládol všetky tieto kategórie? Dámy a páni, dnes tu máme skvelého záujemcu o titul dokonalého Spider-Mana. Poďme na to!

Spider-Man: Paralelné svety RECENZIA
Zdroj: hypemagazine.co.za

Spider-Man: Paralelné svety RECENZIA

Miles Morales je obyčajný chalan z Brooklynu, ktorý má hlavu plnú klasických teenagerských problémov. To, že do novej školy nezapadá, však onedlho nebude jeho najväčšou starosťou. Vo svete, kde existuje Spider-Man, by mu nikdy nenapadlo, že sa zapletie do siete udalostí, v ktorej bude musieť nájsť samého seba a zachrániť New York City. Toto je príbeh Milesa Moralesa, jediného Spider-Mana!

Samozrejme, spoilerom sa vyvarujem. Nikoho však neprekvapí, že v príbehu vystupujú viacerí Spider-Meni. Teda Spider-ľudia. Lepšie povedané, Spider-bytosti. Ako totižto napovedá podnázov „Paralelné svety,“ podstatou deja je otvorenie viacerých dimenzií, z ktorých má každá vlastného Spider-Mana.

Spider-Man: Paralelné svety
Zdroj: TS Itafilm

Dej tvoria postavy, alebo postavy tvoria dej?

Bez akýchkoľvek pochybností sú na filme najväčším ťahačom práve postavy. Unikátnu skupinku tvoria Miles Morales (Spider-Man), Peter Parker (Spider-Man), Peter B. Parker (Spider-Man), Gwen Stacy (Spider-Gwen), Peter Porker (Spider-Ham), Peni Parker (SP//dr) a môj obľúbenec, Spider-Noir. Toto sú však len naši Spider-People. Superhrdinovia by samozrejme nemali význam bez zloduchov a ich blízkych, ktorých pred nimi ochraňujú. Určite teda spoznáte napríklad aj Kingpina, tetu May, Prowlera atď.

S rozsiahlym obsadením ako z epizódy Game of Thrones sa spätne zamýšľam nad tým, akú fantastickú prácu odviedli scenáristi Phil Lord a Rodney Rothman. Príbeh ani na chvíľu nepôsobí chaoticky. Každá z postáv má príslušný moment, v ktorom zažiari. Z časti je to spôsobené tým, že skupinka je rozdelená na dve časti – hlavnú a vedľajšiu. Jedna trojica tvorí príbeh, zatiaľ čo druhá tvorí zväčša vtip a emócie. Nevylučujem však, že vo chvíľach to môže fungovať aj naopak.

Spider-Man: Paralelné svety
Zdroj: polygon.com

Pohyblivý komiks v kinosále

Fantastický príbeh by sme mali jemne rozobraný a pochválený. Jemu totižto nemám čo vytknúť. Je dostatočne jednoduchý na to, aby zaujal aj mladších divákov, ale zároveň uspokojivo dospelý, aby bavil každého z nás. Jeho atmosféra a dokonalé tempo však úzko súvisia s ďalšou veľkou stránkou filmu – s jeho vzhľadom.

Z marketingových grafík a traileru nám všetkým bolo okamžite jasné, že toto nebude len tak obyčajný animák. A čo viac, pôjde o úplne unikátnu komiksovku. Úprimne, uvedomujem si, že po tomto odstavci budem vyzerať ako fanboy. Nikto však nemôže poprieť pravdu. Film Spider-Man: Paralelné svety je jedným z mála unikátnych animákov, ktorým sa risk odbočiť od overenej cesty neskutočne vydaril. Zároveň je jednou z najlepších komiksoviek vôbec. Pre fanúšikov kreslených príbehov je sledovanie tejto snímky pôžitok.

Spider-Man: Paralelné svety RECENZIA
Zdroj: myvue.com

Čo a prečo nevyšlo

Nebudem však jednostranný a uznávam, že zopár vecí sa až tak nepodarilo. Nejdem kritizovať slovenský dabing, keďže v kinách je dostupná aj verzia s titulkami. Narážam však na niečo, čo mi vo filme chýbalo: emócie. Nechápte ma zle. Príbeh je plný momentov sebavedomia, smútku, potupy a hrdinstva. Akosi však nemali až tak veľký dopad.

Spider-Man: Paralelné svety RECENZIA
Zdroj: cbr.com

Z časti za to viním extrémne vtipne naladenú atmosféru, ktorú neprerazí ani tragický príbeh Wilsona Fiska. Avšak, génia netreba na to, aby sme zistili, že šlo o zámer. Viac „tvrdých“ emócií by znamenalo menej potenciálnych divákov. Pokiaľ film väčšinou odporúčam, smerujem toto odporúčanie len špecifickej skupine divákov. Paralelné svety však dokázali niečo, čo som ešte nevidel.

Ako som načal v prvom odstavci článku, ak chcete vyniknúť v presaturovanej kinematografii dneška, musíte spraviť veľa riskantných rozhodnutí a pri každom sa trafiť do čierneho. Tomuto Spider-Manovi sa to práve podarilo a preto si dovolím vám garantovať, že návštevu kina neoľutujete – či už ste fanúšik animákov, komiksov, rozprávok, superhrdinov, komédie či starých vecí v novom svetle.

Spider-Man: Paralelné svety RECENZIA
Zdroj: polygon.com

Spider-Man: Paralelné svety je zaručeným dobrodružstvom, ktoré nesklame. Scenár je zábavný, živý a spolu s nádhernou animáciou vytvárajú slastné tempo. Jednoducho povedané: radosť naň pozerať. To v momentoch uberá na emocionálnom dopade istých scén. Pokiaľ máte radi Spider-Mana, naozaj nie je čo riešiť. Tvorcovia skvelo skĺbili problémy dospievania s cestou za sebapoznaním a obalili ich do príbehu Milesa Moralesa – dosť možno najštýlovejšieho pavúčieho muža na filmovom plátne. Vďaka nespočetne veľa dôvodom si film Spider-Man: Paralelné svety zaslúži hodnotenie 9,5/10.