Očaril nás magický Jack Black svojim novým rodinným filmom? | Tajomstvo domu s hodinami RECENZIA

Viete si predstaviť, ako veľmi by sa mi zjednodušila práca, keby som sa na filmy vedel pozerať cez cudzie oči? V tomto prípade by mi to veľmi pomohlo. Takto môžem len predpokladať, či zmysel pre humor padne akurát vašim deťom. Budú sa báť, alebo nimi pri jumpscareoch ani nepohne? To, či ich príbeh zaujme alebo budú myslieť len na tikajúce hodiny, vám prezradím v tejto recenzii! Oplatí sa vám vziať vaše deti do kina na novinku Tajomstvo domu s hodinami?

jack black Tajomstvo domu s hodinami
Zdroj: screenrant.com

Tajomstvo domu s hodinami RECENZIA

Keď sa 10-ročný Lewis dozvie, že sa musí presťahovať k svojmu strýkovi, netuší aké magické dobrodružstvo ho čaká. Jeho novým domovom sa stane rozľahlé starodávne sídlo, v ktorom, ako čoskoro zistí, sa dejú veľmi čudné veci. Strýko a jeho susedka sú totiž čarodejníci a už dlho sa snažia rozlúštiť tajomstvo strašidelných hodín, tikajúcich v stenách domu. Podarí sa im s Lewisovou pomocou hodiny zastaviť a odvrátiť tak apokalypsu, ktorú kedysi dávno naplánoval jeden zlý čarodejník?

Pre začiatok by som sa pokúsil definovať tento film len zopár slovami: nekreatívne obyčajný rodinný film so štipkou zvláštnosti. Priznávam, to sedí. Snímka je natočená podľa rovnomennej knihy Johna Bellairsa z roku 1973. Pred filmom som, priznávam sa, o príbehu nikdy nepočul. Vraj je však veľmi prešpekulovaný a okrem čarodejníctva skúma napríklad aj zármutok dieťaťa či myšlienku apokalypsy. Filmová verzia je presaturovaná farebná naháňačka, v ktorej sa najviac pozornosti venuje hlúpym vtipom. Nie však vždy.

Tajomstvo domu s hodinami RECENZIA
Zdroj: thestranger.com

Sklamanie s prekvapením

Niečo je však aj napriek všetkým symptómom hovoriacich o nekreatívnej adaptácii inak. Rodinné filmy sú zväčša komplikované médium. Ich úlohou je totižto v prvom rade zabaviť deti, no obstojne prehovoriť aj ku dospelým divákom. V tomto ohľade je Tajomstvo domu s hodinami tak nasilu vyvážené, že sa až rozpadá. Isté scény sú venované vtipom o prdoch. Niektoré sú však až prekvapivo desivé a bez vtipu. Napríklad keď zlá čarodejnica odhalí, že predstierala, že je mŕtvou matkou hlavnej postavy, aby ho zmanipulovala pre svoj prospech.

Tento extrémny kontrast, kedy sa hlúpe vtípky striedajú s naozaj mrazivými scénami, spôsobil jednu vec: polovicu času sa za hlavu chytali dospelí, polovicu času sa báli deti. Ako to teda lepšie opísať? 10-ročným divákom film za mojich predpokladov príde ako celkom vážny a občas aj desivý film, ktorý má momenty na odľahčenie. Žeby sa to dalo považovať za úspech, to je úplne iná otázka.

Tajomstvo domu s hodinami RECENZIA
Zdroj: ew.com

Celkom zrelá forma s pokusom o katarziu

Doteraz sme sa bavili o tom, ako film pôsobí, aký pocit z neho vychádza. Čo na to však vraví skúsený scenárista Eric Kripke? Ten si knižku, ako to väčšinou robievajú, zopárkrát prečítal a poznačil si body, ktoré chce vo filme dosiahnuť. Musí teda hlavnú postavu dostať do desivého domu, zoznámiť nás s ďalšími dvoma hlavnými postavami, ukázať nám vizuálne pekné CGI kúzla, vhodiť klasickú školskú zápletku o introvertovanom dievčati a šikane a všetko zauzliť veľkolepým finále. Papier, na ktorom mal tieto body spísané, žiaľ asi omylom oblial kávou a tak sa mu vízia jemne pokrivila.

Nie je nič zlé na tom natočiť klasický, ničím výnimočný rodinný film so zameraním na deti. Nemôžete však sľubovať veľkolepú mágiu, ak vo finále uvidíme dokopy možno len 3 nudné kúzla. Film sa spolieha na klasické vizuálne vtipy a ničím výnimočný príbeh. Všetko má skončiť tým, že mladý Lewis sa naučil čarovať, no po záchrane sveta to využije akurát tak na to, aby sa predviedol na hodine telesnej výchovy a išiel ďalej introvertiť so svojou novou kamarátkou. Nesie však peknú správu. Aj to divné decko, ktoré každý obíde, totižto možno skrýva omnoho viac ako si všetci myslia.

Tajomstvo domu s hodinami RECENZIA
Zdroj: bloody-disgusting.com

Herci a ich čaro

Jednoznačným najsilnejším článkom filmu (v mojich očiach) bol, samozrejme, Jack Black. Jeho postava divného a nepredvídateľného strýka-mentora zväčša úprimne pobavila. Jeho najlepšiu kamarátku, susedku Florence, si zahrala Cate Blanchett. S dvoma Oscarmi si až tak nie som istý, či jej dobre sadla rola postavy, ktorej jediné ustanovujúce vlastnosti sú mŕtvy manžel a dieťa. Blanchett a Black, teda ich postavy, však na plátne mali skvelú chémiu a boli tým, čo príbeh držalo pokope.

Tajomstvo domu s hodinami RECENZIA
Zdroj: nhpr.org

Titul najhlavnejšej hlavnej postavy však dostal 12-ročný Owen Vaccaro, ktorý má pred sebou ešte skvelú kariéru. Ten perfektne dopĺňal hlavné prvky dvoch dospelých postáv, avšak s tým film nemal veľa spoločného, za to by sme skôr mali ďakovať spisovateľovi. A v tomto to je. Zo všetkých vecí, ktoré scenár mohol pokaziť a aj zruinoval, našťastie nezabudol na srdce. Vzťahy medzi troma hlavnými postavami sú to, čo film drží pokope a určite sú to, čo ma na ňom najviac bavilo – či už vďaka občasnej komplexnosti alebo úprimnému humoru v dialógoch.

Tajomstvo domu s hodinami RECENZIA
Zdroj: thegate.ca

Tajomstvo domu s hodinami je zväčša nekreatívny, vcelku obyčajný rodinný film. Kontrastne ale mieša stupídne gýčové vtípky s mrazivými scénami. Chabo zrealizovaný scenár len horko-ťažko dosahuje zaslúženého konca, no po celý čas nás našťastie sprevádzajú tri skvelé postavy, ktorých hereckí predstavitelia mali srdce na správnom mieste. Nehľadajte v ňom nič špeciálne, ani veľké čaro. Vašim deťom sa však pravdepodobne bude páčiť, keďže pre nich pôjde ako o zábavnú komédiu, tak aj o vážnu drámu. Z tohto dôvodu sa uráčim dať filmu Tajomstvo domu s hodinami hodnotenie 5/10.