Pretekár z detskej izby | Gran Turismo RECENZIA

David Zahradníček
David Zahradníček
Volám sa David, mám 23 rokov a aktuálne študujem žurnalistiku v Bratislave. Obľubujem šport a kultúru v akejkoľvek podobe.

Film Gran Turismo RECENZIA – Sotva doznel Bowserov spev z vedľajšej kinosály a už sa nám na plátnach objavuje ďalší film z videoherného prostredia. Tentokrát vymeníme motokáry za GTčka, Nintendo za PlayStation a fúzatého talianskeho (bývalého) inštalatéra za urasteného britského hráča, ktorému sa splní detský sen. Nejedná sa však o bežnú hernú adaptáciu. Pozrieme sa na neuveriteľný, adrenalínom nabitý príbeh, na ktorého počiatku bol práve tento pretekársky simulátor. Vitajte v Gran Turisme.

Gran Turismo trailer
Zdroj: impawards.com

Film Gran Turismo RECENZIA

Režisér Neill Blomkamp (District 9) a scenáristi Jason Hall a Zach Baylin nemali pri hľadaní námetu príliš náročnú prácu. Skutočné udalosti ich napísali za nich, stačilo sa o ne už iba oprieť. Všetko začalo v malej detskej izbe, ktorej steny zdobili plagát Ayrtona Sennu či polička s biografiou Jamesa Hunta. Nechýbal v nej ani Jann Mardenborough (Archie Madekwe), simracingový nadšenec, ktorý sa od útleho veku chcel priblížiť svojim pretekárskym idolom. Otec (Djimon Hounsou) jeho záľube nerozumel, nepodporoval ho a radšej by bol, ak by z neho vyrástol futbalista alebo robotník. No človek mieni a Danny Moore (Orlando Bloom) mení.

Šéf marketingu európskej odnože Nissanu priletel do Tokia s miliónovým nápadom. Predstavuje projekt GT Academy, v ktorom sa o možnosť pretekať v reálnom vozidle „pobijú“ najrýchlejší hráči v Gran Turisme. Hŕstka vyvolených následne podstúpi náročný tréning vedený bývalým pretekárom Jackom Salterom (David Harbour) a z nej vyklíči prvý virtuálno-reálny jazdecký šampión. Vedeniu sa návrh pozdával, a tak sa závratnou rýchlosťou dali veci do pohybu.

gran turismo
Zdroj: cine-max.sk

Dráma, dráma, dráma

S odretými ušami sa do úzkej spoločnosti jazdcov prebojuje aj náš hlavný hrdina. Jann si v GT Academy zvyká na ovládanie reálneho Nissanu GT-R, Salter ho pri výcviku vôbec nešetrí. Už tu medzi nimi vzniká silné inžiniersko-pretekárske puto. Priebojnému Britovi sa aj napriek všetkým pochybnostiam podarí kemp ovládnuť, opäť o vlások pred svojimi konkurentmi. Tu začína film naberať rýchly spád. Jann podpisuje dohodu s Nissanom a začína sa pretekový kolotoč. Cestujeme naprieč celou Európou, jeden dramatický súboj sa strieda s druhým. Nabité tempo vrcholí Jannovou hrozivou nehodou na okruhu Nordschleife, ktorá ho poznačí po fyzickej, aj po psychickej stránke.

Návrat za volant vyzerá byť v nedohľadne. V Jannovi fatálna havária zanechala hlboké šrámy. Jack Salter ako jeden z mála vie presne, čo mladý, nádejný pretekár prežíva. Poskytuje mu oporu a aj návod, ako opäť pritlačiť plynový pedál až k podlahe. Po znovu objavenej vášni mu Jack oznamuje, akým štýlom sa vráti do sveta motoršportu. Na Janna a jeho kolegov z GT Academy čaká najvytrvalostnejšia skúška, dvadsaťštyrihodinové preteky v Le Mans. Motoršport na francúzskom asfalte napísal nespočetne veľa krásnych a dramatických momentov a výkon simracingovej posádky sa medzi ne istotne radí. Ako to celé presne dopadlo neprezradíme, no asi tušíte, že to nebol prepadák.

gran turismo

Technická stránka prevyšuje tú scenáristickú

Nebolo by najlepšie, keby adrenalínom nasiaknutý film nepreniesol túto emóciu na diváka, všakže? Pri Gran Turisme sa toho ale nemusíte obávať. Pretekové scény sú dynamické a svižné. Tvorcovia skĺbili známe animácie a grafiku zo simulátora so zábermi z reálnych pretekov. Pridali k tomu ešte zábery z dronov a z pretekárskej kabíny a pestrý vizuál bol na svete. S ním idú v tesnej blízkosti zvukové efekty. Burácajúce motory sa ozývajú celou kinosálou a dodávajú snímke pocit reálnosti.

Reálnosť a kvalita však išli bokom pri scenári. Pochopiteľne boli skutočné udalosti upravené do záživného príbehu, no obrovským problémom boli dialógy. Prvá polhodina bola zahltená a nezáživná najmä prvoplánovými replikami. Máte chuť film pretočiť do akčnejších momentov, lebo spôsob, akým sú postavy vykreslené, je otrepaný, odfláknutý a skrátka nudný. Je to veľká škoda, keďže chcete hlavných aktérov lepšie spoznať, no scenár ich priam dusí a potenciál zostal nevyužitý.

gran turismo
Zdroj: cine-max.sk

Nevýrazný Archie, vyfučaný Bloom, no nadupaný Harbour

Herca Archieho Madekwa ste možno spoznali z filmu Slnovrat. V Gran Turisme mala jeho postava kostrbatý začiatok, no každými pretekmi ste Janna podporovali viac a viac. Podobne ako v motoršporte podával Archie niekedy lepšie, niekedy horšie výkony, no s daným scenárom sa popasoval najlepšie ako mohol. Orlando Bloom pôsobil na plátne stratene a bezducho. Vždy presnému Legolasovi zo ságy Pán Prsteňov chýbala vo filme akási charizma. Jeho prehovory boli príliš strojené, miestami pôsobil akoby len odrecitoval danú pasáž. V Gran Turisme sa postupne utiahol do úzadia a hral len druhé husle.

Kto absolútne nesklamal, bol David Harbour. Inžinier, mechanik a bývalý pretekár v jednej osobe si suverénne vzal všetku pozornosť pre seba. Oldschoolový chlapík, ktorý stále počúva hudbu cez Walkman či MP3ku, je esenciou Gran Turisma. Dokonale vykreslil Jackovu zúfalosť, hnev ale aj pocit šťastia, úspechu a splneného sna. Jeho vzťah s Jannom je popri pretekárskej akcii stredobodom filmu, zmysluplne dopĺňa dej a posúva príbeh tým správnym smerom.

gran turismo
Zdroj: cine-max.sk

Film Gran Turismo RECENZIA – Zhrnutie

Príbeh simracingového hráča, ktorý presedlal z detskej izby do pretekárskeho auta, ohúril celý motoršportový svet. Jann vydláždil cestu mnohým pretekárom, ktorí sa po jeho vzore, taktiež, usedlali za volantom reálneho automobilu. Gran Turismo je aj z tohto aspektu viacej biografickým filmom než hernou adaptáciou. Pretekársky simulátor je vo filme nie príliš okato zakomponovaný, v polovici snímky aj zabudnete, že sa to celé začalo vďaka nemu. Treba pochváliť technické spracovanie filmu, najmä vizuál a zvukovú kulisu. Bystrým fanúšikom motoršportu neunikne ani to, že väčšina filmu je natočená v neďalekom Hungaroringu, niektoré zábery pochádzajú aj z nášho Slovakia Ringu.

Čo si ale ľahko každý všimne je absencia kvalitných dialógov, ktorých neprítomnosť cítiť najmä na začiatku filmu. Postupne sa to ale zlepší a nasledujúca akcia stojí za to „utrpenie“. Gran Turismo udržiava pri živote svojim hereckým výkonom David Harbour. Vedľajšia postava bývalého pretekára Jacka Saltera miestami prevýši výkon ten hlavnej. Celkovo film nepôsobí vôbec zle, avšak v konkurencii klasík ako Rivali či Ford vs. Ferrari, zaostáva. Zhrnuté, podčiarknuté. Gran Turismo si od nás odnáša 6/10.