Karty sú rozdané | John Wick 4 RECENZIA

John Wick 4 RECENZIA – Pri tejto akčnej sérii som bol od jej samého začiatku, všetky filmy som teda videl poctivo v kine. Jednotka ukázala vybrúsenú akciu v unikátnom svete zabijakov. Dvojka rozšírila príbeh celého sveta a priniesla do série ešte väčší vkus, či už vizuálny alebo výpravný. Trojka bola najzábavnejšia, najakčnejšia a najkrvavejšia. A čo teda štvorka? Tá všetko spomínané skombinovala a posunula to o dve úrovne vyššie, v dôsledku čoho vzniklo majstrovské dielo akčného žánru o akom sme doteraz netušili, že môže vôbec existovať. Napriek tomu, že som v tomto momente týmto prehlásením pravdepodobne vaše očakávania od filmu značne navýšil, aj tak budete prekvapení. A aj tak sa pri závere budete usmievať. Dámy a páni, vyšiel štvrtý John Wick.

Keanu Reeves
Zdroj: forumfilm.sk

John Wick 4 RECENZIA

John Wick je pripravený. Jeho návrat do formy už v prvých momentoch filmu hlási Bowery King (Fishburne), zatiaľ čo John (Reeves) nedočkavo buši do dreveného brvna. Tentokrát sa ale film, na rozdiel od prvých troch, začína úplne opačne. John neuteká a nebráni sa, naopak preberá iniciatívu a pokúsi sa v tomto, nám už dobre známom svete zabijakov, spraviť prvý krok k lepšiemu. To mu ale fatálne nevyjde a okrem toho, že opäť ohrozí seba, sa budú musieť na zdrvujúce následky pripraviť aj jeho najbližší priatelia.

Šokujúcu demonštráciu toho, čo tieto následky znamenajú, uvidíte taktiež ešte v úvodných minútach filmu. Celá snímka totiž prináša na postavu Johna Wicka úplne nový pohľad. Zatiaľ čo doteraz pôsobil ako obeť veľmi tragického sledu udalostí, v štvorke sa tými obeťami začínajú stávať jeho najbližší priatelia. A to prevažne kvôli nemu. A s tým už ani John nie je úplne v poriadku. Viac už prezradiť nemôžem a ani nechcem.

<yoastmark class=
Zdroj: forumfilm.sk

Dej tentokrát stojí bok po boku s akciou

Celkovo však môžem skonštatovať, že štvrtý John Wick priniesol až nečakane veľké množstvo rôznych dejových momentov, ktoré nielenže fungujú či dopĺňajú akciu, oni tie akčné momenty zmysluplnými dôvodmi vytvárajú. Mix stavebných prvkov príbehu a akčných súbojov je v dokonalom balanse. Tým chcem povedať, že tie tri hodiny, ktoré tento film ponúka, sú zaslúžené.

Skutočne, tento film akciu oproti trojke miestami až krotí. Z filmu budete mať úplne iný – nový zážitok. Samozrejme, niekto môže namietať, že sa tešil na viac krvi – a chápem ho, ale to by som tu potom nemohol hovoriť o evolúcii žánru. Štvrtá kapitola Johna Wicka svojou unikátnou atmosférou, kamerou, color-gradingom či obsadením profesionálnych majstrov bojového umenia vytvára nikdy-predtým-nevidenú akčnú zábavu, ktorá sa nemusí spoliehať výhradne a len výhradne na súboje. V tomto pokračovaní má každý súboj svoju vlastnú unikátnu motiváciu.

<yoastmark class=
Zdroj: forumfilm.sk

Audiovizuálny skvost blížiaci sa k dokonalosti

Aj tak mám však potrebu to spomenúť. Áno, bojuje sa tu, a bojuje sa tu veľa a bojuje sa tu spôsobmi, aké ste ešte predtým nevideli. A bojuje sa v Osake, bojuje sa v Berlíne, bojuje sa v Paríži. Nejaké výstrely sa objavia aj v Casablance či v New Yorku. A len k tej Osake, tam sa bojuje fakt dlho. Pritom to vôbec nie je vyčerpávajúce. Na konci tej sekvencie by som kľudne privítal ešte viac. A ešte jedna vec, ak by ste sa báli, že ste už skutočne všetko videli… nevideli. Boj z horného pohľadu ste určite ešte nevideli. A máte sa na čo tešiť.

Teraz už vieme, že zabijaci majú aj vlastné rádio a preto sa môžete okrem originálnej hudby tešiť aj na výborné hudobné klasiky ako napríklad „Paint it Black“. Len si predstavte, ako sa bojuje za prítomnosti takéhoto hitu. Ja vám to poviem – výborne. Okrem toho film využíva aj soundtrack z predošlých dielov a ponúka miestami menší nostalgický zážitok najmä pre tých, čo sú tejto sérii verní od samého začiatku.

<yoastmark class=
Zdroj: forumfilm.sk

Premyslené a zábavné postavy

Teraz však prejdime k tej najviac unikátnej časti celého filmu. Okrem zaužívaných postáv ako Bowery King či Winston (McShane), ktorí v tomto pokračovaní dostali dosť výraznejšie úlohy, sa v tomto filme objaví aj niekoľko nováčikov. Celé to lepí ústredný záporák Marquis (Skarsgård), ktorý sa hrá na poriadne mocného truľa a žiaľ pre všetkých zúčastnených, on tou mocou skutočne disponuje. Jeho motívy sú jasné a v momente čo ho zazriete, ho aj znenávidíte.

Do diania však zo sebou zatiahne aj Caina (Yen), ktorý si rovnako ako John, užíval svoj dôchodok. Ten sa mu podarilo získal vďaka slepote, ktorá jeho súboje vo filme značne skomplikuje, no len tým najlepším možných spôsobom. Pripravte sa na originálne momenty, ktoré tento hendikep a tohto majstra bojov využijú na maximum. Potom je tu ešte Stopár alebo Nikto (Anderson), ktorý by chcel Johna zabiť iba za určitých špecifických okolností.

<yoastmark class=
Zdroj: forumfilm.sk

Komplikovaný trojuholník vzťahov

A práve tieto okolnosti sa môžu zmeniť zo sekundy na sekundu, čo ma privádza k veľmi dôležitej pointe. Vzťahy medzi zabijakmi v tomto filmu sú natoľko komplikované, že je až nemožné rozlúsknuť najlepšiu možnú variantu pre všetkých zúčastnených, čo filmu pridáva doteraz nevidenú hĺbku. Pretože na rozdiel od rôznych klišé spojenými s dvojitými agentami sú tieto vzťahy úprimné a zaujímavé. Niečo podobné sme mali možnosť vidieť ešte v prvom filme s postavou Markusa, ktorú si vtedy zahral Willem Dafoe. Teraz je však tento koncept zďaleka viac prepracovaný.

Postáv je tu samozrejme ešte viac, zámerne nechcem o každej hovoriť, pretože práve tá možnosť pochopiť ich unikátne motivácie, ktorými si zaslúžili miesto na plátne, je súčasťou zábavy. Žiadna z postáv v tomto filme nepôsobí lacno, niekedy je až škoda, že sa niektoré z nich neobjavia aj neskôr. O to zaujímavejšie je, že vďaka ďalším unikátnym postavám aj zabudnete, že tam tie predošlé boli. To je znak toho, že sa vás toto tretie pokračovanie tými tromi hodinami nepokúša unudiť, ale naopak, ponúknuť vám zakaždým niečo nové a možno ešte lepšie.

Keanu Reeves
Zdroj: forumfilm.sk

John Wick 4 RECENZIA – Zhrnutie

Tento film, rovnako ako predošlé tri, ponúka od začiatku do konca množstvo nových unikátnych nápadov, ktoré definujú pojem filmovej zábavy. Vo štvrtom Johnovi Wickovi sa však režisérovi Chadovi Stahelskemu podarilo všetko upratať do krásneho, emóciami búšiaceho celku, ktorý ma nikdy nenudil. Toto je ten John Wick film vo svojej absolútne vrcholnej forme, ktorý jasne ukazuje filmovej akadémii, že by tu pre neho a jemu podobné projekty mala existovať vlastná kategória. Štvrtý John Wick je absolútne majstrovské dielo, ktoré ohýba jeho vlastný žáner tými najkreatívnejšími spôsobmi. A to všetko za prítomnosti skvelého rozuzlenia, po ktorom som si musel ísť svoju sánku zbierať o tri rady nižšie. Ak to ešte nie je jasné, štvrtá kapitola John Wicka si od nás odnáša hodnotenie DESAŤ Z DESIATICH.