Najlepší temný rytier od čias Temného rytiera | Batman RECENZIA

Batman RECENZIA – Dosť bolo predsudkov ohľadom Roberta Pattinsona, ktorý už dávno nie je upírom z Twilight ságy. Stačilo komentárov, že ďalšiu verziu netopierieho muža už vidieť nepotrebujeme. Na scénu dorazila nová vízia režiséra Matta Reevesa, ktorý nám v minulosti priniesol skvelé projekty ako Cloverfield: Monštrum, Úsvit planéty opíc alebo Vojna o planétu opíc. Každou novou informáciou ohľadom obsadenia, výrobného tímu či žánrového zasadenia vyzeral Batman lepšie a lepšie. Kúsky skladačky do seba perfektne zapadali ako puzzle, čím boli očakávania nastavené nesmierne vysoko. Odpoveďou je výsledný produkt, ktorý je všetkým, čím mal byť. Možno ešte niečím viac. Jedným z najlepších superhrdinských filmov vôbec.

To aj napriek tomu, že Batman zďaleka nie je klasickým superhrdinským filmom. Len márne by ste hľadali postavy s nadľudskými schopnosťami či vizuálny, digitálny bordel. Batman sa drží pri zemi, ešte viac ako milovaná trilógia Temný rytier od Christophera Nolana. Odpoveďou je žáner, ktorý spája detektívny triler s temným noirovým zasadením. Hlavnou postavou je mesto Gotham, skorumpované politikmi a políciou, no napriek tomu najživšie zo všetkých adaptácií maskovaného samozvanca. Robert Pattinson nie je náš klasický Batman. V prvom rade je to detektív, zjazvený nočný tvor – ako zvonku, tak zvnútra – ktorý sám seba nazýva Pomstou. Od známeho filantropa a sukničkára má ešte ďaleko, hľadá sám seba. Bruce Wayne je v úzadí, takmer neexistuje…

Batman RECENZIA
Batman RECENZIA; Zdroj: Zdroj: DC / Warner Bros.

Batman RECENZIA

Vnútorný monológ na začiatku filmu prezrádza, že Batman úraduje v Gothame dva roky. Vychádza po nociach, kedy sa mestské legendy o netopierom samozvancovi stávajú brutálnou realitou. Bat-Signál nie je len volaním o pomoc, ale zdvihnutým prstom pre všetkých kriminálnikov. Keď sa na oblohe objaví symbol netopiera, so zatajeným dychom sledujú tmavé kúty uličiek. Pomsta na nich môže čakať kdekoľvek. Takto expresívne, priam hmatateľne nebol Batman doposiaľ nikdy vykreslený. Viac ako hrdinom je symbolom strachu. Často ho nevidieť, len počuť jeho príchod s dupotom kovových bagandží. Tí zúfalci, ktorí ho nedajbože uvidia, končia so zlomenými kosťami. Batman je najbrutálnejší, neberie si servítok pred ústa. Aj napriek tomu nemá Bruce Wayne odpoveď na všetko, stále je nováčikom.

Príbeh začína počas halloweenskej noci, je výrazne inšpirovaný komiksovými zväzkami Dlhý Halloween a Rok dva. Záhadný sériový vrah pod prezývkou Riddler (Paul Dano) zabíja miestneho starostu a zanecháva odkaz priamo pre Batmana. Prípad vyšetruje James Gordon (Jeffrey Wright), ktorý s netopierím mužom úzko spolupracuje. Vrah po sebe zanecháva mysteriózne šifry, ktoré odkazujú na skorumpovaných politikov, policajtov a sudcov mesta Gotham. Všetkých spája s mafiánskym podsvetím, ktorému velí boss Carmine Falcone (John Turturro). Penguin (Colin Farrell) zatiaľ nie je najväčšou rybou mafie, no vlastní nočný klub, v ktorom nie náhodou robí Selina Kyle (Zoë Kravitz), známa ako Catwoman. Všetko v prípade má svoje súvislosti, dokonca aj s minulosťou Bruca Waynea.

Zoë Kravitz ako Catwoman
Zdroj: Zdroj: DC / Warner Bros.

Trojhodinová audiovizuálna jazda

Azda jedinou výhradou, ktorá film delí od bezchybného hodnotenia, je takmer trojhodinové trvanie. Režisér Matt Reeves si dáva načas, scény sú dlhé – nie bezdôvodne – necháva im priestor dýchať. Dejových línií je však priveľa, niekde za polovicou sa úplne zabúda na Riddlera a priestor dostáva Catwoman. Koniec koncov, všetky dejové linky sú šikovne prepletené, takže Batman má svoje dôvody byť 176-minútovým kolosom. V určitých momentoch sa v súvislostiach dá stratiť, takže opakovaná návšteva kinosály je viac ako vítaná. Azda najmenej scén dostáva Bruce Wayne, ktorý je 80 % času Batmanom. So zločinom bojuje v noci, takže sa veľká väčšina filmu odohráva potme. Čo mi nahráva na premostenie k tomu, ako nádherne je film spracovaný po vizuálnej stránke.

Kameraman Greig Fraser je aktuálnou jednotkou v obore, čo nám dokázal už v minuloročnom sci-fi Duna. Ladne sa orientuje v tme, súboje sú prehľadné a jeho hra so svetlom je unikátna. Nebojí sa využívať veľké detaily a keď už sa rozhodne pre zábery z veľkého celku, tak pripomínajú niekdajšie gotické umenie. V jedinečných záberoch vešia kameru za rozbehnutý Batmobile či Batmana letiaceho ulicami Gothamu. Atmosféru dopĺňa hudobný skladateľ Michael Giacchino, ktorý pre Batmana prináša novú, veľkolepú tému. Soundtrack z filmu vám v hlave bude hrať ešte hodiny po tom, čo opustíte kreslo kina. Po audiovizuálnej stránke sa jedná o absolútny majsterštich, ktorý si najlepšie užijete v sálach IMAX. Pretože keď Batmobile naštartoval svoj burácajúci osemvalec, celá sála onemela v zimomriavkách.

Batman RECENZIA
Zdroj: Zdroj: DC / Warner Bros.

Herecký ansámbel na jednotku s hviezdičkou

Matt Reeves dostal za úlohu vytvoriť úplne nový Gotham, známych hrdinov s novými tvárami, ktoré nijak nesúvisia s rozbehnutým vesmírom DCEU. Ako bolo spomenuté v prvých riadkoch, masku a plášť temného rytiera oblieka Robert Pattinson. Ten prináša zlomenú, priam depresívnu verziu Bruca Waynea, ktorý to v hlave nemá vyrovnané. Jeho osobnému životu neprikladá akúkoľvek váhu, žije jeho alter egom Batmana, žije pre pomstu. Na svetlo takmer nevychádza a utápa sa vo vlastnej minulosti, menovite v smrti svojich rodičov. Za jeho príchodu hrá Nirvana, čo ešte väčšmi podtrháva jeho psychicky nestabilnú osobnosť. Takéhoto sme Batmana nikdy nevideli, takže dostáva dostatok priestoru na osobnostný rozvoj ako vo filme, tak aj v potenciálnych pokračovaniach. Preto by som sa zatiaľ vyhol absolútnym prirovnaniam typu „najlepší Batman“.

Je priam úsmevné, že Batman väčšinu času len pomaly chodí, sem-tam niekomu doláme kosti a občas štekne riadok zo scenáru. Viac času na herecké výkony dostali vedľajšie postavy. V tomto prípade sa nedá nespomenúť meno Colin Farrell, ktorý je v úlohe Penguina takmer na nespoznanie. Jeho mejkapový tím a protetický oblek odviedli skvelú prácu. Takisto Zoë Kravitz je trefne obsadená do úlohy Catwoman, jej herecká chémia s Pattinsonom priam srší z plátna. Obom postavám scenár dovolil, aby herecky zatienili aj hlavnú hviezdu. No musím si stáť za tým, že herecká chémia ešte lepšie fungovala v duete Robert Pattinson – Jeffrey Wright, ktorý stvárnil komisára Jima Gordona. Navzájom sa dopĺňajú ako „dobrý a šibnutý policajt“. Wright mal stále čo predviesť, aj keď dostal neľahkú úlohu nahradiť ikonické stvárnenie Gordona hercom Garym Oldmanom z trilógie Temný rytier.

Batman RECENZIA
Zdroj: Zdroj: DC / Warner Bros.

Noirový kriminálny triler, miestami horor

Kategória sama o sebe je Paul Dano v úlohe Riddlera. Opäť vidíme úplne odlišnú verziu postavy, tentokrát inšpirovanú skutočným sériovým vrahom Zodiacom. Neviem, či je to dar alebo prekliatie, no Paul Dano sa narodil pre stvárňovanie chorých, nepríčetných vrahov. Dokázal to už v krimi Zmiznutie, teraz to len potvrdil. V jednej scéne, ktorú hrá iba za pomocí pohybu očí, mrzne krv v žilách. Batman je predsa len v prvom rade kriminálnym trilerom s prvkami temného neo-noiru, miestami až hororu. Evokuje detektívky režiséra Davida Finchera ako Zodiac alebo Sedem, niekedy dokonca čistokrvné horory alá Saw: Hra o prežitie. Práve tento mix medzi temnou detektívkou a superhrdinským filmom robí z Batmana tak originálny a skvelý film, akým je.

Paul Dano ako Riddler

Batman RECENZIA – Zhrnutie

Neostáva mi nič iné ako sčítať a podtrhnúť, že Batman je najlepším temným rytierom od čias Nolanovho Temného rytiera. Temná vízia režiséra Matta Reevesa priniesla zatiaľ najoriginálnejšieho netopierieho muža. Nikomu inému sa doteraz nepodarilo zobraziť Gotham tak hmatateľne a živo, dokonca ani samotnému Nolanovi. Vizuál Grega Frasera a hudbu Michaela Giacchina je povinnosťou si užiť v čo najväčšej kinosále. Jediný mínusový bod pripadá pridlhej minutáži a miestami až moc prepleteným dejovým líniám. Štúdiá Warner Bros. a DC sa opäť presvedčili, že cesta sólových filmov im ide najlepšie (pozerám sa na teba, Joker). Batman je takmer bezchybný a dúfajme, že je tiež začiatkom novej série. 9/10.

P.S.: Nabudúce chceme vidieť viac Andyho Serkisa v úlohe Alfreda, pretože je výborný, no nedostal veľa priestoru.