Napoleon má za sebou sľubný otvárací víkend
Aj v 85 rokoch dokáže Ridley Scott do kina stále prilákať divácke masy. Jeden z posledných zástancov veľkovýpravných historických filmov počas uplynulého víkendu do kín priviedol svoju dobovú drámu Napoleon. Zdá sa, že diváci sú na dobovú novinku o slávnom generálovi zvedaví, dojmy sú ale zmiešané. Návštevnosť síce predčila očakávania analytikov, aj napriek tomu Napoleon dokazuje, že historické veľkofilmy pomaly zomierajú.
Ako informuje Variety, Napoleon má za sebou slušný otvárací víkend. V USA dokázal počas sviatkov zarobiť 32,5 miliónov dolárov, čo je o pár miliónov viac, ako mu analytici predpovedali pred premiérou. Historický epos Ridleyho Scotta však podržali predovšetkým diváci v ďalších krajinách, odkiaľ do pokladničky Apple pritieklo ďalších niečo viac ako 46 miliónov. Výsledkom za prvé dni v kinách sú tak zárobky takmer 79 miliónov, čo určite nie je zlé.
Sú tu dve veľké „ale“
Aj napriek slušným tržbám Napoleon nedokázal z trónu návštevnosti v kinách zosadiť nový Hunger Games, film však trápia dva vážnejšie problémy. Tým prvým je vysoký rozpočet, ktorý predstavoval až 200 miliónov dolárov bez reklamy. Očakáva sa, že Napoleon by mohol celkovo zarobiť okolo 250 až 300 miliónov, takže pre spoločnosť Apple, ktorá ho produkovala, bude film nakoniec stratový.
Nie všetky tržby totiž idú do vrecka producentom a nemalú časť z nich zhltnú siete kín aj distribučné spoločnosti. Apple však úspechy svojich filmov nevyhodnocuje iba na základe tržieb, ako to robia tradičné filmové spoločnosti. V prípade technologického giganta ide skôr o prestíž, promo značky a streamovacej služby Apple TV+, kde Napoleon nakoniec skončí.
Tu však spoločnosť prekvapivo narazila, keďže hodnotenia Napoleona určite nie sú také pozitívne, ako v Apple spoločne s Ridley Scottom dúfali. Historický veľkofilm mimo veľkolepých bitiek stráca dych a pôsobí len ako rýchlo zostrihaná reklama na 4 a pol hodinovú režisérsku edíciu, ktorá pristane na Apple TV+ neskôr počas budúceho roka. Film rozoberáme aj v našej recenzii, kde sme mu udelili 6 bodov z 10.
Veľký útok na ceny filmovej akadémie sa tak v prípade Napoleona pravdepodobne konať nebude, a to Apple mrzí omnoho viac ako skutočnosť, že film si na seba nezarobí. Tržby novinky po otváracom víkende zároveň zďaleka nie sú natoľko presvedčivé, aby podporili výrobu ďalších historických eposov. Ich posledným zastáncom tak naďalej zostáva Ridley Scott, ktorý na budúci rok do kín chystá pokračovanie svojho najúspešnejšieho historické filmu Gladiátor.